Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Offsesson :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoné

Avslutat medlemskap
Känns just nu som det för mig... Får inte rätt på något :( Tog med mig kameran på äventyr till damlagets fotbollsträning idag, INGEN av bilderna jag tog blev ens NÄSTAN godkänd. Känns som jag tappat allt, hur ska jag få tebax den där gnistan som gjorde så jag träffade rätt i inställningarna?

Så, snälla någon HJÄLP :) Känner mig så otroligt okreativ.

Det finns inga dumma inlägg, det finns bara dumma besvar och komentarer.

Det behöver inte alltid bli bra varje gång man plåtar.

Fotbollsträning är svårt efterom man inte kommer så nära. Att stå utanför plan och försöka få häftiga bilder är inte lätt. Det är kanske inte så konstigt att du blev missnöjd.

Plåta nått du vet att du behärskar och återfå självförtroendet. Sen kan du ge dig på det svåra igen.

Sen fattade jag inte vad rätt inställningar har med lyckade bilder att göra. En tekniskt korrekt bild kan vara dötråkigt - och tvärt om.

Känner igen detta tråkiga fenomen...
Ibland kan man vara ute hur länge som helst ,
till filmen/erna /minneskortet/batterierna tar slut.
Andra gånger blir det en handfull dåliga bilder.
I dag var en sån dålig dag , 61 bilder innan det blev för kallt varav en handfull blev acceptabla.
Bara härda ut.

Gör ngt annat när du känner dig 'offseason'. Min erfarenhet är att bilderna blir som man känner sig, känns det trögt blir också bilderna tröga och trista. Det är nu det är läge att bläddra igenom den tidigare bildskörden du är nöjd med och göra något vettigt av den.

/Johan

Zoné skrev:
Känns just nu som det för mig... Får inte rätt på något :( Tog med mig kameran på äventyr till damlagets fotbollsträning idag, INGEN av bilderna jag tog blev ens NÄSTAN godkänd. Känns som jag tappat allt, hur ska jag få tebax

Så är det för alla! Att få bra bilder är en händelse som bara sker högst sporadiskt. Att komma hem från en fotoronda med en bra bild på 100 tycker jag är OK.

Här är mitt råd.
Var systematisk, fundera på vad du vill uppnå innan du börjar fota, ha din bild klar i skallen.

Fråga dig vad som krävs tekniskt och leta upp de bästa vinklarna genom att vara där i god tid och reka.

Efter fotograferingen, fråga dig själv om du är nöjd, om inte sätt dig ner och fundera på varför och var du missade.

Med den kunskapen så gör om fotograferingen.
Du kommer då att utvecklas som fotograf och din kreativitet får en skjuss framåt

Ser på din sida att du började fota iår.... Tålamod...!

Re: Re: Offsesson :(

jansta skrev:
Ser på din sida att du började fota iår.... Tålamod...!

Inspirationen går upp & ned, därmed även förmågan att få till det.

Under 27 år så har jag fotat mer eller mindre aktivt, emellanåt så har fotandet legat i princip helt nere under några år & intresset har legat på noll.

Så har det varit för de flesta som fotat ett tag, då bortsett från en liten klick som har ett brinnande intresse hela tiden eller har foto som yrke. Antar dock att även dom ibland svär över att dom periodvis inte är nöjda över sina bilder.

En liten skillnad jag tycker mig märka är att det verkar vara lättare att hålla igång sitt fotointresse sedan det digitala gjorde sitt intåg. Snabbare gensvar på fotoresultatet samt billigare att fota är nog ett par av förklaringarna. De tillfällen under årens lopp min lust trytit så har det helt plötsligt inte känts så ekonomiskt högprioriterat med framkallning & kopiering...

Ta åt dig av råden du fått av de andra ovan! Mitt råd, ta det lugnt & låt det komma, det brukar göra det förr eller senare. Om inte annat så tar man en liten paus...

//Larsa

Vintern på Västkusten är svår, bara grått och dåligt ljus, ingen snö ingen frost bara grått.
Jag vill ha ny kamera med mindre brus på höga iso,har inte råd.
Försökte ta bilder på min son, när han spela innebandy,suddigt suddigt suddigt.
När jag skulle gå till jobbet i Tisdags, så hade vi vildsvin i trädgården, dåååååå hitta jag inte kameran ahhhhhhh

Du är inte ensam att ha det motigt ibland :)

North skrev:
Vintern på Västkusten är svår, bara grått och dåligt ljus, ingen snö ingen frost bara grått.
Jag vill ha ny kamera med mindre brus på höga iso,har inte råd.

Jag förstår dig men även grådasset på västkusten går att göra något av, även med en enkel kamera.

Dessa bilder är tagna för några år sedan i början av december. Dom är tagna med en gammal 2-megapixlare.

//Larsa

Edit: Idag ser dock vädret super ut, så vitt jag kan se här från min säng. Kan själv inte gå ut då jag mestadels är sängliggandes efter operation.

North skrev:

Du är inte ensam att ha det motigt ibland :)

Jag lider som du av samma sak.. brist på inspiration ibland. Denna vintern har jag tagit för vana att tillsammans med en kollega åka ut och möta gryningen någonstans på helgen. För visst finns det motig även om det är grått. Det fattas inte motiv det finns massor.. felet ligger hos mig. Jag ser inte de motiven som finns.

Jisses....det där har jag varit med om så många gånger nu att jag tappat räkningen. Längsta fotouppehållet varade mer än 8 ÅR.
Just nu är det sisådär - och knappt det.
Har t.o.m. gjort en utställning från den nuvarande downperioden här. Se här - om ni ids...: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=100037
Kände inte alls för att fota trots semesterresa, ingen riktig kamera med, bara ett litet digitalt elände. Och så nästan tvinga sig att ta fram den. Då blir det som det blir också. Och det är det utställningen handlar om.
Hav tröst!! Det kommer tillbaka - och då är det roligare än när det var som bäst förra gången. Promise!
Us

Jo turen? håller i sig... Var ute på den schemalagda cykel träningen(mtb) i morse.
Tänkte innan att kameran skulle med och ta några schyssta bilder.
Iväg till mötesplatsen brännde av ett par gruppbilder , åker i förväg till en förutbestämmd
plats och väntar in cyklisterna , ojj dom kom snabbare än väntat... Klick Klick Klick.....

Kollar sedan kameran... inte en skarp bild... Kollar inställningen , F5,6 . 0,5s iso 100 och One-shot fokus , hmmm...
Va visst ute och tog lite skymmnings bilder i går...
Ställde om till AI Servo , seriebild tagning, bländarprio och iso 400.
Slog sedan på blixt för att frysa cyklisterna...

Hur det gick med dom första bilderna???
Lite fix i Photoshop (oskarp mask och radiell oskärpa/zoom) och det blev inte helt illa. =)

Första gången jag använt Photoshop...

Tack alla, skönt att höra att det inte bara är jag :)

Ska till göteborg imorgon men glömt kameran *an.

Tack igen alla!

Som flera redan sagt är bristande inspiration något som drabbar alla förr eller senare. Själv blev jag så jäkla uttråkad på allt vad fotografering hette för några år sedan att jag sålde alla mina fotoprylar (tyckte att mina bilder blev skit). Var helt och hållet inställd på att aldrig mer ta en enda bild så länge jag levde, mer än i sociala sammanhang då.

Efter ungefär ett år klättrade jag på väggarna. Skrapade ihop lite stålar och köpte mig en kamera igen. Och sedan dess har jag hållit på ganska ordentligt.

Sedan är den här årstiden värdelös anser jag. Trots att en del ivrigt hävdar motsatsen. Vintern i Sverige ( i alla fall i de södra delarna) är en fotografisk katastrof om man inte har tillgång till en schysst studio.

Visserligen GÅR det att hitta motiv, men väder, vind och bara några få ljusa timmar om dagen drar ju rejält ner chanserna.

/Joakim

Liax skrev:
Som flera redan sagt är bristande inspiration något som drabbar alla förr eller senare. Själv blev jag så jäkla uttråkad på allt vad fotografering hette för några år sedan att jag sålde alla mina fotoprylar (tyckte att mina bilder blev skit). Var helt och hållet inställd på att aldrig mer ta en enda bild så länge jag levde, mer än i sociala sammanhang då.

Efter ungefär ett år klättrade jag på väggarna. Skrapade ihop lite stålar och köpte mig en kamera igen. Och sedan dess har jag hållit på ganska ordentligt.

Sedan är den här årstiden värdelös anser jag. Trots att en del ivrigt hävdar motsatsen. Vintern i Sverige ( i alla fall i de södra delarna) är en fotografisk katastrof om man inte har tillgång till en schysst studio.

Visserligen GÅR det att hitta motiv, men väder, vind och bara några få ljusa timmar om dagen drar ju rejält ner chanserna.

/Joakim
Som en mycket klok (och rolig) man (Tage Danielsson) sa:
"Man säger att Sverige är så vackert på vintern. Hur kan någon veta det? Hela landet är ju täckt av snö."
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto