Annons

Nygammal med samma fråga... Hjälp med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Hej,

Jag hängde här mycket för ett par år sedan när intresset för fotografering var som störst.
Största anledningen till att det lades på is var för att jag tyckte det var så krångligt att kånka omkring på kameran
En Canon Eos 400D med ett Canon EFS 18-135mm objektiv. Jag är sjukt nöjd med objektivet, betalade ganska dyra pengar för det.
Men det är helt enkelt för tungt att bära med sig kameran så den blir oftast hemma.
Har en liten Canon kompakt, men bilderna blir ju inte samma kvalité så jag låter helst bli att ta med den.
I vilket fall som helst, innan jag tappade intresset var jag inne på en Canon powershot g10 som var the bigshit på den tiden.

Vad ska man kolla efter nu? Alla tekniska termer är som kinesiska för mig och jag hänger inte alls med i diskussionen.

Jag vill kunna fotografera i RAW då jag retuscherar och "fixar" till bilderna i efterhand.

Krav:
Den ska vara lätt
Helst en Canon då jag alltid haft canon
Inte för dyr (jag har lagt ca 10 000 på kamera, och tillbehör, gör inte om det)
3000 kan jag tänka mig, helst mindre, den får gärna vara begagnad.
Jag har fotograferat bröllop med eos 400D, kanske blir svårt med en mindre?
Bra blixt, bra objektiv osv ska ingå i kameran.
Gatufoto, porträtt och bröllop sysslade jag mest med med min förra.
 

matti

Aktiv medlem
Canon G1X...nära systemkamerakvalitet i en kompakt. Ligger en på Blocket för strax över 3000 kr nu tror jag :)
 
Senast ändrad:

trazan

Aktiv medlem
Canonkamera…
enda kruxet är att dom satt en knapp precis där man sätter tummen i högra hörnet när man greppar kameran… vipps så startas filminspelning… vet man om det så kan man undvika ofrivilliga filmsnuttar, annars är det en utmärkt kamera som jag varmt kan rekommendera.
 

Måns H

Aktiv medlem
Canon s110

Köpte nyligen en Canon S 110 för 2200:- inkl moms. Bra köp tycker jag, är nöjd.

Kompakt i fickan råkar ut för saker. På 8 år har jag eller katten har haft sönder 2 st. Det har kommit damm på sensorn på en kamera. Så jag har svårt att se köpet som en investering för all framtid.

I bra ljus tar den bra jpgbilder på autoläget. För att ta RAW får man ställa in nåt annat läge t ex Program.

Batteriet är inte så stort tyvärr, bruksanvisningen för att komma in i alla funktioner finns bara på CD.

Annars är det mest bara fördelar, bl a formatet, en kamera som man alltid kan ha med. Känns solid.
 

Zzzz

Aktiv medlem
Tack för alla svar

gx1 var intressant men den känns lite stor.
Är det något fel på g15? Tänkte att ingen rekommenderat den?

Som sagt jag vill kanske inte fotografera bröllop med kameran men åtminstone göra rediga bilder, en kompakt känns inte som den klarar det.
Jag kan dock ha fel då jag varit ur gamet i ett par år...
 
ANNONS