Annons

Objektiv för total nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jisses

Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en Nikon F75 med tillhörande objektiv AF 28-80 3,3-5,6G. Men detta säger mig ingenting! Antar dock att det är ett standardobjektiv. I ett annat paket följer också ett AF 70-300 4-5,6G. Vad ger detta objektiv? Är det "bra att ha" för en nybörjare, eller något jag lika gärna kan vänta med?

För övrigt, är det någon som har erfarenhet av just detta hus? Annars känns det mest som att de flesta här lutar åt Canon...

Hälsningar, Josefin.

50/1.8 - a k a Normal. Billig, skarp och "ett måste" i fotoväskan. Eller som Saddam skulle säga - "Alla objektivs moder"

Paketzoomarna 28-80/28-90/28-100 funkar bra för att känna på vad som passar ens stil och vad man kan tänka sig att komplettera med senare. Dessutom kostar de inte så mycket i paketen.

Jag skulle dock rekommendera att skippa 70-300-varianterna tills vidare om du inte känner ett direkt behov. Om du senare behöver ett teleobjektiv så kan det mycket väl vara så att det är ett ljusstarkt dito du behöver. Och då blir den gamla zoomen en hyllvärmare. Eller så skaffar du så mycket erfarenhet av ditt 28-xx-objektiv så att du kan ta ett beslut om att köpa ett 70-300, medveten om dess begränsningar.

Om du ändå bestämmer dig för ett 70-300 redan från start, glöm då inte att köpa ett stativ. Det behövs för att du skall kunna utnyttja det.

För övrigt rekommenderar jag en titt på begagnatmarknaden. Du kan få en F80 eller ett äldre ännu bättre hus för mindre pengar än för en ny F75.

Vet inte så mycket om just F75, men har förstått att den är ganska plastig. Fungerar säkert bra som ett första kamerahus men inte livet ut.

På Scandinavian Photo finns flera paket med olika zoomar, 28-80, 28-100 eller 28-105. Av dessa är 28-105 3,5-4,5 helt klart bäst men också dyrast. Jag skulle som Joker ovan föreslå att du köper ett kamerahus och ett 50/1,8. Ingen zoom, men bra mycket ljusstarkare och skarpare. Kostnad ca 5000kr totalt.

Själv har jag Nikon och har aldrig ångrat det. Till min F90X (lite äldre modell) har jag tre fasta objektiv, det räcker i 90% av fallen. Om du har möjlighet att ta dig till en större fotoaffär så gör det, gå in och be att få klämma lite på några olika kameror. Köp sedan den som känns bäst, må det vara Nikon, Canon eller Minolta. Glöm inte att titta på begagnade grejer, där finns det mycket pengar att spara!

Jag får försöka ge goda råd även om jag tillhör "alla" som plåtar med Canon :)

Du säger att du är absolut nybörjare och att siffrorna på objektivet inte säger något. Vet du vad en "zoom" innebär? Du kan alltså variera bildvinkeln på objektivet. Om man översätter 28-80 mm till något praktiskt kan man säga att i det mest vidvinkliga läget (28mm) tar du en bild på alla vännerna i soffan om du själv sitter på andra sidan soffbordet, ungefär. I 80 mm-läget är bildvinkeln lagom för ett porträtt på en av vännerna om du sitter kvar på samma ställe.

70-300 kan vara kul att ha för att "komma närmare" motiven. Det är en telezoom som fungerar som "kikare". Men inte hur mycket kikare som helst. Man kan inte tro att man kan fota småfåglar på långt håll. Svårt att säga om du ska vänta med det eller inte. Om du inte köper det kan du ju alltid köpa det senare. om du ofta skruvar zoomen till 80 mm-läget och väldig gärna ville ha ännu mer så är det klart läge för en telezoom.

Fördelen med en systemkamera är ju att man inte behöve bestämma sig på en gång. Man kan alltid byta och köpa mer prylar.

(Oj vad många som hann svara medan jag skriv mitt!)
Per

Emil-G skrev:
Glöm inte att titta på begagnade grejer, där finns det mycket pengar att spara!

