Annons

Objektiv för max 7000:- vad bör jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en 350D med 18-55 kit och ska köpa ett telezoom till.

Jag använder kameran till motorsportfotografering på bana med en hel del panoreringar i x-led. fast jag vill även utveckla mig som amatörfotograf med andra motiv än bilar.

Först tänkte jag köpa ett Sigma EX 80-400 OS
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5588
men sen visade det sig att Canons 100-400 IS skulle vara aningen bättre men även dyrare.http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=230

Då sprang jag över det ursprungliga Sigma EX 80-400 OS begagnat för 7000:- ett pris som passade min plånbok, objektivet var jättefint och gediget men funkade inte ihop med min 350D på 10% av bilderna låste sig kameran med felkod 01 och 99.

Så då hittade jag det nya Canon EF 70-300 IS USM http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=4415&viewID=
Verkade bra med både IS och USM, men blev tveksam eftersom jag inte hittade recensioner på detta.

Började då fundera över om det fanns något bra/prisvärt alternativ, och hittade Canon 70-200 F4 L USM
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=249

Detta har fått mycket bra kritik och behöver jag mer zoom kan jag komplettera med en konverter senare.

Nu är jag mycket villrådig och behöver hjälp med era åsikter.

Vilket objektiv ska jag välja för ca 7000kr?

Jag trodde att jag behövde IS men det behövs kanske inte, kanske bättre att satsa på ett bättre objektiv (canon 70-200 F4 L USM) än det billigare med bildstabilisering.

Finns det några andra objektiv som jag missat?

Snälla hjälp en villrådig själ!

Både 70-200 4L och Sigmas 70-200 2,8 EX är fina gluggar med snabb fokusering. Välj Canon om du inte vill använda det ofta i dåliga ljusförhållanden som inomhussport etc för då kan det vara bra med den extra ljusstyrkan hos Sigmat. Båda gluggarna kan kompletteras med 1,4X eller 2,0X konverters om man vill ha mer tele. Dock stjäl det ett eller två steg ljusstyrka med konverter så där är det bra om gluggen är ljusstark från början.
Jag har själv Sigmat men har provat Canons 4L variant och båda är bra.
Ersätt IS med ett lätt enbenstativ för några hundringar som även hjläper dig med panoreringar i X led mycket bättre.

enghell skrev:
Hej.

Du kanske kan komma över ett begagnat Sigma 100-300mm F/4 EX IF HSM APO för de pengarna.Du hittar nog inget skarpare överhuvudtaget än det under 15 000.Det kostar nytt 699Euro från http://www.ac-foto.com

Prishöjning för Canon-varianten sedan den nya DG-versionen kom. 1019 euro är numra det pris som ac-foto vill ha för gluggen.

Inte illa att kunna lägga på 300 euro för lite antireflexbehandling och ett nytt chip...

Jeppe skrev:
Den gamla versionen kostade 1099€ när den lanserades...

Jo, det lär väl gå en 6 månader eller så innan priset är nere i vettiga nivåer igen. Det ryktas ju om att Sigma passat på att höja de flesta priserna rätt rejält när de DG-anpassat gluggarna för att tjäna lite mer pengar.
Deras kostnad för antireflexbehandlingen och en nyare version av programvaran torde inte ligga i paritet med en 300 euro per enhet.

Tack för alla tips och råd, fotosidan är verkligen övärderlig!

Det lutar åt ett Canon EF 70-200 F4 L USM sen får man cashrefund från canon på 900kr, det tycker jag är prisvärt!

Får köpa ett enbensstativ för att kompenserar för IS

bive skrev:
Jo, det lär väl gå en 6 månader eller så innan priset är nere i vettiga nivåer igen. Det ryktas ju om att Sigma passat på att höja de flesta priserna rätt rejält när de DG-anpassat gluggarna för att tjäna lite mer pengar.
Deras kostnad för antireflexbehandlingen och en nyare version av programvaran torde inte ligga i paritet med en 300 euro per enhet.

