Annons

Nygammal amatör letar efter lämpligt kamerasystem

Produkter
(logga in för att koppla)

JackA

Ny medlem
Hej! Jag blev precis medlem här på Fotosidan, mitt gamla medlemskap från 00-talet verkar inte finnas kvar.

Jag har bestämt mig för att börja med foto igen, och försöker orientera mig i kamera- och objektivlandskapet anno 2020. Sålde mitt gamla system - en Nikon D80 med ett par objektiv - 2010 och har inte fotat sen dess. Har känt suget återkomma de senaste månaderna och tänkte börja leta reda på lämpligt kamerasystem att inhandla. Tänker mig begagnat.

Jag postar detta här i landskapsforumet eftersom det till 90 % är landskapsfoto (och nattfoto) som jag är intresserad av.

Jag har tidigare fotat med Olympus (E-510) och Nikon (D80) och tyckte om båda. Har nyligen testat en Olympus E-M10 Mark II, och tyckte att den var alldeles för liten för mig. Jag har stora händer och vill gärna ha en kamera som känns som en kamera.

Jag har inga särskilt ambitiösa planer. Vill mest ha ett OK kamerahus, 1-2 fasta objektiv (typ 35 och 50) och 1 "allround" zoomobjektiv till att börja med. Ett stativ lär jag också inhandla, kanske inte på en gång dock. Inga utskrifter, ska bara använda bilderna digitalt.

Har sneglat lite på Olympus E-M5 Mark II (kanske en billig E-M1 Mark II) och Nikon D7200 med målet att inhandla ett komplett begagnat system enligt ovan för max. 10 000 kr. Canon och Sony (för att inte ens tala om Pentax, Fuji och Panasonic) har jag absolut ingen koll på, men eftersom jag inte är investerad i något system i dagsläget, vare sig objektiv- eller känslomässigt, kan jag tänka mig vilket system som helst. Vill mest ha en prisvärd lösning som det är lätt att växa i.

Känner att det är svårt att veta var man ska börja. Jag gillar ett gediget kamerahus med plats för stora händer, ordentliga reglage och inte så mycket pillande i menyerna. Filma tänker jag inte göra annat än lite här och var, videoegenskaper spelar alltså ingen större roll. Vädertätning vore prima, men min gamla D80 hade väl inte det och det gick ändå bra.

Tacksam för tankar kring detta. Vilket prisvärt alternativ hade ni valt om alla kamerasystem känns likvärdiga känslomässigt?
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag var i samma situation som dig i höstas då jag började fotografera igen efter 10 års uppehåll, jag hade tidigare en Nikon D300 med ett par gluggar och kom väl ihåg vad bökigt det var att släpa runt på den utrustningen, så min prioritet var att köpa en kamera som jag kan ta med mig överallt utan större problem.

Jag valde en Olympus Pen-F med två små prime objektiv och har inte ångrat mig en sekund, bildkvaliteten är fullt tillräcklig för mina behov, faktist bättre än min tidigare Nikon D300, om du funderar på M-43 systemet och tycker E-M10'an var för liten tycker jag du ska prova E-M1 II istället som har utmärkt grepp även för mina dasslock, den säljs väl dessutom till rabatterat pris nu när MKIII släppts.
 

PMD

Aktiv medlem
Elektronisk sökare

Det finns både för- och nackdelar med en spegelfri kamera som har elektronisk sökare. En del personer har svårt att komma överens med en elektronisk sökare av olika skäl, medan andra älskar sådana, så det är nog bra att prova lite innan ett köp.

Polariserande glasögon går inte ihop så bra med de elektroniska sökare jag har provat.

För frihandsvideo är det en stor fördel med en elektronisk sökare.
 

PMD

Aktiv medlem
Har nyligen testat en Olympus E-M10 Mark II, och tyckte att den var alldeles för liten för mig. Jag har stora händer och vill gärna ha en kamera som känns som en kamera.
Många m4/3-kameror är ganska små, men till en del kan man skaffa ett batterigrepp som gör kameran bekvämare för folk som har stora händer.
 

jphotog

Aktiv medlem
Om du är intresserad av landskapsfotografi så vet jag precis vad du behöver:

- Ett begagnat Nikon Z7 hus för bästa bildkvalitet
- Kitobjektivet 24-70-4 S som är helt otroligt bra
- 20/1.8 S som är helt otroligt mycket bättre
 
ANNONS