Surgeon
Aktiv medlem
Nikons egna 70-200/2,8 är ju oändligt mycket bättre. men då får man ju betala för det också.
På vilket sätt är Nikons objektiv OÄNDLIGTmycket bättre?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nikons egna 70-200/2,8 är ju oändligt mycket bättre. men då får man ju betala för det också.
Jag håller med varje ord.På den smala ljusstarka/billiga maknaden är 4 förslag som du själv kommer med ganska stor skillnad i mitt tycke. Och prisomfånget från knappt 3000 för nikon 85 f/1.8D till runt 10000 för 135 f/2D är ett lagom omfång för oss amatörerDessutom låg smärtgränsen på 10000 för blubell.
3500 kan göra stor skillnad. Mitt förslag på byte till D90 samt inköp av 85 f/1.4 utan AF-S för priset av runt 5000kr (Begagnade prylar) känns i alla fall för mej mer prisvärt än att behålla en något sämre D3000 och köpa till ett 85 f/1.4 AF-S 14000, för det lär inte bli lätt att hitta ett sådant på begagnadmarknaden i daxläget. Vill man sen inte köpa begagnat hittade iaf jag ett nytt 85 f1.4D i england för 7100 vilket e halva priset mot nya AF-S...
Fast detta e självklart bara i mytt tyckeI slutändan är det upp till blubell att välja, så jag hoppas vi inte rör ihopa smeten allt för mycket ;-)
Jag håller med varje ord.
Men du skrev: "D90an är en väldigt prisvärd kamera i daxläget och öppnar upp för ett helt annat urval av optik."
Och det verkar som att vi är överrens om att det inte är rätt uttryckt.
För det ger egentligen bara 85/1,8 som billigt alternativ, eller en begagnad 85/1,4 optik som du också skriver.
På vilket sätt är Nikons objektiv OÄNDLIGTmycket bättre?
Jämför de tre så får Du se.
/Peter
Enligt Cyberphoto är Tamron 70-200/2.8 lika bra, om inte bättre, än originalobjektiven, iaf när det kommer till bildkvalitet. När det gäller AF-hastighet är säkert originalen snabbare.
Min syrra red en del när hon var yngre och vad jag kommer ihåg från dessa ridhus var det extremt mörkt, men det är ju säkert väldigt olika.
Jag har en del erfarenhet av att fota innebandy i ganska dassigt upplysta idrottshallar, och min erfarenhet, med en D60, som gissningsvis är ungefär lika bra som en D3000 när det gäller brus, så funkar 2,8 ok (Sigma 150/2,8) men 1,4 (sigma 30/1,4) är roligare. Idag har jag D90 och den är lite bättre, vet dock inte om den är bättre än D3000 eller om de är jämförbara.
När det gäller ISO så är min erfarenhet att det är mycket beroende av hur mycket av bilden man vill använda. Ska man inte beskära den alls, så funkar det lätt att peta upp ISO till 1600 och lätt brusreducera i datorn. Ska man däremot bara använda kanske en fjärdedel av bildytan (vilket man behöver om man har för kort brännvidd) så kommer man behöva ner till 800 eller 400 för att det ska bli bra. Därför tycker jag att ett objektiv typ Sigmas 50-150/2,8 eller ett valfritt (efter pris) 70-200/2,8 verkar vara ett bra alternativ. Sigma har ju en 70-200 utan OS som säljs för ca 8000 på diverse ställen, det kanske kan vara ett alternativ om man tycker 13.000 för den med OS är för mycket.
Emma, vad har du för slutartid i dagsläget när du får sk. skuggbilder? Vilket bländartal har du på dessa bilder? Vilken slutartid behöver du ha för att frysa rörelsen tillräckligt mkt?
d3100 skall ha 2 stop bättre iso egenskaper än d3000, så fotografering med iso 3200 borde ge ganska brusfritt resultat med d3100. Fast d3100 saknar också inbyggd fokusmotor...
Men vad har du för objektiv idag? För är det 5,6 på det, så blir det ju skillnad med ett 2,8. Men det är klart, om du kan köpa ett hus som ger 2 steg till, och ett objektiv som ger 1 eller 2 steg till, då lär du ju ha betydligt bättre chanser att frysa dina motiv.
d3100 skall ha 2 stop bättre iso egenskaper än d3000, så fotografering med iso 3200 borde ge ganska brusfritt resultat med d3100.
Jag har bara "orginal" objektivet till kameran. Alltså det som följde med. Och ett macro objektiv. Men det gjorde ingen skillnad precis. Jag satt där och fixa och trixa men inget hjälpte.
Så jag ger upp och köper bättre saker istället =)
Jag var iväg idag och fotograferade i ridhus. Jag maxade ISOn men kom bara upp till 1600 .. Ridhus, hinder är OK förutom lite brus. Men hästen och ryttaren blir suddiga.
Jag tror jag ska leta efter en helt annan utrustning. Även köpa annat kamera hus.
Så ni tror D3000 är i sämsta laget ?