Annons

objektiv till canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)
thejejk skrev:
Kitobjektivet i kombination med ett 50/1.8 och ett 100/2.8 Macro USM kanske kan vara något?

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=47&sort=7&cat=2&page=3

En lite annan väg än att köra med zoomar, men 100-objektivet brukar få väldigt bra kritik. Kanske lite väl tight om man ska köra inomhusporträtt om man inte bara ska köra "överkroppsporträtt".

Om man bortser från kitobjektivet så hamnar du på runt 6700.

/Jacob

mjooo... 100mm macrot ska tydligen vara riktigt fina grejer men då kostar det därefter... 5.6k är kanske lite i överkant... rekommenderar faktiskt sigmas 50mm macro framför denna. detta pga priset.

du får då en närgräns på typ: 18,8cm - 7,14cm - avstånd till negget/ccdn så runt 8cm borde du hamna på.

Om det är nog måste var och en avgöra.
OBS: Kom ihåg att med 1.6fovcrop får du längre arbetsavstånd alternativt samma avstånd med högre skenbar avbildningsskala.

hailstorm skrev:
1gb är lite i underkant om du plåtar raw. Jag har ett 2gigs kort som räcker för en dagsutflyckt men inte mer.

På helgutflyckter m.m. måste du nog ha ett större... för raw alltså.

i Ljpg får du in över 600bilder och det torde räcka om du rensar bort lite skräp från kortet då och då.

Nu är ju filerna från 350D lite större än de från min D70, men... 512MB funkar, för mig, normalt sett finemang för en dagsutflykt.
Fast jag är väl iofs inte så "trigger happy" och knäpper inte bara allt som råkar hamna framför kameran.
Bättre att sålla bort de dåliga bilderna redan innan de hamnar på minneskortet. ;-)

Det handlar väl om fotostil och vad man fotar åxå förstås...

Jag tycker att det är rätt så skönt med lite mer minne så att jag slipper snegla på "antal kort kvar"-siffran hela tiden.

Jag har ett SanDisk 1GB Ultra II till min 350D och på det får jag in ~90 RAW-bilder, beroende lite alla möjliga faktorer givetvis, men håller på att snegla på ett Kingston Elite Pro 2GB-minne. En polare hittade ett för 1196kr på Datorhandel.com. Det är inte lika snabbt som Ultra II-minnet, men å andra sidan plåtar jag inte i "burst"-läget heller. Om jag skulle knäppa fyra, eller fem, bilder i snabbföljd så har kameran en så pass stor buffer att bilderna få plats där just under fotograferingssekvensen.

När det gäller objektiv har jag ett Sigma 18-50/2.8, köpt från Cyberphoto, och det är jag riktigt nöjd med. Har precis inhandlat kameran och bara hunnit att ta ~200 bilder så jag har väl inget tjusigt att stoltsera med just nu .. men det kommer ;-)

Lurar på att köpa ett 70-200 av någon variant, men har inte läst klart alla toppenbra synpunkter som finns här på forumet än, så det får nog vänta ett tag till.

ANNONS
Götaplatsens Foto