Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nyheters bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

maxbox

Aktiv medlem
Hej
Idag har jag tagit några bilder på ett rån mot värdetransport i Alby.

Hade precis tagit några bilder på nära hål när polisen kom fram och ville ha min minneskort för utredning av bilderna jag plåtade från balkongen när det inträffade ,hördes 2 fruktansvärda explosioner och fick fånga rånarna i bilderna.
Sedan fortsatte jag att ta fler bilder med en liten extra kort som jag hade , bilderna hade redan de flesta tidningar när jag kom hem och kollade på aftonbladets sida.De bilder har jag också skickat till olika tidningar men ingen har hört av sig ännu.
Min fråga finss det någon chans när jag får minneskortet tillbaka att skicka de till någon tidning?
Kan man få ersättning från polisen för de bilderna?

(bifogar en av de bilderna)

Bilagor

• m_m_dscf7049.jpg
    m_m_dscf7049.jpg
    28.3 KB · Visningar: 1,011
Polisen kommer knappast betala för bilder som du eventuellt kunde ha sålt.

Hade det varit en pressfotograf som fotograferat hade polisen varit tvugna att kontakta tidningens chefredaktör för att få loss bilderna.

Polisen var säkert ivriga att få tag på bevismaterial, samtidigt ska de inte inte hindra din rätt att använda bilderna. Därför borde ni hittat en snabb läösning. De behöver knappast minneskortet utan bara bilderna.

Du får nog vara snabb att få ut bilderna från polisen om du ska kunna sälja dem. Nyheter är färskvara.

Du kan också ringa Aftonbladet och se till att de hjälper dig att få ut bilderna.

Ingen tidning har visat intresse för några av de bilderna men de som polisen har tror jag att det är unika bilder.
Det blir svårt att få minneskortet innan helgen
vad tycker ni att jag ska göra ?

ifall du inte ville ge dem minneskortet borde de ju inte kunnat göra något på plats som "tvingar" dig att ge dem minneskortet ?!

Vad sa de åt dig ?
Du nämnde inget åt dem att du inte ville eller att du ville använda/sälja bilderna själv ?

Hoppas de löser sig för dig ialfall

ska kontakta imorgon tidningar där jag har skickat mail idag om de är intresserad att kontakta polisen för att få tillgång till bilderna.

Egentligen polis frågade inte om jag ville ge kortet eller ej utan han ville ha information över det som hade hänt, jag visade en bild där rånarna var med i bilden då blev polisen intresserad att ta kortet.Jag trodde inte att det skulle ta så mycket tid att få den tillbaka ( vet inte själv vad kunde ha hänt om jag skulle vägra att ge de kortet men tror inte att det skulle ha blivit någon problem) iaf kanske polisen betalar 5000 för besväret.

Funderat på att hur mycket kan man få för betald om ingen tidning har såna bilder som jag har tagit (Unika Bilder)

skickar en bild till

Förra året tog jag bilder från den andra värderånet i hallunda där jag sålde till city tidning för 800 efter skatt .

Bilagor

• 400.jpg
    400.jpg
    93.4 KB · Visningar: 972
Senast ändrad:
En bild med rånarna är värdefull. Ring Aftonbladet och berätta vad du har för bild.

De andra bilderna på bilen är samma som alla andra har och därmed inte intressanta för en tidning idag.

Men jag tror inte ett ögonblick på att polisen skulle ersätta dig för bilder som du EVENTUELLT hade kunnat sälja.

Bilder på rånarna kan vara intressanta att publicera vid en rättegång - och kanske även när du fått ut dem från polisen.

Kvällstidningarna är mästare på att få ut material pronto. Ring och berätta om din bild till någon av tidningarna så ligger de säkert på. Men det kallnar fort...

Hej

Jag försökte först få någon intresse från tidningar men fick inget svar alls . Har letat efter i tidningar men har inte hittat nya artiklar från händelsen , det var inte som för 2 år sedan när det hände samma i hallunda område det fanns artiklar under hela veckan.

Bilderna hann jag inte kolla noga så jag vet inte heller om det var top bilder som jag har tagit.
Det var soligt så det var lite svårt att se i kameran.
Imorgon ska jag kontakta polisen för jag hade annat att göra.

maxbox skrev:
Hej

Jag försökte först få någon intresse från tidningar men fick inget svar alls . Har letat efter i tidningar men har inte hittat nya artiklar från händelsen , det var inte som för 2 år sedan när det hände samma i hallunda område det fanns artiklar under hela veckan.

Bilderna hann jag inte kolla noga så jag vet inte heller om det var top bilder som jag har tagit.
Det var soligt så det var lite svårt att se i kameran.
Imorgon ska jag kontakta polisen för jag hade annat att göra.

Ringde du tidningarna? Såna här gånger skall man nog ringa, då kommer man fram till ansvarig person direkt och får ofta snabbare respons än via mail.

Hej

Svar Nej

Jag skickade mail till olika tidningar
det var så enkel förra gången efter att jag hade skicka mail så ringde i telefonen.

Nu tycker jag att det är lite för sent kanske någon har fortfarande intresse att visa extra bilder har kontaktat polisen idag och dessvärre kopplade de mig till åklagaren istället,imorgon
kommer jag att kräva lite mer för att ta ut minneskortet.

Hur mycket tror ni att man kunde få för sådana bilder förra gången fick jag 800 efter skatt för bilder som redan fanns i andra tidningar. Nu var det lite mer unika bilder.Någon som kan tipsa.

har du bra bilder på rånarna är de värda en hel del. Men det VAR mer värda innan. Nyhetsvärdet avgör ju, och det sjunker med tiden.

Anna Lindh-bilden gick för över 100 000 kr.

Nu är det alldeles för sent. Hade du någorlunda ok bilder på själva rånarna och en sprängd transport kunde det ha varit sälj till många av landets landsortstidningar samt kvällspressen.

Men som sagt, nu kan du helt klart släppa det.

f.ö håller jag med föregående talare, en gång som denna ringer man in, och eventuellt skickar påsiktsbilder via mail.

maxbox skrev:
Kan man sälja samma bild till olika tidningar?

jajjemen.

Du säljer inte bilden, utan rätten att publicera bilden en gång.

För arkivbildpris kan du sälja bildern till hur många som helst. Då är det oftast enklast att låta Scanpix sälja den åt dig även om de tar halva kakan. Är bilden het kommer de att försöka köpa loss den för en fast summa, sällan lön.

Men du kan också sälja bilden exklusivt till en eller några få tidningar till en högre summa.

Jag har exempelvis sålt bilder till Aftonbladet där jag fått betalt som om de skickat mig på ett frilansuppdrag några timmar mot att jag inte sålt bilden till Expressen. Andra tidningar skiter de i.

Dina rånar bilder är antagligen kalla, särskilt om du inte kan visa upp dem. Men om de visar sig unika eller i alla fall ovanligt bra (kolla med polisen om de är det) så kan bilderna ha ett värde när man skriver om rättegången. Dock blir aldrig bildena lika heta som direkt efter det inträffade.

ANNONS
Götaplatsens Foto