Annons

Ohjälpliga problem med Epson R3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Tänkte väcka liv i denna tråden igen. Jag tycker att min R3000 uppför sig annorlunda sedan jag uppgraderade till Yosemite och ficka nya drivrutiner till denna version av Epson.
Skall nämnas att jag länge kört med Yosemite beta och Epson gamla drivrutiner utan att uppleva tt något var annorlunda än med Mavericks.

Sedan jag fått de nya drivrutinerna från Epson upplever jag att skrivare mycket oftare vill köra rengöringar. Ny vill den gärna köra något varv också mellan två utskrifter.
Den kör gärna en ordentlig rengöring när man slår igång den och ibland också mellan utskrifter.
Det gjorde den inte tidigare.
Spoolfunktionen verkar också fungera annorlunda. Förr läste den över till skrivaren och jobbet låg i skrivaren, Nu verkar den skicka över det bit för bit.

Dessa frekventa rengöringar gör att problemet med svarta bläckplumpar på utskrifterna blir ändå värre och händer oftare.
Har fler än jag upplevt detsamma?
Jag kastar snart ut min skrivare genom fönstret.
Börja med att stänga av den automatiska rengöringen. Sedan kan du skriva ut ett par ark med vanligt papper som du fuktat (OBS fuktat menas att ytan är lite fuktigt, inte att pappret är blött). Det brukar göra rent huvudet. Kolla också att du inte har bläck på rullarna. Har du det, ta en tops med vatten på och torka rent dem. Hjälper inte det så fungerar nagellacksborttagning bra.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej Stefan,
Hittar ingen inställning i varken skrivaren eller i inställningarna jag kommer åt via Masen.
I skrivaren har jag rengjort paddarna som tar upp överskottsbläcket.
Rullarna är inget problem.
Den svarta den delen av skrivarhuvudet har som en sarg som går ner och när paddarna blir dränkta fastnar här en droppe som sedan papperet drar med sig.

Fast om jag kan stänga av detta, den automatiska tvättningen skulle mycket vara vunnit.
Hur gör man?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att Scandinavian inte sade sig ha en aning om problemen med svart i R3000 och andra Epson Stylus med för den delen verkar lite konstigt och minst sagt okunnigt. Men det visar väl bara att man alltid ska fråga sig vem som säger vad åt vem och med vilket syfte. Scandinavian vill bara sälja sina skrivare och de är nog i det sammanhanget inte speciellt intresserade att tala om eventuella utskriftsproblem. De är bockar som trädgårdmästare och de är inte att lita på i detta sammanhang. Googla istället.

Jag har haft en R1800 i sju åtta år och inte haft problem på allvar i somras. Jag lyckades få igång den en sväng till genom att montera bort skrivhuvudet och tvätta det i lösningsmedel. Men till slut tog färgresterna ut sin rätt (det är svårt att göra rent tillräckligt) och jag fick problem med bandning som jag till slut inte rådde på. Fuktiga papper räcker inte långt om man har denna typen av problem, tro inte det.

Jag läste då om Epsons nya skrivarhuvudteknik (Precision core) och köpte först en billig A4 multiskrivare WF-3620 med denna nya teknik. Det är ingen fotoskrivare men de bilder jag fick ur den med bara en CMYK-uppsättning på 4 färger blev så pass bra att jag beslutade beställa en riktig A3 fotoskrivare med den nya tekniken. Fotoskrivarna har ju ofta 8-9 olika färger för att ge mjukare övergångar än de enklare CMYK-skrivarna.

Så istället för att köpa en R3880 med den gamla tekniken så kanske ni bör titta på den nya generationen fotoskrivare istället. SC-P600 som ersättare till A3000 heter kostar ungefär samma pengar som A3000 så det finns inget skäl tror jag att välja den äldre skrivaren idag när dessa nya skrivare nu börjar levereras i dagarna.

http://www.epson.com/_alfresco/LandingPages/landing/PrecisionCore/PrecisionCore_White_Paper.pdf

Jag beställde en SC-P600 i måndags så jag får den väl i morgon med lite tur och då åker mitt gamla R1800 skrälle ut på tippen. Ska bli intressant att se hur bra den sköter munstyckena. Det jag ser hos min frus WF-3620 är att den är blixtrande snabb i utskrifter av vanliga dokument i jämförelse med min R1800. Fotoutskrifterna blir verkligt bra och detaljerade men den har också en helt annan och mycket snabbare rensningscykel än min gamla skrivare. Elementen i skrivhuvudet lär kunna känna när munstyckena måste rensas och är de okej så körs en mycket kortare cykel eller ingen alls innan utskrifterna. Min R1800 stod alltid och tröskade i en halv minut minst innan den kunde börja skriva. Det bör leda till betydligt mindre bläckspill i onödan att att hand om för skrivaren och potentiellt mindre svart gegga som kan klägga och smeta av sig på fotopapperet.

Att jag ändå köpte min nya skrivare av Scandinavian beror inte på att jag är tokig utan bara på att jag inser att Scandinavian i detta inte skiljer sig från några andra. De vill i allmänhet ytterst också bara sälja men det finns ju bra och kunniga säljare där också om man har tur och träffar på just en sådan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej Stefan,
Hittar ingen inställning i varken skrivaren eller i inställningarna jag kommer åt via Masen.
I skrivaren har jag rengjort paddarna som tar upp överskottsbläcket.
Rullarna är inget problem.
Den svarta den delen av skrivarhuvudet har som en sarg som går ner och när paddarna blir dränkta fastnar här en droppe som sedan papperet drar med sig.

Fast om jag kan stänga av detta, den automatiska tvättningen skulle mycket vara vunnit.
Hur gör man?
Men detta med att munstyckena behöver rensas och att det sker just med bläcket är väl s.a.s. "by design". Det är så det är med bläckstråleskrivare. Om det inte skulle köras några rensningscykler så skulle huvudena säkert kladda igen ännu fortare. Jag tror inte det är möjligt överhuvudtaget att stänga av rensningen. Det här är väl en sådan situation som tillverkaren anser sig veta bättre än användarna och det på hyffsat goda grunder.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej Stefan,
Hittar ingen inställning i varken skrivaren eller i inställningarna jag kommer åt via Masen.
I skrivaren har jag rengjort paddarna som tar upp överskottsbläcket.
Rullarna är inget problem.
Den svarta den delen av skrivarhuvudet har som en sarg som går ner och när paddarna blir dränkta fastnar här en droppe som sedan papperet drar med sig.

Fast om jag kan stänga av detta, den automatiska tvättningen skulle mycket vara vunnit.
Hur gör man?
Det är en funktion som finns i menyn på de skrivare som jag har, det vill säga från 4900 och uppåt. Inte säker på att den finns på din skrivare.
 

stefohl

Aktiv medlem
Men detta med att munstyckena behöver rensas och att det sker just med bläcket är väl s.a.s. "by design". Det är så det är med bläckstråleskrivare. Om det inte skulle köras några rensningscykler så skulle huvudena säkert kladda igen ännu fortare. Jag tror inte det är möjligt överhuvudtaget att stänga av rensningen. Det här är väl en sådan situation som tillverkaren anser sig veta bättre än användarna och det på hyffsat goda grunder.
Ja, jag föredrar ju att göra en nozzle check med jämna mellanrum och göra rent nålarna vid behov, istället för att automatiken ska sköta detta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men kan det inte förhålla sig så Stefan att just de automatiska rensningarna var någon Epson lade visst krut på efter den massiva kritik de fick under teknikens barndom då mängder av användare blev väldigt frustrerade över problemen med skrivarmunstyckena.

Jag kan ju säga att jag inte hade några problem med min R1800 under sju år överhuvudtaget eller jag kan välja att fokusera på de problem jag haft i år efter sju år. I år hade vi ju under sommaren en extremt torr period och det kan mycket väl ha varit det som till slut tog ut sin rätt. Jag tycker faktiskt det är smått fantastiskt att jag kunnat använda denna skrivare problemfritt i sju hela år innan den kroknade för gott, så jag har inga hard feelings när det gäller Epson trots det som hänt.

Läs Precision core pappret om du inte gjort det. Om det faktiskt är så nu att de faktiskt förfinat kontrollen över elementen i huvudena och kan bättre kontrollera status på skrivhuvudet än tidigare och det "on the fly" för att bättre kunna styra rensningen till tillfällen när den behövs, så skulle ju detta i den bästa av världar kunna göra dessa problem minde.

