Annons

Ofta bättre med PS

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Jag tycker att väldigt många bilder av de jag tar kan göra mycket intressantare genom att man ändrar lite levels i photoshop. Tycker de tkan bli lite jobbigt ibland, om jag öppnar en bild för att beskära den, och jag tycker bilden för övrigt är näst intill perfekt. Men ändå blir jag lite sugen på att ändra färg-nivån, kanske t.om. testa att köra auto-levels på den. Ofta ofta tycker jag att bilden då blir bättre. Har för skojjs skull testat detta på diversa "proffsbilder" här på Fotosidan, och tycker även de kan bli mycket finare och intressantare då.

Är inte det lite trist att det ofta är så? :( Visst, alltid härligare med ett äkta original, men ändå.

Äh, funderade lite krign det bara, kände att jag ville skriva av mig.

PS. Att göra himlen "blåare" än vad den är brukar ge grymt mycket finare bilder också. DS.

I det senaste numret av Digital Photo, maj, så förklarar man det hela att en kamera kan omöjligt uppfatta alla de detaljer som ett mänskligt öga kan uppfatta. Det blir tydligen alltid "felexponeringar" med en kamera.

Vidare påpekade de i tidningen att det är ofta det finns gap i histogrammet. Rådet de gav var att man såg till att gapen försvann så att hela färgskalan återgavs.

Jag tycker ditt inlägg är intressant och jag ser fram emot fler kommentarer.

R.Hammar skrev:
Vidare påpekade de i tidningen att det är ofta det finns gap i histogrammet. Rådet de gav var att man såg till att gapen försvann så att hela färgskalan återgavs.

Märkligt tips. Hur menar de att man ska bearbeta bilden så att gapen försvinner. All form av bearbetning medför ju att det försvinner valörer = skapar gap i histogrammet.

De enda sätt som jag har sett som verkligen reducerar antalet gap är att lägga på brus eller rotera bilden först i en riktning och sedan rotera tillbaka. Båda metoderna kvaddar verkligen bildkvaliteten.

MVH/Stefan

Stefan, det jag avsåg var att man drog in markörerna (pilarna) i nivåer så att gapet i ljusa och mörka partier försvann.

Det är något jag trodde alla alltid gjorde med sina bilder. Förstår inte tristheten. Det gäller att göra det bästa av utgångsmaterialet vad gäller kontrast, färger osv. Den ursprungliga filen är ju bara ett råmaterial, precis som ett negativ, anser jag. Jag som jobbar i mörkrum står ju inte och kopierar allt utan kontrastfilter av princip, utan använder kanske två till fyra filtreringar per bild.

R.Hammar skrev:
Stefan, det jag avsåg var att man drog in markörerna (pilarna) i nivåer så att gapet i ljusa och mörka partier försvann.

OK, trodde deet som avsågs var att man skulle få bort alla gap i själva histogrammet. Sådana gap avslöjar mera att man har bearbetat bilden på ett felaktigt sätt och därför menar en del att man ska ta till de metoder jag nämnde för att dölja dessa fel.

Men självklart är det viktigt att man ser till att man utnyttjar hela bildens valöromfång. Annars blir det ju inte svart eller vitt någonstans i bilden.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto