Jag tittade lite snabbt på din hemsida och där står det att du har en Sigma 10-20 åxå. Tycker du att den ger lika "dassiga" bilder? 18-55:an är bra och Sigma 10-20 är, i mitt tycke, ännu lite bättre och ger bra skärpa och kontrast. Fall du tycker att inte dessa heller ger ett resultat som du gillar så beror det inte på objektivet/n, utan då är det kameran som är inställd att ge lite för "tama" färger. De flesta DLSR:er är inställda så och oftast mer så på de dyrare än på de allra billigaste kamerorna.
Man kan, som redan påtalats, ställa in färgmättnad och även kontrast i kameran, om man fotar JPEG. Det finns ett antal förinställda "Picture Controls", eller vad de nu kan heta på svenska, där man kan välja bla "Standard", "Neutral och "Vivid" (kör själv engelska menyer så jag vet inte vad de heter på svenska). Därtill kan man modifiera dessa att passa ens egna behov.
Jag har inte koll på var i menyerna dessa ligger på en D90 då jag inte har en D90 själv, men där kan, som sagt, manualen hjälpa dig.
Ang. det tekniska så är det bra att kunna och om du själv vill ta ut de kreativa svängarna än mer så är det nödvändigt att ha koll på vad bländare, brännvidd, ISO-tal, perspektiv (avstånd) osv gör för påverkan på bilden. Om man inte har koll på sådant så kan man inte själv påverka bilden, utan den blir som kameran bestämmer vad gäller tex skärpedjup eller rörelseoskärpa eller liknande. Sedan kan inte det tekniska kunnandet på något sätt ersätta bildseendet eller den kreativa tankeprocessen, men utan det tekniska kan man, som sagt, inte själv ta kontroll på samma sätt.
Vad sedan gäller blixt så behöver man oftast inte pilla på så mycket inställningar. Det kan vara bra att läsa sig till vad skillnaden mellan TTL och TTL-BL är och hur man ställer styrkan/exponeringskompensationen för blixtljuset för att kunna balansera med det befintliga ljuset. Det kan, för dig som kan använda blixten trådlöst med din D90, vara bra att kunna ställa den i trådlöst läge och att ställa kameran i "commander"-läge.
Allt detta står i manualerna och är eg inte så krångligt. Sedan är det "bara" att börja experimentera lite mer olika styrka och/eller placering på blixten och att studsa ljuset i tak eller väggar osv.
Jag är inte själv så duktig på blixtfoto att jag kan ge så mycket konktreta tips.
Ska man bara ta lite snapshots med blixt så är det eg bara att sätta den på kameran i TTL-BL-läge och köra på och gärna studsa i taken när det är möjligt.
En sida som brukar länkas till i blixtsammanhang är denna (har jag för mig).
http://strobist.blogspot.com/