Sedan frågar ju jag mig frågan om inte jakten på svärtan kan leda till ännu mer pigmenttyngda bläck som av detta skäl skapar större problem med igensättning. Det är ju det svarta vi oftast har problem med eller hur. Det är väl det enda jag på förhand kan känna en viss oro för med SC-P600 som ju ska ge extra djup svärta. Det är möjligt att det har ett oönskat pris det med.

Självklart är det på det sättet att även jag gör mina nozzle checks numera regelbundet men det gjorde jag sällan tidigare innan jag fick problem. Sedan tror jag att bästa boten mot problemet är regelbunden användning. Många skrivare står nog still för mycket.

Jag har också tillämpat tekniken att alltid ha min skrivare på för att slippa att den kör rensning vid uppstart. Det är också ett sätt att begränsa oönskade rensningscykler vid uppstart även på enklare skrivare.

På goda grunder tror jag dock att de nyare skrivarna med den nya tekniken är en aning smartare än de gamla. Det kan ju vara det enklaste sättet att uppnå mindre bläckspill och billigare driftkostnader vilket Epson också hävdat varit ett mål med den nya tekniken. Målet har ju varit att kunna erbjuda en teknik som är både billigare per utskrift än laserskrivarna och mer miljövänlig. Bläckstråleskrivarna drar ju exv. bara en bråkdel av den el en laser gör av med.
 

stefohl

Aktiv medlem
Sedan frågar ju jag mig frågan om inte jakten på svärtan kan leda till ännu mer pigmenttyngda bläck som av detta skäl skapar större problem med igensättning. Det är ju det svarta vi oftast har problem med eller hur. Det är väl det enda jag på förhand kan känna en viss oro för med SC-P600 som ju ska ge extra djup svärta. Det är möjligt att det har ett oönskat pris det med.
Jag har den på test just nu, svärtan är fantastisk, bättre än jag någonsin sett, både på utskrifter och på de allra bästa silvergelatinprintarna. Det gör att man kan få fram mycket mer valörer i skuggorna än vad jag hittills lyckats med. Så det är inte bara svart, det är nyanser i det svarta.

Trots det inga problem med cloggade nålar, än så länge. Men jag provar den hemma och har just nu bara 20% luftfuktighet, så skulle det bli problem så är det nu.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, jag föredrar ju att göra en nozzle check med jämna mellanrum och göra rent nålarna vid behov, istället för att automatiken ska sköta detta.
Håller helt med dig Stefan. Skulle vilja kunna kontrollera detta själv. Att den sölar bläck har jag kommit tillrätta med genom att göra ren kuddarna som tar hand om bläcket vid rengöring. Det är härifrån som bläcksölet kommer ifrån. Det är ju också här som skrivarhuvudena går ner och parkerar och sluter munstyckena för att de inte skall torka. Efter upprepade rengöringar är dessa kuddar så indränkta av bläck att det hamnar under skrivarhuvudet som en droppe/droppar. Sedan hamnar detta på papperet vid nästa utskrift.
Problemet med de eviga rengöringarna verkar bara finnas när jag kör över wifi. Det går också alldeles för långsamt mot normalt.
Gjorde ett prov där jag istället körde över USB. Då verkar skrivaren fungera som normalt. Skall testa lite till senare idag. Först måste jag få tag i ett par nya patroner Photo Black. De eviga rengöringarna tömmer mina patroner:-(.
 

Olle Robin

Ny medlem
Jag har exakt samma problem med bläckplumpar med min Epson 3000.

