Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Offline filer och Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej på er.

Har ett problem och det är att jag har lejonparten av mina bilder på annat media än hårddiskar och jag har problem med att använda Lightroom i dessa fall. Att importera är inga problem eller att få Lightroom att peka på rätt skiva fungerar oxå.

Problemet är att jag inte vill springa och hämta originalskivan varje gång jag behöver maila eller printa en liten bild till en klient. hur i hela friden gör jag för slippa detta. Lightroom gör ju en proxy (previewbild) och den räcker för mig i storlek i de allra flesta fallen. Problemet är som sagt att varje gång jag försöker med att utföra mail eller printtricket så får jag ett felmeddelande om att originalfilen saknas. Har läst någonstans att från Lightroom ska det gå att printa eller maila utan orignalskivan........Har testat att göra 1:1 previews utan framgång....

ps. Jag har letat och sökt information utan framgång på egen hand och därför vänder jag mig nu till mina emminenta kompisar på FS

hej
tror mig läst att du måste kryssa draft mode i printmodulen, har inte använt den så jag har inte testat.

Roine

Högupplöst på CD och låg på HD

Du letar nog efter samma som jag. Jag vill ha ett program som gör följande:
-När jag bränner en CD med orginalbilder i jätteformat, raderas bilderna på hårddisken och ersätts med en "tittbildskopia", typ 18K mot 5mb med hänvisning till vilken CD jag ska leta på.
-Finns det sånt? -Hårddisken börjar bli full!

PS Jag vet att jag kan göra det manuellt men med 30GB bilder! -Fy fan vilket hästjobb DS

Ett "fulsätt" är att använda jalbum som egentligen är till för att skapa webbalbum. Då kan man skapa ett album där man låter programmet skapa en mapp med nedskalade bilder och en annan för orginalbilderna, så bränner man helt sonika ut mappen med högupplösta bilder och spar den med lågupplösta :)

http://jalbum.net

Re: Högupplöst på CD och låg på HD

LittleCapa skrev:
Du letar nog efter samma som jag. Jag vill ha ett program som gör följande:
-När jag bränner en CD med orginalbilder i jätteformat, raderas bilderna på hårddisken och ersätts med en "tittbildskopia", typ 18K mot 5mb med hänvisning till vilken CD jag ska leta på.
-Finns det sånt? -Hårddisken börjar bli full!

Adobe Photoshop Album klarar detta galant. Eller rättare sagt du importerar bilderna från valfritt media såsom CD/DVD. Den senaste versionen av PS Album kan även skriva keywords etc till bilderna. Om det klarar att generera "sidecars" till rå filer vet jag däremot inte. Det fina med PS Album är att programmet använder (om du vill) den genererade proxyn till allt möjligt såsom utskrifter, webalbum, mail etc. Du har alltså hela tiden valmöjligheten att skippa originalbilden om du anser att proxyn räcker. Problemet med LR eller IView är att du enbart får en felkod om du försöker göra detsamma med dessa program (förutom skriva ut i draft mode från LR). Otroligt onödigt eftersom bägge programmen genererar en proxy/förhandgranskningsbild vid import........

iView klarar det, man kan tom skapa websidor utan originalfilerna.

Men håller med om att bla LR har onödiga begränsningar, tex det med mailen om man nu vill maila.

Roine

Hur gör man för IView ska fixa detta? Jag har verkligen försökt,,,

Nu har IView en annan egenhet som jag har svårt för: Hur i hela friden får man IView att hantera hiarkiska keywords...?

Hej och tack för länkarna Roine men jag har redan läst dom och det gav inte mer information än jag redan hade.

Har dessutom läst manualen från pärm till pärm utan att hitta vad jag söker. Antingen läser jag som en kratta eller så har dom dolt infon jättebra. Är det någon som vet om man kan använda hiarkiska keywords i IView och hur i hela friden gör jag för att kunna maila bilder utan att originalskivan sitter i?

Mankan

ANNONS
Götaplatsens Foto