å andra sidan är det bara gluggen som passar Sigma som kostar 699 euro. När "gamla" 100-300/4 fanns för Canon så gick det på 890 euro (och ~9000 sek i .se)

Det "nya" priset matchar ganska bra det svenska priset. (1019 euro AC-F, 10500 SEK cyberphoto).

Ska man kanske tolka det som att ÅF-priserna börjar jämna ut sig runt om i EU?

phk skrev:
å andra sidan är det bara gluggen som passar Sigma som kostar 699 euro. När "gamla" 100-300/4 fanns för Canon så gick det på 890 euro (och ~9000 sek i .se)

Det "nya" priset matchar ganska bra det svenska priset. (1019 euro AC-F, 10500 SEK cyberphoto).

Ska man kanske tolka det som att ÅF-priserna börjar jämna ut sig runt om i EU?

Om den utjämningen varit nedåt så hade ju det varit bra ;)
Men en generell prishöjning, det gör ju ingen glad (förutom de svenska handlarna som inte förlorar kunder till Tyskland längre i samma utsträckning, vilket iofs är bra för landets ekonomi).

Jaja, vi får väl se hur det ser ut om en 6 månader eller så. Det lär säkert ändra sig så att vi är dyrare här i landet igen...

Jag betalade 7995:- för min DG variant till Canon hos Expert. Köp inte den gamla modellen till en 350D eller 20D som jag gjorde först men fick utbytt. Den fokuserade fel och var allmänt skum med buggar som fel data i EXIF. Jag och en annan medlem jämförde våra gluggar på samma hus, ljus, bländare och motiv. Min DG var betydligt skarpare på öppen bländare och det resulterade i att även han fick sitt utbytt mot DG versionen. Konstigt nog funkade det gamla bra med 300D huset. Jag tror inte att det kan vara rätt med 1019 Euro, vem skulle då köpa den när den kostar i stort sett lika som Canon motsvarighet.
Cyberphoto listar DG varianten till 7995 dom också, så passa på innan höjningen om det blir någon.

Senast ändrad:
BugEyes skrev:
Jag betalade 7995:- för min DG variant till Canon hos Expert. Köp inte den gamla modellen till en 350D eller 20D som jag gjorde först men fick utbytt. Den fokuserade fel och var allmänt skum med buggar som fel data i EXIF. Jag och en annan medlem jämförde våra gluggar på samma hus, ljus, bländare och motiv. Min DG var betydligt skarpare på öppen bländare och det resulterade i att även han fick sitt utbytt mot DG versionen. Konstigt nog funkade det gamla bra med 300D huset. Jag tror inte att det kan vara rätt med 1019 Euro, vem skulle då köpa den när den kostar i stort sett lika som Canon motsvarighet.
Cyberphoto listar DG varianten till 7995 dom också, så passa på innan höjningen om det blir någon.

Det låter ju väldigt udda. Pratar vi verkligen om samma glugg? Cyberphoto listar den för 9521 SEK inkl moms, vilket är 1000 kr billigar än vad de gjorde tidigare idag.

I vilket fall som helst så har det uppenbarligen varit en prisjustering idag.

Berätta gärna vilken Expert där du fått DG-varianten för 7995 så åker jag dit redan i morgon.

Jag har provskjutit Sigmas EX 100-300/4 IF HSM med både 350 och 20d, och båda har fungerat kalas. Expert Fridhemsplan har tvärtom enligt dina erfarenheter fått tillbaka ett gäng av den nya DG-varianten eftersom kunderna inte varit nöjda, samt att den har en massa barnsjukdomar iom nya chipet.

bive skrev:
Prishöjning för Canon-varianten sedan den nya DG-versionen kom. 1019 euro är numra det pris som ac-foto vill ha för gluggen.

Inte illa att kunna lägga på 300 euro för lite antireflexbehandling och ett nytt chip...

Helt rätt,men nu syftade jag på den gamla vanliga versionen.Enligt hemsidan tar de 699 Euro för den.

Va fan?Då såg jag nog fel då.Okej då blir det till att punga ut med mer pengar för den som är intresserad då...=)

ANNONS
Götaplatsens Foto