Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nytt hus men vilka optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Nu har jag bestämt mig till 99% att det blir en 50D som blir min uppgradering ifrån 400D. Har varit inne på 40D men nu satsar jag på 50D trots alla skriverier om den. Hade ett Sigma 17-70 som jag sålde nyligen samt har kvar mitt 70-200 f4L IS som jag inte kommer sälja.

Dock har jag en nyinköpt 50mm 1,8 som jag ev tänkte använda tillsammans med ett normalzoom.

Har tittat på Sigma 18-50 2,8 alt Tamron 17-50 2,8, Canon 17-40 4L känns en aning för dyrt. Jag lägger ribban på ca 3500:- för ett normalzoom. Ska jag behålla 50mm 1,8 eller lämna tillbaka det & spara ihop till något annat?

Tack på förhand.

Jag har ett 50/1.8. Tar nog inte ens 50 bilder om året med det. Vet egentligen inte varför men för MIG är det nog så att när jag verkligen behöver så mycket ljusstyrka (sport inomhus) så är brännvidden för kort. Jag har heller sällan nytta av så extremt kort skärpedjup som 1.8 ger, för mig räcker oftast 2.8 gott och väl.

Alltså, för MIN del har jag mycket hellre en bra 17-55 zoom med 2.8 på än just 50:an.

Mvh
Anders

DU får så lite för 50mm/1,8 som begagnad att du lika gärna kan behålla den - den har sina starka sidor och är ett användbart objektiv.

Men visst till APS-senor kamera är ett objektiv som går mellan 17-18 och 40-55 med största bländare 2,8 betydligt mycket mer användbart.

EF 17-40/f:4L är ett jättebra objektiv,men för ljussvagt och onödigt dyrt för en APS-kamera. Till en 5D däremot så är det ett lysande objektiv.

Sigma 18-50 2,8 är ett bra objektiv till rimligt prist, trist att det inte har USM bara.

DU får så lite för 50mm/1,8 som begagnad att du lika gärna kan behålla den - den har sina starka sidor och är ett användbart objektiv.

Men visst till APS-senor kamera är ett objektiv som går mellan 17-18 och 40-55 med största bländare 2,8 betydligt mycket mer användbart.

EF 17-40/f:4L är ett jättebra objektiv,men för ljussvagt och onödigt dyrt för en APS-kamera. Till en 5D däremot så är det ett lysande objektiv.

Sigma 18-50 2,8 är ett bra objektiv till rimligt prist, trist att det inte har USM bara.

Nja, man får nog tillbaka väldigt mkt av nypriset när man säljer ett eftertraktat objektiv som 50mm/1,8, säkert mellan 70 och 80 procent av nypriset (som är tusenlappen jämt på vissa ställen). Däremot håller jag helt med att Sigmas 18-50/2,8 låter som bästa alternativet här, bara man passar sig om man köper begagnat och ser till att man får den uppdaterade versionen som heter macro på slutet.

Varför sålde du Sigma 17-70 ? Dög inte det som normalzoom ? Jag skulle förespråka ett fast 28,30 eller 35mm. ex. Sigma 30/1.4. Jag skulle inte köpt 50/1.8, för sent för dig men jag ville ha det sagt. Själv har jag ett Canon 50/1.4 men det använder jag till min analoga 3'a, har nästan aldrig använt den till 30D'n.

/ Erik

Varför sålde du Sigma 17-70 ? Dög inte det som normalzoom ? Jag skulle förespråka ett fast 28,30 eller 35mm. ex. Sigma 30/1.4. Jag skulle inte köpt 50/1.8, för sent för dig men jag ville ha det sagt. Själv har jag ett Canon 50/1.4 men det använder jag till min analoga 3'a, har nästan aldrig använt den till 30D'n.

/ Erik

17-70 var väldigt bra men kände att 2,8 kommer räcka längre. 17-40 4L känns lockande men som sagt lika bra att försöka satsa på ett ev lite ljusstarkare optik. Visst ett fast & tele skulle säkert räcka men vill gärna ha någon normalzoom. Ingen som har något att säga om Tamron 17-50?

Tamron 17-50

Jag har ett sådant objektiv och är mycket nöjd med det. Lite soft på 17 mm/2,8 men fullt acceptabelt. Med något stegs nedbländning eler att man inte har full vidvinkel är det mycket skarpt. Har inte haft några problem med det, men har ryktesvägen hört om AF-problem, att det ibland missar.
Har inget annat att jämföra med heller, men jag är nöjd med objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto