Annons

objektiv till hus fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och sedan samma rum fotat med ett antal bilder för en total bildvinkel på ca 100 grader som sedan sammanfogats i Autostitch:

Bilagor

• rumpano.jpg
    rumpano.jpg
    80.4 KB · Visningar: 272
Bilderna är bara snabbt tagna på frihand så passningen är inte perfekt.

Autostitch klarar annars förvånansvärt bra att hålla lodräta linjer raka, även i så här extrema fall. Å andra sidan blir horisontella linjer upptill och nertill krökta (någonstans blir det ju fel), men det går att fixa med lite trixande i Photoshop.

Som en fattigmanslösning kanske det duger, frågan är om det duger för mäklarbilder?

Makten skrev:
Vill du ha med "ett helt rum" så krävs mer än 90° bildvinkel (tänk dig att du står i ett hörn, som ju brukar ha just den vinkeln). För att få det med din kamera behöver du en brännvidd som är ca 14mm eller kortare. Sigma 14/2,8 är alltså preciiis på håret, och ger 91° med den mindre sensorn (om jag räknat rätt).
I just detta specialfall är det kanske lämpligare att använda "bildbreddsmotivvinkeln" istället för den traditionella bilddiagonalsmotivvinkeln ;-)

Teoretiskt behövs då en brännvidd på halva sensorbredden, men sedan ska man ju få plats inne i hörnet också, distorsionen påverkar en del åt någondera hållet och så brukar fabrikanterna fuska med brännviddsangivelserna så i praktiken behövs nog nedåt 10 mm.

Sedan kan man diskutera om det i mäklarsammanhang är riktigt önskvärt att gå på så extrema vidvinklar eftersom rummen då kan se missvisande stora ut.

Pupillen skrev:
I just detta specialfall är det kanske lämpligare att använda "bildbreddsmotivvinkeln" istället för den traditionella bilddiagonalsmotivvinkeln ;-)
Just fasen, det tänkte jag inte på!

Teoretiskt behövs då en brännvidd på halva sensorbredden, men sedan ska man ju få plats inne i hörnet också, distorsionen påverkar en del åt någondera hållet och så brukar fabrikanterna fuska med brännviddsangivelserna så i praktiken behövs nog nedåt 10 mm.

Sedan kan man diskutera om det i mäklarsammanhang är riktigt önskvärt att gå på så extrema vidvinklar eftersom rummen då kan se missvisande stora ut.
Hehe, då är det väl extra fördelaktigt? :-D

Här är 4 bilder jag tagit med objektivet 18 - 50.
de korten på vänster är taget ovanifrån och dom andra i min höjd (1,63)

Kan det duga?
(mitt rum är inte speciellt stort, eller välstädat =) hehe

Bilagor

• untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 188
ANNONS
Götaplatsens Foto