Kan inte göra annat än att hålla med dig, begagnat kan löna sig. Hos ScandinavianPhoto finns det just nu ett begagnat kit, F75 med 28-80 och 70-300 för samma pris som en ny F75 med 28-80. Där blir det ju då liksom 70-300 på köpet, förutsatt att grejorna är i bra skick såklart.

/AnnaKarin

Nikon F75 är en utmärkt kamera men som till skillnad från sina motsvarigheter hos Canon och Minolta är direkt sällsynt som begagnad.

Köp i paket med optiken 28-105 / 3,5-4,5

Priset är mycket anständigt på till exempel Technic direkt.

Dagens "instegsmodeller" som till exempel F75, Dunax 5 eller Canon 300 är synnerligen kompetenta kameror som tillåter en ganska hög kompetensnivå innan ett kamerabyte skall anses tvingande.

Begagnade fotoprylar är alltid roligt att köpa för oss lite invigda. Däremot skulle jag inte rekommendera en direkt nybörjare att börja söka begagnat kamerapaket utan en "personal shopper".

Ej heller kan väl en snygg begagnad F80 köpt i butik vara ett ekonomiskt alternativ till ett nätköpt F75-paket.

Har kollat lite vad man får för pengarna!

Under Dec/Jan. har det på Blocket sålts 2 st. F80 inkl. 28-105 optik. I nyskick med kartonger och pris runt 5.000-5.500:-

Just nu finns det en "ny" F80 med batterigrepp och utan optik för 4.000:-

Privatköp av begagnat på nätet betyder oftast postförskott och att man tar emot något på vinst eller i värsta fall förlust.

28-105 är en mycket trevlig optik som dessvärre ej går att få i paket med F75:an (eller F80) hos Technik direkt.

En helt ny F75 (svart) med 28-80 /3,3-5,6 kan man dock få för 299 Euro + 20 i frakt.

Har mycket svårt att se något begagnat alternativ till detta pris (om vi håller oss till Nikon).

Sabud skrev:
Har mycket svårt att se något begagnat alternativ till detta pris (om vi håller oss till Nikon).
Ta en titt på begagnade F801. Det är en lite äldre kamera, autofokusen är inte på topp och den har inga finesser. Men som grundkamera är den hästlängder bättre än F75 och F80. Priset brukar ligga mellan 1300 och 2000 kr för ett hus.

jimh skrev:
Ta en titt på begagnade F801. Det är en lite äldre kamera, autofokusen är inte på topp och den har inga finesser. Men som grundkamera är den hästlängder bättre än F75 och F80. Priset brukar ligga mellan 1300 och 2000 kr för ett hus.

Hästlängder hit och hästlängder dit. Ska man inte köra en massa gammalt manuellt, eller använda kameran istället för hammare är väl F75 en utmärkt kamera som dessutom har bättre AF än gamla 801:an.

Min rekommendation är en f75 med ett 28-105/3,5-4,5 objektiv. Jag sörjer fortfarande att jag sålde mitt. Omfånget räcker till det mesta, den är suverän på resor, och den är både mycket skarp och tillräckligt ljusstark för det mesta.

Jag har en F65 med tillhörande 28-80. Tycker den fungerar väldigt bra. Finns inga större begränsningar med kameran. Har ingen större koll på vad som skiljer den mot F75. Troligtvis är F75 lite bättre eftersom den är dyrare.

När det gäller 70-300 så kan man kanske vänta med att köpa det såvida man inte får ett bra paketpris. Jag hade ett sådant objektiv förut, men det stannade oftast hemma. Det blev för mycket grejer att bära omkring.

Joker skrev:
50/1.8 - a k a Normal. Billig, skarp och "ett måste" i fotoväskan. Eller som Saddam skulle säga - "Alla objektivs moder"

Helt rätt! Min favorit på mina analoga Nikon-hus. På D100'an (digitalt hus) är mitt Nikkor AF 24mm 1:2.8D (som jag köpt begagnat av Joker) favoriten just nu. Dock är jag på gång att köpa ett Nikkor AF 35mm 1:2.0D till D100 vilket mer kommer passa som "normal" på den.

