Annons

Objektivval??

Produkter
(logga in för att koppla)

Lamika

Medlem
Är lite sugen på att köpa ett objektiv 28-300. Eller t.o.m 18-300 (18-270) Är ute efter mer telefunktion, och att det är smidigt att ha så mycket i ett. Ser att både sigma och tamron har sådana. Jag har en Canon kamera...helst skulle man väl vilja ha canon objektiv, men ibland är det priset som får avgöra. Har i dagsläget objektiven canon 18-55, canon 55-200 samt canon EF-S60 macro. Macro objektivet är suveränt...så det har jag inget behov av annat. Vad ska jag välja??? Tamron eller sigma?
Tackar för råd...
Laila.

Är lite sugen på att köpa ett objektiv 28-300. Eller t.o.m 18-300 (18-270) Är ute efter mer telefunktion, och att det är smidigt att ha så mycket i ett. Ser att både sigma och tamron har sådana. Jag har en Canon kamera...helst skulle man väl vilja ha canon objektiv, men ibland är det priset som får avgöra. Har i dagsläget objektiven canon 18-55, canon 55-200 samt canon EF-S60 macro. Macro objektivet är suveränt...så det har jag inget behov av annat. Vad ska jag välja??? Tamron eller sigma?
Tackar för råd...
Laila.

Jag har ett Nikkor 18-200. Utmärkt allt-i-ett-objektiv när man inte har tid och/eller möjlighet att byta optik. Men vad jag vet så medför konstruktionen av ALLA extrem-zoomar, en mängd optiska kompromisser som försämrar bildkvaliteten. Skärpeproblem, distortion etc. Så den bekvämlighet du vinner, har sitt bildmässiga pris, jämfört med att skaffa tre mindre extrema zoomar. Kolla tester av olika varianter, t.ex. på DP-review (http://www.dpreview.com/). Mvh, FiCa1

Hej!
Jag hade ett Tamron 18-270Vc,men sålde det pga dålig skärpa i området 70-270 och kan inte rekommendera detta objektiv.Välj Sigma då detta är billigare...
Mvh Sverker

Ett bra sätt är att läsa recenssioner och se vad de tycker om objektiven. Börja läs om det du är intresserad av. I de recenssioner som du läser kommer du att hitta förslag på andra objektiv som är bättre eller sämre i jämförelse.

Ett ställe att hitta recenssioner på är t.ex. www.eflens.com

ANNONS