"Sedan en tid tillbaka har jag problem med bläckplumpar när jag skriver ut med Epson 3000. Rengöring hjälper inte. Har bytt bläckpatroner och försökt allt jag själv kan göra. Jag har inte lyckats hitta någon på Epson som kan hjälpa eller förklara utan det är serviceverkstad som gäller. Jag har kommit i det stadiet att jag inte tror på skrivarens konstruktion. Är därför inte benägen att lägga ut tusentals kronor på reparation. Har bläckpatroner för 2000 kr och har därför varit i bryderi om hur jag ska göra. När jag nu fått bekräftelse på att det är andra som har samma problem funderar jag på om det är dags för skroten. Annat förslag? Har någon lyckats laga sin läckande skrivare?"
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
"Sedan en tid tillbaka har jag problem med bläckplumpar när jag skriver ut med Epson 3000. Rengöring hjälper inte. Har bytt bläckpatroner och försökt allt jag själv kan göra. Jag har inte lyckats hitta någon på Epson som kan hjälpa eller förklara utan det är serviceverkstad som gäller. Jag har kommit i det stadiet att jag inte tror på skrivarens konstruktion. Är därför inte benägen att lägga ut tusentals kronor på reparation. Har bläckpatroner för 2000 kr och har därför varit i bryderi om hur jag ska göra. När jag nu fått bekräftelse på att det är andra som har samma problem funderar jag på om det är dags för skroten. Annat förslag? Har någon lyckats laga sin läckande skrivare?"
Lite högre upp i tråden har du en länk till en youtube video som visar hur man gör ren dessa kuddar som fångar upp bläcket vid rengöring. De blir med tiden fulla av bläck och du får problemet som jag beskriver ovan. Det är inte svårt att suga upp detta överskottsbläck med hjälp av torkpaper och som avslutning med en lätt fuktat svamp. Om du fäller upp locket ovanpå skrivaren där du sätter in nya patroner och tittar på höget sida ser du en svart klump som står parkerad. Det är skrivarhuvudena som sitter där. Om du sedan slår på skrivaren kommer den strax efter att lyfta från sitt parkeringsläge och röra sig åt vänster. Då rycker du ur sladden. Då stoppar huvudet förstås och du kan nu röra det manuellt till höger och vänster. Nu kommer du åt kuddarna som sitter längst till höger i öppningen och göra rent. Ficklampa underlättar för att se vad man gör. Man får nog räkna med att göra detta underhåll med jämna mellanrum för att slippa bläckspillet på sina utskrifter. Speciellt efter man kört s.k. head cleaning.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Men kan det inte förhålla sig så Stefan att just de automatiska rensningarna var någon Epson lade visst krut på efter den massiva kritik de fick under teknikens barndom då mängder av användare blev väldigt frustrerade över problemen med skrivarmunstyckena.

Jag kan ju säga att jag inte hade några problem med min R1800 under sju år överhuvudtaget eller jag kan välja att fokusera på de problem jag haft i år efter sju år. I år hade vi ju under sommaren en extremt torr period och det kan mycket väl ha varit det som till slut tog ut sin rätt. Jag tycker faktiskt det är smått fantastiskt att jag kunnat använda denna skrivare problemfritt i sju hela år innan den kroknade för gott, så jag har inga hard feelings när det gäller Epson trots det som hänt.

Läs Precision core pappret om du inte gjort det. Om det faktiskt är så nu att de faktiskt förfinat kontrollen över elementen i huvudena och kan bättre kontrollera status på skrivhuvudet än tidigare och det "on the fly" för att bättre kunna styra rensningen till tillfällen när den behövs, så skulle ju detta i den bästa av världar kunna göra dessa problem minde.

Sedan frågar ju jag mig frågan om inte jakten på svärtan kan leda till ännu mer pigmenttyngda bläck som av detta skäl skapar större problem med igensättning. Det är ju det svarta vi oftast har problem med eller hur. Det är väl det enda jag på förhand kan känna en viss oro för med SC-P600 som ju ska ge extra djup svärta. Det är möjligt att det har ett oönskat pris det med.

Självklart är det på det sättet att även jag gör mina nozzle checks numera regelbundet men det gjorde jag sällan tidigare innan jag fick problem. Sedan tror jag att bästa boten mot problemet är regelbunden användning. Många skrivare står nog still för mycket.

Jag har också tillämpat tekniken att alltid ha min skrivare på för att slippa att den kör rensning vid uppstart. Det är också ett sätt att begränsa oönskade rensningscykler vid uppstart även på enklare skrivare.

