Annons

Objektiv till Nikon FM2

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
Hej.
Jag tänkte köpa en Nikon FM2 till min flickvän i födelsedagspresent. Har hittat ett kamerahus till ett bra pris och skall nu även köpa ett 50mm-objektiv.

Jag är inte alls insatt i Nikonkameror och objektiv och undrar nu vilka objektiv som funkar till detta kamerahus. Tänkte köpa ett på Ebay.

Finns det något fabrikat man bör undvika? Finns det något som i särklass är bättre än de övriga?

Tacksam för svar, det börjar nämligen brinna lite i knutarna

Alla objektiv funkar till FM2an, utan G-serien, som inte har bländarring. Leta efter AI, AIs. Autofokusgluggar passar och mäter, men jag skulle hellre satsa på äldre, gedigna saker.

F1,8 50mm är en klassiker som finns i flera varianter. E-serien är visserligen konsumentklass, men väldigt bra och fanatiskt billig. Det gjorde så sjukt många att de är gratis idag. Jag hittade min för $23 på eBay. I toppskick.

Vill du kolla in varenda Nikonobjektiv i historien, mer eller mindre, kan du gå till:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/index.htm

Galet med info. Lycka till.

Kolla alltid serienummer på Nikonobjektiv. Använd den här listan. Äldre än Ai kan monteras enbart om de är konverterade till Ai. Detta skedde genom fabrikskonvertering hos Nikon eller genom att man filade bort en del av bländarringens kant.

Bra pch prisvärda objektiv är 24/2.8, 28/2.8, 35/2, 50/2, 50/1,8, 85/2, 105/2.5, 135/3.5, 135/2.8 och 200/4. De går att hitta för hundralappar idag om man har lite tur.

Hej.Har nu köpt ett paket med kamera samt lite objektiv. Tänkte höra mig för om det är något att ha.

Det rör sig alltså om följande objektiv:

A) Nikon 50mm/1.8
C) Tamron 28-70mm/3.5
D) Tokina 80-200mm/4.5
E) Vivitar 135mm/f2.8

Jag vet inte så mycket om dessa fabrikat, men det blev ett så bra pris så jag slog till.

För allt detta så betalade jag bara 1370kr. Och då ingick också kamerahuset.

Någon som känner till dessa objektiv?

Är också lite nyfiken på kvalitetskilnad mellan nikonobjektiv ock nikkorobjektiv.

Jag körde i många år E-seriens 50/1.8 till min FM2:a. Kan jag bara rekommendera - och gratulera flickvännen!

Goupil skrev:
Hej.Har nu köpt ett paket med kamera samt lite objektiv. Tänkte höra mig för om det är något att ha.

Det rör sig alltså om följande objektiv:

A) Nikon 50mm/1.8
C) Tamron 28-70mm/3.5
D) Tokina 80-200mm/4.5
E) Vivitar 135mm/f2.8

Jag vet inte så mycket om dessa fabrikat, men det blev ett så bra pris så jag slog till.

För allt detta så betalade jag bara 1370kr. Och då ingick också kamerahuset.

Jag kan dock säga att du fick ett riktigt bra pris på grejerna! Fm2´an är en fantastisk kamera. Har själv haft två som jag tyvärr sålde för en tio år sen vilket jag verkligen ångrar!
Nikkor har högre kvalitet än Nikon E-serien.

Nikon FM2 är en bra liten kamera. Jag har en sådan själv.

Till den har jag två objektiv som fungerar med det jag fotograferar. Resor och porträtt. Jag har en Nikkor 24/2,8 och en Nikkor 85/2. Jag har även en AF-Nikkor 50/1,4 som är bra när ljuset tryter.

Jag tycker att FM2 fungerar bra tillsammans med små kompakta objektiv.

Per: Bara kamerahuset är värt 1300 kr. På så sätt är det ingen dum affär. Däremot är väl objektiven du radar upp ingen höjdare i mina ögon.

Usch, nu har jag framfört osanningar här. Så här var det: 50/1.8 Nikkor och E-seriens 100mm/2.8. Rätt skall vara rätt men faktum kvarstår: Kombinationen var mycket trevlig.

Fogelberg:
Hej. Du menar att det är en ganska stor kvalitetsskillnad mellan dessa "piratobjektiv" och motsvarande av Nikon eller Nikkor?

Egentligen brydde jag mig väl mest om det medföljande Nikonobjektivet (50mm/1.8), det är väl det som kommer användas mest. De andra kom med mest som en bonus... Vad tror du om det?

Goupil skrev:
Fogelberg:
Hej. Du menar att det är en ganska stor kvalitetsskillnad mellan dessa "piratobjektiv" och motsvarande av Nikon eller Nikkor?

Egentligen brydde jag mig väl mest om det medföljande Nikonobjektivet (50mm/1.8), det är väl det som kommer användas mest. De andra kom med mest som en bonus... Vad tror du om det?
Det behöver det inte vara. Jag har ingen erfarenhet av de objektiv som nämns vad det gäller skärpa och kontrast. Min personliga åsikt är att kameran fungerar bättre med små objektiv. Den blir mer balanserad då. En annan nackdel med zoomar är att sökarbilden blir mörk. Objektiven är säkert användbara. Det beror på vad man ska ha dom till. Det är tråkigt när man tar fina bilder med oskarpa objektiv. Du får väl testa och se vad dom presterar. Du fick dom ju som bonus.

Nikon E 50/1.8 är samma optik som Nikkor 50/1.8 av senaste modell (inkl AF-varianterna). Det är mycket bra objektiv utom möjligen full öppning som har lite sämre skärpa och lägre kontrast. Objektivet har lite sämre antireflexbehandling än vanliga Nikkor. Använd därför alltid motljusskydd när det är risk för direktljus på frontlinsen.

Den ursprungliga Nikkor 50/1,8 (närgräns 0,45m) är bättre både map skärpa vid full öppning och motljusegenskaper.

Nikon E-serien är riktigt bra, speciellt 28, 50, 100 och 75-150. Mekaniskt är de dock sämre än manuella Nikkor men i klass med modern AF-optik.

De övriga objektiven är OK. Det är välkända märken som gör bra objektiv. Nu är dessa tre äldre konstruktioner från 70-talet vilket gör att de är lite sämre än moderna objektiv. De kräver förmodligen något stegs nedbländning för att bli riktigt bra. De har också sämre antireflexbehandling varför motljusskydd måste användas. 135-an är nog bäst av dessa och ger säkert fullgott resultat.

Tack för svaret!
Man vill ju inte ge bort dåliga objektiv, och då jag själv inte har erfarenhet av Nikon eller hinner prova mig fram så var hjälpen välkommen.

ANNONS
Götaplatsens Foto