Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till sportfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver ett bra tips på ett objektiv som klarar av att ta snabba, bra bilder från ganska långa avstånd (främst till ishockey, innebandy och snowboarding). Är det någon som har några tips?

Fabrikat?
Gällande Nikon så är 80-200/2.8 AF-S eller nyare med VR 70-200/2.8 populära. Canon har liknande (kanske fler?) i kategorin.

/Arne

Instämmer med föregående talare. Om du kör Canon så skulle jag rekommendera ett 70-200/2,8 av det fabrikat som plånboken tillåter och detsamma gäller IS eller inte (plånboken får bestämma).

Instämmer med föregående talare. Om du kör Canon så skulle jag rekommendera ett 70-200/2,8 av det fabrikat som plånboken tillåter och detsamma gäller IS eller inte (plånboken får bestämma).

Är skillnaden mellan Canons 70-200/2,8L och Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro stor?. tänker på fokus hastighet samt skärpa, om det är värt att lägga ca5000kr till för ett Canon objektiv. eller är det märket på objektivet man betalar extra för?

Till canon skulle jag rekomendera ef 200 2.8.
Inte lika tungt som ett 70-200 men har både snabb af och jätte bra skärpa.

okej, men det är 70-2002.8 jag känner mig mest intresserad av.
men vet inte hur stor skillnaden är, om det är någon skillnad alls
på dem. det är ju endå ca5000kr som skiljer dem.

satsa på ljusstarka objektiv...

Jag köpte först en 70-200/2.8. Tror du har mest nytta av den om du ska fota sport. Sedan sparade jag och köpte en 28-70 och en 17-35. Skulle vilja ha en jättevidvinkel, men det får vänta. Man kommer väldigt väldigt långt med den här uppsättningen..

Blev ett Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro, så nu är det bara att vänta tills de kommer så man får se vad det går för.

ANNONS
Götaplatsens Foto