Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nytt från Nikon det närmsta året?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej,

vad är realistiskt att tro att Nikon kommer med för nyheter på DSLR-marknaden under 2007-2008? Inga allt för vilda spekulationer, men det vore kul att höra vad det finns för rykten och prognoser. Finns det redan några planerade nya hus som man vet kommer?

mvh Fredrik

och priset på den kommer säkert bli för högt för en "vanlig dödlig". !? men hoppas dom knäpper canon på näsan;)

rallipics skrev:
och priset på den kommer säkert bli för högt för en "vanlig dödlig". !? men hoppas dom knäpper canon på näsan;)

Hej

NIKON D2HS kostar idag ca 30 000kr, kommer kanske D3H ligga på liknande pris och om den har lika eller bättre specar blir det ju en allvarlig konkurrent till Canon mark3 som ligger på ca 36 000kr.

Huset är ju redan väldigt bra, nu gäller det att stoppa in en värsting sensor.

Mvh

Omar

Hej

Sedan hoppas väl Nikonfolk på telen med VR och AFS. Det har folk väntat på i minst 8 år, någon gång borde de stora telena få VR.

Skulle ju tex behövas

80-400 med AFS och VR

300mm f/4 AFS och VR

400mm 5.6 AFS och VR

400mm 2.8 AFS och VR

500mm 4.0 AFS och VR

500mm 5.6 AFS och VR

600mm 4.0 AFS och VR

Hälsningar

Omar

Hehe, jobbigt med nuvarande teknikutveckling på digitala kameror.
Det blir stressigt att följa utvecklingen. Kommer det någon uppdatering i år. Nog måste den förbättras snart. Nämen nu får kompisen bättre bildkvalitet med sin nyare kamera....

Det var lättare förr när det kom en ny proffskamera var 8:e år och de var lika bra när de lades ner som när de introducerades.

Mvh
/Erik

eon skrev:
Hehe, jobbigt med nuvarande teknikutveckling på digitala kameror.
Det blir stressigt att följa utvecklingen. Kommer det någon uppdatering i år. Nog måste den förbättras snart. Nämen nu får kompisen bättre bildkvalitet med sin nyare kamera....

Det var lättare förr när det kom en ny proffskamera var 8:e år och de var lika bra när de lades ner som när de introducerades.

Mvh
/Erik

Hej

Håller med

Med dagens mått är ju inte den gamla Canon 300D så imponerande, men med rätt fotograf bakom spakarna kan man ju ändå ta väldigt bra bilder med simpel utrustning.

Kolla tex dessa http://www.pbase.com/zylen

Mvh

Omar

Nikon fyller "väl" 90 år i Juli, så ett nytt flaggskepp skulle vara lämpligt att avtäcka en högtidsdag som ett jubileum.

Kanske också en limited-editionkompakt, med tillhörande käck jubileums förpackning.

Om nu 17-35/2.8 försvunnit ur sortimentet och F6:an fortfarande är kvar, så är det väl rimligt att de tagit fram en ny vidvinkelzoom i fullformat. Allt för att spänna musklerna lite nu när de får in lite pengar från konsumentsegmentet.

Pengar är makt!

Ps. GPS är väl inte heller omöjligt.

/ i brist på annan sysselsättning.

jag hoppas på en wifisändare som passar i batterigreppet (dvs istället för ett extra batteri, tekniken borde väl att trycka in i storleken på batteriet?)

Sen hoppas jag på lite nya gluggar med.. och sensorrengöring, som canon har.
Men det lär väl komma en uppgradering på d80 snart.

Nån som vet om det finns ny mjukvara till d80 än?

rallipics skrev:
och priset på den kommer säkert bli för högt för en "vanlig dödlig". !?
För oss vanliga dödliga finns ju drösvis med hur bra kameror som helst som är ganska billiga. Vi behöver inte bry oss alltså;-)

jofawe skrev:
.. och sensorrengöring, som canon har.
Men det lär väl komma en uppgradering på d80 snart.

Dels har det visat sig att sensorrengöring inte är så himla effektiv och att det till stora delar är en gimmick för att locka i synnerhet förstagångsköpare. Jag byter rätt ofta objektiv när jag är ute och har knappt haft ett enda damkorn på två år. Blåser lite med min rocketblower ibland förståss :) Räcker långt för enklare damm. Kör dock sällan med mindre bländare än f8 så det är ofta svårt att se.
Vad gäller uppdatering av D80 har jag svårt att se det nu, den är för ny och D200 ligger före isf, en D200x eller D200s tills vi får se en D300. Det dröjer dock nog.Därefter kanske vi får se en D80x eller D80s alt ännu längre fram, D90.

jofawe skrev:

Nån som vet om det finns ny mjukvara till d80 än?
Ja, det finns EN uppdatering efter originalet.

Vad gäller nya Nikonpryloar i år så är jag personligen inte så särkilt ivrig, rätt nöjd med det jag har. Utrustningebn sätter för tillfället inga begränsningar, möjliget skulle det vara praktiskt med ett bildstabililiserat objektiv. Jag dock hoppas på att det kommer en del nya prylar så att jag själv kan gotta mig åt en lysande gebagnadmarknad.

Med tanke på att Nikon firar 90-årsjubileum (tror jag, kan förståss ha fel) så kan man förvänta sig åtminstone en riktigt spännande nyhet. Har hört lite olika rykten, mer och mindre sannolika. Vad vi vet är ju förståss ATT det kommer nya ojektiv och ATT det kommer nya kamerahus. Frågan är bara när.

Senast ändrad:
jag själv har ett 80-400 VR och visst skulle det vara trevligt med AF-S, men jag stör mig inte alls på att den inte har det, men det beror ju så klart på vad det är man brukar fotografera :) Själv så tycker jag D80 är en riktig hit och önskar igentligen inget nytt i dagsläget, eventuellt en fullformatsensor i prisklass runt 10-15 kkr i så fall :)

ANNONS
Götaplatsens Foto