Annons

objektiv till hus fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Becca

Aktiv medlem
Hej!
någon som har tips på ett objektiv man kan ha när man ska fotografera hus/lägnheter med mäklare? Ett som jag kan få med mycket i sidled och som är hyfsat billigt. Detta är till min nikon D70
Tack

Sigma EX 10-20
Sigma EX 12-24
Sigma EX 15-30

Alla tre mycket billigare än Nikon. Har sjölv 15-30 lite som min favvoglugg och den fungerar mycket bra med D70. Du får nästan 90graders bildvinkel (så du kan ställa dej i ett hörn och få med hela rummet.

12-25 och 10-22 blir ännu mer extrema och lite mindre användbara i min åsikt.

Det finns även andra märken som Tokina och Tamron som gör liknande gluggar.

Kolla som sagt på www.cyberphoto.se eller www.scandinavianphoto.se så hittar du det mesta du vill veta. Kolla även recensionerna här på fotosidan.

/AnWi

Några grundbrännvidder för formatet 24x36mm är väl bra att täcka in.

35mm
28mm
24mm

Jag håller med om att 20mm och mindre kan upplevas som extremt, men vissa rum kan kräva större bildvinklar. En extrem vidvinkel (beroende på hur bekväm du är att arbeta med dem) kan användas mycket kreativt.

Jag har 15-30mm och det är en grymt bra glugg på många sätt. Dock kröker den linjer i kanterna ganska påtagligt, vilket kan vara en nackdel när man fotograferar interiör.

/Pontus

Canon EF TS-E 24mm f/3,5 skulle ju inte vara så dumt... Men den kostar en bit över 10000kr...

Jag skulle nog själv valt en Tokina 12-24mm.

/Pontus

Men hur raktecknande är öht någon av de föreslagna superzoomarna?

Kruxet är väl just att det är svårt att hitta någorlunda raktecknande gluggar i de brännvidder som behövs för att få bra med vidvinkel på en fjuttsensor?

Johan Okker skrev:

Kruxet är väl just att det är svårt att hitta någorlunda raktecknande gluggar i de brännvidder som behövs för att få bra med vidvinkel på en fjuttsensor?
Jag tror inte en aning distorsion stör om syftet bara är för en mäklare att visa hur objektet ser ut invändigt, men fisheye är ju att gå för långt. De flesta fasta brännvidder är mera raktecknande, men då behöver man ju kanske flera... Bästa kompromissen blir nog en 12-24mm av valfritt märke.

/Pontus

Johan Okker skrev:

Distortion går ju i allmänhet att korrigera i ett bildbehandlingsprogram.

Sen är det väl kanske så att ju mer vidvinkel man använder, desto mer distortion blir det, och desto mer onaturligt ser det ut när man försöker få linjerna raka igen. Åtminstone ute i kanterna. Å andra sidan kanske kraftig distortion inte ser så naturligt ut heller?

Raktecknande vidvinklar kostar.

Rent teoretiskt skulle jag föredra ett tilt/shift-objektiv som det Canon 24mm f/3,5 jag nämnde tidigare. Skarpt, rakntecknande och möjlighet att korrigera sluttande linjer direkt vid exponeringen. Ju mera vidvinkel desto värre distorsion, och galna proportioner i kanterna är ju nästan lika störande som krökta linjer. Bäst blir därför en måttlig fast vidvinkel och vid behov ihopsydda bilder, men smakar det så kostar det och nu verkar det ju inte direkt handla om VM i köksfotografering...

/Pontus

Ett raktecknande vidvinkelobjekiv som är lika bra eller bättre än både Nikon och Canon är Sigma 14mm/1:2,8. Med denna gluggen kan du få med hela köket i en etta på en bild :) Du kan få med hela hallen och osv. Grymt bra för tillfällen då inte ljuset är det bästa obebodda lägenheter och hus utan ström eller lampor.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3278&navigator=4

Finns ibland som begagnad på blocket eller här på FS. Jag är grymt nöjd med min.

Panoramabilder är ju som sagt ett alternativ.

Ta flera bilder med vafritt "vanligt" objektiv med lite överlappning. Sen sammanfogar du bilderna med lämpligt program. Photoshop, Autostitch, PanoTools... sök och du skall finna.

Frågan är ju: vilka kvalitetskrav har du? Och hur mycket tid och/eller pengar är du beredd att investera?

Vill du ha med "ett helt rum" så krävs mer än 90° bildvinkel (tänk dig att du står i ett hörn, som ju brukar ha just den vinkeln). För att få det med din kamera behöver du en brännvidd som är ca 14mm eller kortare. Sigma 14/2,8 är alltså preciiis på håret, och ger 91° med den mindre sensorn (om jag räknat rätt).

Vad gäller bildkrökning så ger de flesta objektiv med kort brännvidd någon form av distortion. Det kan vara vågformig eller tunnformig distortion. Tunnformig är ganska lätt att korrigera i t ex Photoshop, men dessvärre tappar bilden en del skärpa, eftersom den måste interpoleras om. Vågformig distortion är bökigare, men det går också att med hjälp av programvara fixa så att det blir mer eller mindre helt raktecknande tror jag.

Jag hade nog gått på Sigma 10-20, då det är förhållandevis billigt, och ändå väldigt vidvinkligt. Ska du fota inomhus så är stativ ändå att rekommendera om du vill ha skärpa, och då kan du blända ned så mycket att skärpan bör bli bra ändå.

Bara för att roa mig gjorde jag ett snabbt test. Rummet jag sitter i fotat med motsvarande 28 mm brännvidd:

Bilagor

• rum28mm.jpg
    rum28mm.jpg
    94.6 KB · Visningar: 271
ANNONS
Götaplatsens Foto