Allemyr
Aktiv medlem
Ok, skulle ha försökt få prova skillnaden då...
Jag älskar ansiktsbilder på nära håll, fånga blickar och så. Bara jag lär mig mikrot och lär mig hur jag får ett större skärpedjup så blir det kanske bra nu när jag fått reda på att andra objektiv beter sig lika vid "fel" inställningar, det är irriterande när nästippen är skarp men inte öronen...
Ett recept för fina ansiktsporträtt kan vara:
-Håll kameran i "porträtt läge"
-Välj en fokuspunkt långt ute till höger brukar (finnas tre stycken där), sedan porträtt läge.
-Sätt fokus på ögat, komponera inte om, för då ändrar sig fokusplanet, fokusera precis innan du trycker av, annars kan man använda sig av manuell fokus.
-Våga använda 2.8, ha några meter till bakgrunden. Välj även en snygg bakgrund, tänk mer i färg och ljusstyrka, för den blir ju ändå oskarp.
-Mitt på dagen i starkt solsken blir det sällan bra porträtt bilder, välj en skuggig plats att fota på istället.
-Använd Av läget och ställ in 2.8, och ISO efter behov, håll koll på slutartiden så den inte sticker under 1/125 ungefär. Var inte rädd för ISO 400.
-Angående oskarpa nästippar så tycker inte jag att du ska oroa dig jättemkt för det, sitter skärpan på båda eller det främre ögat så blir det oftast kanon, oavsett om det är människo eller porträtt på katter osv.
60 makrot är ju faktiskt den perfekta porträtt brännvidden. Ett bra sätt å tänka på olika brännvidder är inte om man ska stå långt ifrån eller nära, utan mer vilka man tycker är vackra. Å det skiljer ju mellan dagarna. Har själv varit ute å rastat mitt 70-200 med polfilter, brukar ta ett objektiv i taget när jag är ute. Så kan man mer slappna av. Å strunta i att tänka på det tekniska.
Det ända negativa om 17-55 egentligen är väl att motljusskyddet inte har samma lösning som hos 24-70 L.