Annons

Nytt sätter fart? - Bättre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe_lobbe

Aktiv medlem
En kanske fråga som diskutertats förut...jag har läst lite i forumet och bland recensionerna.

Jag är sugen på att skaffa mig ett riktigt bra objektiv. Känns som jag sitter fast i mitt fotande.

Fotar med min 350D och till det vill jag ha ett bättre objektiv. Har läst och tittat mycket på Canon EF 70-200/4,0 L USM. Får mycket goda recensioner och i prisklassen är helt okej.

Är det en bra kombination av kamera och objektiv?
Är det svårt att fota på frihand med ett sådant objektiv eller är det stativ som gäller?
Eller är det bildstabilisator "nödvändigt" för ett sådant?

Må gott!

Hej,
Vi människor är såklart olika, men om du sitter fast i ditt fotande skulle jag rekommendera att du lägger pengarna på några riktigt vassa bildverk av duktiga fotografer och på några upplevelser som sätter livsandarna i dallring (varför inte en musikfestival eller en resa till en bruksort på dekis). Den stimulans ny teknik kan ge är enligt min erfarenhet inte så långvarig och värdefull. En annan sak är att man ska köpa grejer när det finns något bestämt man vill kunna göra med dem.
Allt gott och lycka till!
/JK

Håller med Janne K. Nya prylar ger visserligen en kick i fotandet, men dels brukar det bli mycket testbilder av det hela, dels brukar kicken lägga sig snabbt.

Bättre då att försöka hitta ett projekt att ge sig hän åt, gärna dessutom ett som går att genomföra i din närmiljö. Det kan bli ekonomiskt tufft att flera gånger per år åka till antarktis för att dokumentera pingviner :)

Jag fick en stor kick av att genomföra ett projekt som gick ut på att i samband med hund- o/e barnvagnspromenader fotografera medfarna plåtytor och ventiler. Billigt, nära och enkelt! En stor fördel med projektet (vars resultat ligger på min hemsida) var att det var möjligt att engagera sig i det i princip (flera gånger)dagligen och utan att avvika från andra plikter och sysslor som livet förser en med (jobb och familj etc).
MVH
/JK

JK, gillar verkligen dina bilder av Ventiler - vilken ide!?
Helt rätt att göra något spännande och intressant av alldagliga saker som (vi) människor aldrig ägnar en tanke.

Dia bilder ger mig inspiration!

/Andreas

tobbe_lobbe skrev:
En kanske fråga som diskutertats förut...jag har läst lite i forumet och bland recensionerna.

Jag är sugen på att skaffa mig ett riktigt bra objektiv. Känns som jag sitter fast i mitt fotande.

Fotar med min 350D och till det vill jag ha ett bättre objektiv. Har läst och tittat mycket på Canon EF 70-200/4,0 L USM. Får mycket goda recensioner och i prisklassen är helt okej.

Är det en bra kombination av kamera och objektiv?
Är det svårt att fota på frihand med ett sådant objektiv eller är det stativ som gäller?
Eller är det bildstabilisator "nödvändigt" för ett sådant?

Må gott!
Jag har en kompis som alldeles nyligen skaffat sig den gluggen till sin 350D. Det är en verkligt fin och välgjord optik i babyformat sett till storebror 2,8-varianten. Den känns dock lika välbyggd fast mindre som sagt, enligt uppgift lär den dessutom prestera i stort sett lika bra som 70-200 2,8. En fördel är att närgränsen ligger på 1,2 m. Du behöver inte IS för allmänfotografering i normalt dagsljus, bilderna blir skarpa ändå. 200 mm är ingen extrem brännvidd.

Jag hade den gluggen tillsammans med en 20D, den är väldigt smidig och lätt att fota på frihand med, i allfall så länge ljuset räcker till, välbyggd är den också som sig bör, det är ju en äkta "L" glugg.

Rekomenderas varmt.

kent.

andreashj skrev:
JK, gillar verkligen dina bilder av Ventiler - vilken ide!?
Helt rätt att göra något spännande och intressant av alldagliga saker som (vi) människor aldrig ägnar en tanke.

Dia bilder ger mig inspiration!

/Andreas

Tack Andreas - det värmde!
/JK

ANNONS
Götaplatsens Foto