På goda grunder tror jag dock att de nyare skrivarna med den nya tekniken är en aning smartare än de gamla. Det kan ju vara det enklaste sättet att uppnå mindre bläckspill och billigare driftkostnader vilket Epson också hävdat varit ett mål med den nya tekniken. Målet har ju varit att kunna erbjuda en teknik som är både billigare per utskrift än laserskrivarna och mer miljövänlig. Bläckstråleskrivarna drar ju exv. bara en bråkdel av den el en laser gör av med.
Rapportera gärna hur det går med SC-P600 och dina erfarenheter. Jag har också haft ett antal Epsonskrivare i format A3+ och de har oftast fungerat utan större bekymmer. Jag var också väldigt nöjd med R3000 de första åren men det sista året har jag haft problem med bläcksöl och nu sista månaderna med krånglande drivrutin för wifi. Så det är intressant höra vad dina erfarenheter blir. Det är kanske dags att pensionera skrivaren på sikt. R3000 verkar inte vara Epsons mest lyckade konstruktion.
 

stefohl

Aktiv medlem
"Sedan en tid tillbaka har jag problem med bläckplumpar när jag skriver ut med Epson 3000. Rengöring hjälper inte. Har bytt bläckpatroner och försökt allt jag själv kan göra. Jag har inte lyckats hitta någon på Epson som kan hjälpa eller förklara utan det är serviceverkstad som gäller. Jag har kommit i det stadiet att jag inte tror på skrivarens konstruktion. Är därför inte benägen att lägga ut tusentals kronor på reparation. Har bläckpatroner för 2000 kr och har därför varit i bryderi om hur jag ska göra. När jag nu fått bekräftelse på att det är andra som har samma problem funderar jag på om det är dags för skroten. Annat förslag? Har någon lyckats laga sin läckande skrivare?"

Har du kollat dina kuddar där skrivarhuvudet parkerar? Sug upp allt bläck därifrån. De borde vara utbytbara på ett enkelt sätt. Jag har en intensiv diskussion igång med Epson om att man måste kunna serva sin skrivare själv lite enklare.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Jag köpte min R3000 i januari 2014 och sedan stod den oanvänd i tio månader. Jag höll på att sälja min dåvarande lägenhet, och sedan flytta till nytt boende, så jag hade inte så mycket tid över att använda skrivaren. När jag så i höst testade den var det naturligtvis en hel del problem. Felaktiga färger och bandning t ex. Efter att ha kört igenom Epson Printer Utility 4 ett antal gånger så går den sedan några dagar tillbaka helt perfekt. Förstår att den måste underhållas för att också i fortsättningen fungera bra. På nätet finns bl a den här produkten:

http://www.marruttusa.com/printer-maintenance/inkjet-cleaning-fluid.php

Är det någon som använt den?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har du kollat dina kuddar där skrivarhuvudet parkerar? Sug upp allt bläck därifrån. De borde vara utbytbara på ett enkelt sätt. Jag har en intensiv diskussion igång med Epson om att man måste kunna serva sin skrivare själv lite enklare.
Det tror jag är väldigt välkommet för oss om de kunde ta till sig det inspelet.
Egentligen är det ju konstigt att det alltid är användarna själva som ska ta ansvar för denna typen av info och best practise rekommendationer. När det gäller den här typen av utrustning är det ju konstigt att de "manualer" som följer med nästan utan undantag är helt värdelösa.

Det är ju utan undantag så att man får denna info via nätet och inte minst via Youtube.
Så det är ju tur att det finns en sådan altruistisk kultur på nätet för annars vore vi ännu mer illa ute och det är ju trots allt så att en skrivare som R3000 inte är helt gratis. Det är ju inget man slänger ut genom fönstret utan att först försökt rädda den.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag köpte min R3000 i januari 2014 och sedan stod den oanvänd i tio månader. Jag höll på att sälja min dåvarande lägenhet, och sedan flytta till nytt boende, så jag hade inte så mycket tid över att använda skrivaren. När jag så i höst testade den var det naturligtvis en hel del problem. Felaktiga färger och bandning t ex. Efter att ha kört igenom Epson Printer Utility 4 ett antal gånger så går den sedan några dagar tillbaka helt perfekt. Förstår att den måste underhållas för att också i fortsättningen fungera bra. På nätet finns bl a den här produkten:

http://www.marruttusa.com/printer-maintenance/inkjet-cleaning-fluid.php

Är det någon som använt den?
Nä men jag köpte Isopropylalkohol på apoteket och en spruta och gjorde först lika dant som på filmen. Det funkade nästan. Blev bättre men inte helt 100. Det var då jag beslöt att helt ta bort skrivhuvudet och skruva isär det.

Jag vet inte om de har någon annan magic här än isopropylalkohol. Känns mest som om de tar ordentligt betalt för denna vätska för man kan nog använda allt lösningsmedel som löser bläcket och det ser man rätt snart om det gör eller inte.

En spruta finns också på apoteket. Det enda som behöver införskaffas utöver det är en liten plastslang och det finns förmodligen att få hos Classe för en spotstyver.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Rapportera gärna hur det går med SC-P600 och dina erfarenheter. Jag har också haft ett antal Epsonskrivare i format A3+ och de har oftast fungerat utan större bekymmer. Jag var också väldigt nöjd med R3000 de första åren men det sista året har jag haft problem med bläcksöl och nu sista månaderna med krånglande drivrutin för wifi. Så det är intressant höra vad dina erfarenheter blir. Det är kanske dags att pensionera skrivaren på sikt. R3000 verkar inte vara Epsons mest lyckade konstruktion.
Jag var först på väg att köpa en R3000 men så såg jag att de var på väg ut och att det kom ny teknik i röret som sedan flaggades på mässan i Tyskland tidigare i år. Då passade jag.

Får tyvärr ingen skrivare idag då Scandinavians webbshop slirat. Ringde idag (tre dagar efter beställning) och frågade efter kolli ID (de har inget sånt på webben vad jag kunnat se) och då sade de att den var restad fast det fanns ett positivt lagersaldo när jag lade ordern. Klart irriterande. Det fanns skrivare i Göteborg, Malmö och Stockholm när jag lade ordern men det var väl i Bankeryd det var tomt. Så nu har de lagt om lagerstället så jag får den på måndag troligen. Tråkigt att jag måste säga "jag tar befälet" för att ordern inte ska bli hängande på obestämd tid. Verkar som om deras interna processer behöver rationaliseras lite.
 

marwo

Aktiv medlem
Hoppas din nya Epson-modell är bättre. Själv slutade det med att jag köpte en Canon Pixma Pro-10 i stället. Den kostar inte mer i bläck än Epson, trots hälften så stora patroner, är byggd som en stridsvagn (Epson känns som något ur ett flingpaket i jämförelse) och levererar precis lika bra bildmässigt.
Jag gav bort min R3000 till en bekant, som först noggrant fått ta del av mitt lidandes historia med den. Jag gav henne dock rådet att hålla sig till matt papper, eftersom jag tolkat alla inlägg på nätet som att det i första hand är den fotosvarta kanalen som levererar allt klägget. Och hittills har det funkat för henne, med matt papper och bara det mattsvarta bläcket. Om det nu är så att det nästan bara är det fotosvarta som krånglar så tolkar jag det som en konstruktionsmiss, och där hjälper i längden inte att tvätta bort överflödsbläck från kuddarna eller "basstationen", tänka på luftfuktighet etc. Jag har testat allt detta och slösat bort bläck för säkert en tusenlapp. Men efter bara ett par utskrifter var problemen tillbaka, och som många har märkt - ny head cleaning verkar bara göra problemet värre. Och skulle skrivarhuvudet på Canon lägga av, så kan man enkelt byta det själv - där ligger Epson i lä i användarvänlighet.
Men förhoppningsvis har Epson ordnat upp en del av problematiken med de nya modellerna. De verkar ju ändå ha insett att något måste göras.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Finns det någon motsvarande Canon för Epson 3880? För Canon PIXMA PRO-1 är väl "bara" A3+? Hade velat ha A2+ och sneglat på just 3880 men efter den här tråden, och andra har jag börjat tveka.
 

stefohl

Aktiv medlem
3880 har ett väldigt bra rykte beträffande cloggning. Det är snarast x900 skrivarna som är omskrivna, men jag har inga större problem. Detta trots att jag har 4900, 7900 och en 9900. Och vad jag vet har Canon ingen A2-skrivare i bordsformat.
 
ANNONS