Men, Nikkor AF 50mm 1:1.8 är ett underbart objektiv vilket jag rekommenderar! :D

Börjar med att tacka väldigt för alla svar.

Jag måste dock fråga, vad är det för speciellt med detta Nikkor AF 50mm 1:1.8 objektiv som flera har pratat om? Vad skiljer det från ett "vanligt"?

Det är billigt, ljusstarkt, skarpt och bra på alla sätt. Men begränsande som enda objektiv. Många tycker att den begränsningen är positiv för att lära sig komposition, det tycker inte jag.

Jag tycker att det är viktigt att ha tillgång till flera brännvidder för att inte låta objektivet styra kamerapositionen. Mycket viktigare än skärpa.

jimh skrev:
Jag tycker att det är viktigt att ha tillgång till flera brännvidder för att inte låta objektivet styra kamerapositionen. Mycket viktigare än skärpa.

Helt rätt Jim! Dock tycker jag 50mm är en bra brännvidd som första objektiv.

Mitt första objektiv var visserligen ett Nikkor AF 35-105mm 1:3.5-4.5, ett bra brännviddsomfång så den kanske man oxå kan rekommendera, dock har jag aldrig blivit förtjust i detta objektiv (som jag fortfarande har kvar) utan när jag väl skaffade mig en fast 50mm blev jag frälst.

Själv föredrar jag fasta brännvidder, men zoomobjektiv är alltid en bra början, t.ex Nikkor AF 35-70mm borde kunna hittas billigt begagnat.

Som första objektiv tycker jag att en normalzoom är roligast. För lite pengar får man allt mellan en bra vidvinkel och ett lagom porträttbrännvidd. 28-80 är roligare än att bara ha ett 50 mm.

Om man har andra objekt så håller jag med om att en fast 50 mm är ett roligt objektiv. Men som sagt, det är inte det objektiv jag skulle köpa som nummer ett.

Håll er bara ifrån Sigma UC Zoom 28-70mm 1:3.5-4.5!!! Maken till sämre kantskärpa har jag nog aldrig varit med om!

PerFogelberg skrev:
Jag har en F65 med tillhörande 28-80. Tycker den fungerar väldigt bra. Finns inga större begränsningar med kameran. Har ingen större koll på vad som skiljer den mot F75. Troligtvis är F75 lite bättre eftersom den är dyrare.

Det finns en hel del som skiljer modellerna och bortser man från F80:ans mer sofistikerade AF så är nog F75 mer lika denna.

Här följer lite skillnader tagna från ett test (Juli 2003) i Popular Photography Magazine.

Mätning: 25 segment mot 6 för F65.

AF-omkopplare: 3-vägsomkopplare och jogg-väljare för enkelt val av AF-moder och AF-punkter med ett "tumtryck". F65 har ett berydligt mer tungarbetat system.

Vald AF-punkt indikeras direkt på fokuseringsskivan. På F65 under skivan med symbol.

Avancerad blixtmätning med 3D multisensor.

Kontinuerlig motordrift i samtliga moder. F65 endast i action.

Spotmeter valfritt från fem indikerade fokuseringspunkter.

Belyst LCD-panel.

Vertikalgrepp/batteripack med 4 st. AA batterier av valfri typ.

Glasprisma. F65 har spegel.

Customfunktioner: 12 stycken. ( om man nu önskar detta).

Jösses! Det var inte dåligt med grejer det fanns på kameran. Undrar hur många fler finesser det finns på min F100 som jag inte har en aning om. Köpte min F100 därför att den klarar mina gamla objektiv. Ärligt talat så får jag inte bättre bilder med den än F65. Det enda som är viktigt tycker jag är autofokussensorn. Dåliga sådana kan man bli vansinnig på. Vad jag känner till så sitter det samma sensor i F65, F75 och F80. Vilken kamera man väljer är nog väldigt individuellt. Det är ju prisskillnad ganska stor prisskillnad på kamerorna. Har man köpt en dyr analog kamera kan det kännas surt att byta in den till halva priset när sugen efter ett digitalt hus blivit stort.

ANNONS
Götaplatsens Foto