Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv som passar D40, kommer dem även passa D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

mg12b

Aktiv medlem
Jag har efter många om och men och från många goda råd och tips från en av mina trådar valt att invenstera i en Nikon D40.

Om jag nu efter låt oss säga ett par år väljer att köpa en annan Nikon som motsvarar tex dagens D80, kommer då mina objektiv som jag köpt till D40 att även passa till den?

Något jag skall tänka på t.e.x redan nu när jag tittar efter objektiv som kan passa till tex D80?
 
Med tanke på att Nikon använt samma objektivfäste (F-mount) på alla sina (D)SLR-kameror sedan 1959 så är det rätt säkert att anta att man kommer fortsätta med det under överskådlig framtid. Så, ja, du kommer kunna använda dina objektiv på din nya kamera.

Du kan idag använda alla Nikons objektiv som är producerade för F-mount sedan 60-talet. (Vissa tidiga modeller kanske behöver justeras något.) I dagsläget är det c.a 400 objektiv.

Mer info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F-mount
 
För att förtydliga det hela lite:

Om du vill ha full funktion med dina objektiv så passar alla objektiv som du kan tänkas använda på din D40 till en D80 men inte tvärtom. D40 kräver objektiv med inbyggd AF motor om du vill att AF skall fungera medan D80 även klarar av de "äldre" AF gluggarna med skruvkoppling och AF motorn i kamerahuset.
 
Hej jag e ny här och har en fråga.
Har precis köpt en D40.
Kan man då köpa objektiv till en d80 utan inbyggd motor och sätta den på en D40 och det fungerar? Jo förstås allt utom Auto Focus?
 
Beroende på objektiv så får du olika funktion. Alla AF (utom de två till tre allra första AF fluggarna som gjordes till F3AF) funkar men med lite olika begränsningar.

AF-S och AF-I fungerar fullt ut. AF-D funkar fullt ut minus autofokus. AF likaså men här tappar du även 3D mätningen på blixten. Betydelsen av 3D har många försökt att påvisa men med skralt resultat. (Jag hade något enstaka objektiv tidigare utan 3D och jag såg aldrig någon skillnad).

Du bör oxå tänka till med "pirattillverkade" objektiv som passar till Nikon saknar ofta den inbyggda fokusmotorn......
 
ANNONS