Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till konsertfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
growingart.se skrev:
Ett riktigt proffs har ett hus till varje objektiv.

Ett proffs vet vad han behöver och släpar inte med sig en hel fotobutik.

Två hus, två objektiv är standard. Ett hus och en glugg räcker om man ska på för ställe.
 
froderberg skrev:
Ett proffs vet vad han behöver och släpar inte med sig en hel fotobutik.

Två hus, två objektiv är standard. Ett hus och en glugg räcker om man ska på för ställe.

Jag vet vad jag behöver och har inte direkt råd för att köpa det, så jag jobbar med det jag kan ha för tillfälle. Är jag inte ett riktigt proffs på grund av det?

Vi kunde skriva här i flera månader om vad ett"riktigt" proffs är och vad ska ha för utrustning....

Jag håller med dig Magnus. Helt och hållet.

Sofia
 
En Canon Eos 30D med Sigma 18-50/2,8 borde räcka väldigt långt. Bilderna blir ju ändå bäst om man kommer nära.
 
Mitt inlägg om ett hus till varje objektiv var bara på skoj (ironi), jag tyckte inte tidigare inlägg där man radar upp sin utrustning befrämjar frågeställningen i tråden.

Själv klarar jag mig på ett hus och två fasta objektiv, varav det andra är ett mer tele för att få tight utsnitt (detaljer etc som jag gillar i mitt bildspråk) efter att jag tagit de bilder som jag vet räcker för ändamålet med det objektiv som är anpassat till scenen för kvällen.
 
Pressfotograf med 180:a

Efter 10 års yrkesmässigt pressfotograferande fick jag ont i ryggen av att släpa på den tunga fotoväskan jämt och ständigt då tänkte jag igenom noga vilka gluggar jag egentligen använde och vilka som bara "värmde" väskan. Kollade igenom gamla bilder, konsertbilder, fotboll, handboll bandy ishockey, porträtt nyhetsbilder och så vidare. Det visade sig ganska snart att de bästa bilderna var tagna med 180mm/2,8. Avskalade på allt oväsäntligt. Pang på motivet bara. Krävde lite mer kreativt tänkande men det var bara en fördel.
Nåväl åter till historien, för att läka ryggen tog jag med en Nikkor 180/2,8 och ett kamerahus med motor. Stoppade en liten men kraftig blixt i bröstfickan på jackan och några filmrullar i den andra bröstfickan. Det blev kanom. Bra bilder och bra i ryggen. Den utrustningen har jag fixat 20 års fotograferande med till 95%.
 
Jag tror Magnus har gett ett bra förslag till trådfrågan (prisvärt objektiv funktionell för konsertfoto, som jag gissar för mindre scener). Det täcker från ev fotodike, vilket ofta inte finns på små scener, till foto från publikplats. 50 mm funkar bra därifrån men blir tight från fotodike.
 
growingart.se skrev:
Mitt inlägg om ett hus till varje objektiv var bara på skoj (ironi), jag tyckte inte tidigare inlägg där man radar upp sin utrustning befrämjar frågeställningen i tråden.

Du glömde smiley Mikael!
ta de inte personligt... :)

Sofia
 
Well, jag som fotar ganska ofta på Klubben kan säga att en vidvinkel funkar alldeles utmärkt på min 30D.
Har man inte det så håller jag med Mikael, en 50mm är bra, skarp och är ljuskänslig.
Sen är det upp till var och en gära det bästa av situationen med den utrustning man har.

Sofia
 
Du börjar vi närma oss något som kan föreslås till Kristofer och Henrik... den sista frågan är kanske hur snabb AF är på zoomen vid lite sämre ljusförhållanden. Jag är supernolla på den punkten.
 
Min uppräkning av objektiv var lite på skoj och givetvis så hjälper den inte trådskaparen i sin frågeställning men sanningen är den att det är trevligt att ha lite att välja på när man skall ut på jobb (eller fritid). Det har aldrig hänt (hittils) att jag tagit med mig allt. Det gäller att förbereda sig och välja passande utrustning, och visar det sig att man tagit med sig fel grejer så får man försöka fixa det ändå, väligt kreativt! Som Magnus skrev tidigare så försöker även jag ta med mig så lite grejer som möjligt, man är ju rädd om rygg och axlar. För övrigt så tycker jag att man blir kreativare om man inte har för mycket att välja på. Less i more, som någon klok sa en gång!

För konsertfoto så blir det gärna 16-35:an och 50:an i fickan. Men visst kan det vara kul att variera sig och plåta med en 70-200:a på lite håll.

Den tidigare förslagna Sigman är nog ett vettigt val som garanterat gör ett gott jobb

Lycka till.

/Jonas
 
growingart.se skrev:
Du börjar vi närma oss något som kan föreslås till Kristofer och Henrik... den sista frågan är kanske hur snabb AF är på zoomen vid lite sämre ljusförhållanden. Jag är supernolla på den punkten.

En 2,8-zoom underlättare. Vid 2,8 eller ljusstarkare fungerar alla AF-sensorer och då blir autofokusen effektivare.
 
jag har testat sigmas 18-50/2.8 på en liten festival, men jag kan varken säga bu eller bä om den eftersom jag inte använde den så förskräckligt mycket då mitt 80-200/2.8 satt på kameran mestadels. men jag vet iallafall att jag inte störde mig på autofokusen så pass mycket att jag kommer ihåg den som särskilt dålig.

så i den frågan är jag ju inte till så värst mycket hjälp trots allt...
 
Men det är skillnad mellan de ljusstarka objektiven också. Min Canon 50/1.4 usm är absolut inte lika hybersnabb som 85/1.8 usm vid sämre ljus, eller som i mitt fall där jag noterat att 50 mm söker medan 85 mm är ultragrym på att hitta fokus vid konsertförhållanden. Jag antar att det kan vara skillnader mellan zoomarna också när det gäller ultragrymhet.
 
jag tycker min nikon 50/1.8 är hyfsat krånglig att konsertfota med faktiskt... den går väldigt snabbt från närgräns till oändlighet, så det är ofta som den inte hittar fokus. man måste vara lite extra noggrann med att ha kontraster i sökaren och AF-området. antar att 50/1.4 är likadan i sin fokuseringskaraktär.
 
ANNONS