Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv, som inte "fäller ut sig"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aliide

Aktiv medlem
Säkert en dum fråga, men jag köpte mig nyss ett Sigma 70-300 APO DG MACRO. När jag använder AF så vecklas det inte fullt ut, utan stannar så att det står "200 mm" på objektivet. Men kollar jag upp infon per bild så står det "300mm". När jag istället använder MF, zoomar max och sedan fokuserar så åker zoomen ut och man kan se att det står "300mm" på objektivet. Sen att man inte kan fota där då det är suddigt är en annan sak.

Dvs. i infon står det att bilderna i AF maxzoomat blir 300mm, men på själva objektivet kommer det inte längre än till 200mm. Om man inte använder MF och vrider på fokusringen.

Någon som förstår vad jag menar? :p

Jag förstår inte vad du menar.

Men det är zoomringen du ska titta på när du vill veta vilken brännvidd som gäller.

Skalan på det utskjutande delen visar nog vilken närgräns man kan få vid de olika brännvidderna. Det har man ev. nytta av i makroläget.

Om jag inte minns fel.
Mvh J O

OK

Du tittar på fel skala. Zoomningen eller brännvidden ser man vid strecket på zoomringen.

Skalan du visar är vilken skala man får när man tar macrobilder. Macroläget är mellan 200-300mm och kortare avstånd än 1,5m.

Det är inget fel på objektivet.

Det skall finna en omkopplare på objektivet som skall tillåta macrofotografering mellan 200 - 300 mm brännvidd. Prova att ändra denna, så bör det gå att fokusera med kortare närgräns.

JanOlofHärnström skrev:
OK

Du tittar på fel skala. Zoomningen eller brännvidden ser man vid strecket på zoomringen.

Skalan du visar är vilken skala man får när man tar macrobilder. Macroläget är mellan 200-300mm och kortare avstånd än 1,5m.

Det är inget fel på objektivet.

Ehum. Harkel. Jag såg siffrorna på zoomringen nu :D

Tusen tack, host host host!

ANNONS
Götaplatsens Foto