Annons

Ohjälpliga problem med Epson R3000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har nu i alla fall för tillfället löst mina bekymmer med min R3000. Kuddarna är som sagt rengjorda och utskrifterna drabbas inte av fläckar.
Installerade om min skrivare igår med Wifi koppling. Alltså ny IP och kopplad mot annan router.
Problemen med att den går otroligt långsamt (tvekar 3-5 sekunder mellan varje rad) fanns kvar.
Dessutom ständiga rengöringar av huvudena. Det verkar som vid alla kommandon till skrivaren. Det sker när man slagit på den, före varje utskrift och när man stänger av. Ens patroner tar slut på någon dag.
Jag körde länge Yosemite med de gamla Epson drivarna och allt fungerade som vanligt. Problemen började när Epson släppte nya skrivarrutiner i och med att Yosemite släpptes officiellt.
Nu har jag istället kopplat den via USB-kabel till datorn och allt flyter nu på igen som det brukar.
Jag är nöjd med R3000 vad gäller utskriftskvalitet fast strulet kan jag vara utan.
Produkter görs idag ofta med en medvetet begränsad teknisk livslängd och att användarna själva skall kunna underhålla och göra mindre reparationer är inget man bryr sig om.
Tvärtom tycker man att vi skall köpa nytt så fort något krånglar. Vi vet att vi förbrukar mycket mer resurser än vad vår jord kan mäkta med. Att det är på det sättet beror till stor del på den hysteriska konsumtion som vi både älskar och också tvingas till av producenterna på grund av att de medvetet gör att produkterna har kort livslängd och inte går att reparera. Om alla vi som har egna skrivare kan behålla dem 6 år istället för 3 så gör det globalt att en stor mängd resurser och energi sparas.
Så jag hoppas Stefan du kommer någonstans med Epson så att deras produkter blir lättare att underhålla och reparera. Annars funderar åtminstone jag att kika på Canon istället när min R3000 skall bytas ut. Att själv kunna byta skrivarhuvuden är då huvudskälet och har de också utbytbar spilltank är det en ytterligare fördel. Sedan struntar jag i om utskriften har en livslängd på över 200 år eller endast 150. Good enough skulle jag säga.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hoppas din nya Epson-modell är bättre. Själv slutade det med att jag köpte en Canon Pixma Pro-10 i stället. Den kostar inte mer i bläck än Epson, trots hälften så stora patroner, är byggd som en stridsvagn (Epson känns som något ur ett flingpaket i jämförelse) och levererar precis lika bra bildmässigt.
Jag gav bort min R3000 till en bekant, som först noggrant fått ta del av mitt lidandes historia med den. Jag gav henne dock rådet att hålla sig till matt papper, eftersom jag tolkat alla inlägg på nätet som att det i första hand är den fotosvarta kanalen som levererar allt klägget. Och hittills har det funkat för henne, med matt papper och bara det mattsvarta bläcket. Om det nu är så att det nästan bara är det fotosvarta som krånglar så tolkar jag det som en konstruktionsmiss, och där hjälper i längden inte att tvätta bort överflödsbläck från kuddarna eller "basstationen", tänka på luftfuktighet etc. Jag har testat allt detta och slösat bort bläck för säkert en tusenlapp. Men efter bara ett par utskrifter var problemen tillbaka, och som många har märkt - ny head cleaning verkar bara göra problemet värre. Och skulle skrivarhuvudet på Canon lägga av, så kan man enkelt byta det själv - där ligger Epson i lä i användarvänlighet.
Men förhoppningsvis har Epson ordnat upp en del av problematiken med de nya modellerna. De verkar ju ändå ha insett att något måste göras.
En grej som irriterat mig är att tillverkarna tar skrivaren som gisslan om en patron råkar vara slut. Skrivaren borde inte bry om att exv. magentan är slut om man bara skriver ut matt svart eller svart/vitt med Photo black. För förr eller senare så kör ju rensningen slut på någon annan patron.

Jag vet folk som klagat på att exv. Epsons multiskrivares fax och skanningsfunktion är blockerade för att en bläckpatron är slut. Varken fax eller skanner använder ju bläck !!!

Det är ju fullständigt ologiskt och ett oacceptabelt oskick. Så det är ju sånt som får en att tvivla på tillverkarnas uttalade goda avsikter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har nu i alla fall för tillfället löst mina bekymmer med min R3000. Kuddarna är som sagt rengjorda och utskrifterna drabbas inte av fläckar.
Installerade om min skrivare igår med Wifi koppling. Alltså ny IP och kopplad mot annan router.
Problemen med att den går otroligt långsamt (tvekar 3-5 sekunder mellan varje rad) fanns kvar.
Dessutom ständiga rengöringar av huvudena. Det verkar som vid alla kommandon till skrivaren. Det sker när man slagit på den, före varje utskrift och när man stänger av. Ens patroner tar slut på någon dag.
Jag körde länge Yosemite med de gamla Epson drivarna och allt fungerade som vanligt. Problemen började när Epson släppte nya skrivarrutiner i och med att Yosemite släpptes officiellt.
Nu har jag istället kopplat den via USB-kabel till datorn och allt flyter nu på igen som det brukar.
Jag är nöjd med R3000 vad gäller utskriftskvalitet fast strulet kan jag vara utan.
Produkter görs idag ofta med en medvetet begränsad teknisk livslängd och att användarna själva skall kunna underhålla och göra mindre reparationer är inget man bryr sig om.
Tvärtom tycker man att vi skall köpa nytt så fort något krånglar. Vi vet att vi förbrukar mycket mer resurser än vad vår jord kan mäkta med. Att det är på det sättet beror till stor del på den hysteriska konsumtion som vi både älskar och också tvingas till av producenterna på grund av att de medvetet gör att produkterna har kort livslängd och inte går att reparera. Om alla vi som har egna skrivare kan behålla dem 6 år istället för 3 så gör det globalt att en stor mängd resurser och energi sparas.
Så jag hoppas Stefan du kommer någonstans med Epson så att deras produkter blir lättare att underhålla och reparera. Annars funderar åtminstone jag att kika på Canon istället när min R3000 skall bytas ut. Att själv kunna byta skrivarhuvuden är då huvudskälet och har de också utbytbar spilltank är det en ytterligare fördel. Sedan struntar jag i om utskriften har en livslängd på över 200 år eller endast 150. Good enough skulle jag säga.
Det här är väl bara ytterligare ett tecken på att den här skyddade verkstan med tillverkarnas inlåsningseffekter inte funkar. Konkurrensen måste hårdna mer på bläcket så att de istället tar betalt för skrivarna. Det är ju konstigt att man kan köpa konsumentskrivare för mindre pengar än vad lite bläck kostar. Här har ju EU en uppgift i att vrida om armen på de oseriösa så det blir bättre ordning än det vi ser idag.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej nu måste jag ge upp. Skrivaren är nu hopplös att jobba med. Den kostar mig bara mängder av bläck, papper och misslyckade utskrifter.

För att vara på säkra sidan idag gjorde jag rent padsen som tar hand om bläcket vid rengöring.
Det hjälpte tyvärr inte. Den kör rengöringscykler den inte borde och verkar pumpa bläck också mitt under utskriften. I bästa fall är det drivrutinerna som är felaktiga i sämsta fall är det padsen som nu är slut. Går inte byta själv verkar det som.
Så när jag skulle skriva ut 7 kopior av en bild blev de första 3 så här.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364835/3270876.htm

Det är intressant att de också har en annan färgton än en lyckad utskrift.

Efter ytterligare gjort rent ordentligt så provade jag igen. Jag lyckades med en utskrift sedan var det kört igen.
Den lyckade syns överst i bild. Jag hoppas att det framgår att de 2 misslyckade har en annan hudton.
De vita fläckarna ni ser i någon bild är bara blänk från mina ledlampor som speglar sig i det semimatta papperets yta.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364835/3270877.htm?_p=3270876

Något är riktigt galet nu med skrivaren och vi är ju ganska många som har problem. Så jag föreslår vi ställer Epson Sverige mot väggen och ber dem komma med ett förslag hur de skall rätta till sitt skamfilade rykte.
Alla ni som har drabbats. Skicka mig ett mail via fotosidan så skall jag senast Fredag kontakta Epson och höra hur de tänker sköta detta. Att de flesta som har haft en skrivare i 2-3 år skall drabbas av problem är verkligen ingen goodwill för Epson.

Till alla er som funderar att köpa en skrivare kan jag bara rekommendera att köpa något annat än Epson Stylus R3000.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du har mitt djupa deltagande. De där är verkligt surt med en så fin skrivare i övrigt. Den borde ha kunnat gå i åtminstone 5 år till kan man ju tycka. Kräv att de ger dig en SC-P600 istället. Det där är ju en generell konsumentfråga tycker jag. Epson borde ta sitt ansvar för detta tycker jag. Det är ju samma pengar. Det är ju en ny teknik i de nya skrivarna och förhoppningsvis bättre än R3000 när det gäller skrivhuvudproblemen. Det vore ju att börja med ett oskrivet blad åtminstone eller ett oskrivet huvud om du så vill. Det är ju trots allt 7000 spänn nästan och då kan man kräva bättre enligt min ringa mening.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Stefan, såg din test av SC-P600 på nätet. Har en fråga. Vad är din uppfattning om Epsons ICC-profiler till skivaren? Kör du med dessa eller har du redan ändrat på dem eller gjort egna?

Kör du trådlöst? Jag gör det med min frus WF-3620 sedan tidigare och tycker det är toppen, men läste att en del hade problem med trådlöst och R3000 (diffade från användning med kabel) så jag blev lite fundersam. Jag har ju rätt stora filer från min NEX 7 och inte minst Sony A7r men jag har svårt att se att det borde vara några problem.

Jag fick min skrivare i måndags men har inte haft tid förrän i kväll att konfigurera den. Jag tänker pröva trådlöst trots allt för jag är så trött på alla kablar.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du har mitt djupa deltagande. De där är verkligt surt med en så fin skrivare i övrigt. Den borde ha kunnat gå i åtminstone 5 år till kan man ju tycka. Kräv att de ger dig en SC-P600 istället. Det där är ju en generell konsumentfråga tycker jag. Epson borde ta sitt ansvar för detta tycker jag. Det är ju samma pengar. Det är ju en ny teknik i de nya skrivarna och förhoppningsvis bättre än R3000 när det gäller skrivhuvudproblemen. Det vore ju att börja med ett oskrivet blad åtminstone eller ett oskrivet huvud om du så vill. Det är ju trots allt 7000 spänn nästan och då kan man kräva bättre enligt min ringa mening.
Jag kan bara hålla med dig. Jag har ägt ett antal Epson skrivare sedan 90-talet. De har alla blivit utbytta på grund av ålder och att den nya tekniken blivit så mycket bättre att det varit värt att byta.
Flera av dem har jag ägt i 5-6 år. Oftast A3 skrivare. Tror de hette 1200, 1800 och 1900.
I alla händelser har jag aldrig haft denna typ av problem tidigare.
Så jag skall ta ett allvarligt snack med Epson i morgon.
Nu är vi ju flera som haft samma bekymmer. Så om ni som upplevt detta skickar mig ett mail skall jag tala i alla vår sak.
Jag anser att Epson skall ge oss någon form av goodwill-ersättning eller kraftig rabatt på en ny skrivare. Om de inte är beredda att göra detta visar de att de tycker det är OK att en av deras högkvalitativa skrivare har en livslängd på 2-3 år.
Vilket i sin tur visar att man nog bör köpa från en annan leverantör.

Vad gäller SC-P600 är den nog tyvärr konstruerad på samma sätt som R3000 när det gäller spillbläck. Jag sökte just på det i den manualen. På sidan 104 nämns att om man får error för pads skall man kontakta Epson support. Låter inte betryggande.
 

stefohl

Aktiv medlem
Stefan, såg din test av SC-P600 på nätet. Har en fråga. Vad är din uppfattning om Epsons ICC-profiler till skivaren? Kör du med dessa eller har du redan ändrat på dem eller gjort egna?



Kör du trådlöst? Jag gör det med min frus WF-3620 sedan tidigare och tycker det är toppen, men läste att en del hade problem med trådlöst och R3000 (diffade från användning med kabel) så jag blev lite fundersam. Jag har ju rätt stora filer från min NEX 7 och inte minst Sony A7r men jag har svårt att se att det borde vara några problem.



Jag fick min skrivare i måndags men har inte haft tid förrän i kväll att konfigurera den. Jag tänker pröva trådlöst trots allt för jag är så trött på alla kablar.

Jag har använt Epsons profiler, helt OK. Men jag lyckas fortfarande göra något bättre profiler själv. Dock inte enkelt, här kan du läsa om hur jag gör profiler http://www.profiler.nu/battre-profiler/
Jag kör via USB än så länge. Ska koppla in trådlöst för att kunna skriva ut från mobila enheter, men vill jag skriva ut riktiga bilder från kameror, då föredrar,jag tråd.

Annars har det varit en spännande test. Fantastisk svärta, framförallt på matta papper är svärtan märkbart bättre än på alla andra skrivare jag testat. Bättre än alla matta papper som jag blaskade under alla mina mörkrumsår också.

Inga cloggar, trots att den står hemma hos mig utan luftfuktare. Så om det borde bli cloggar så är det nu. Men, som sagt, inte en enda.

Testen är i full gång, så om du har frågor kan du ställa dem här.
 

marwo

Aktiv medlem
Nej nu måste jag ge upp. Skrivaren är nu hopplös att jobba med. Den kostar mig bara mängder av bläck, papper och misslyckade utskrifter.

För att vara på säkra sidan idag gjorde jag rent padsen som tar hand om bläcket vid rengöring.
Det hjälpte tyvärr inte. Den kör rengöringscykler den inte borde och verkar pumpa bläck också mitt under utskriften. I bästa fall är det drivrutinerna som är felaktiga i sämsta fall är det padsen som nu är slut. Går inte byta själv verkar det som.
Så när jag skulle skriva ut 7 kopior av en bild blev de första 3 så här.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364835/3270876.htm

Det är intressant att de också har en annan färgton än en lyckad utskrift.

Efter ytterligare gjort rent ordentligt så provade jag igen. Jag lyckades med en utskrift sedan var det kört igen.
Den lyckade syns överst i bild. Jag hoppas att det framgår att de 2 misslyckade har en annan hudton.
De vita fläckarna ni ser i någon bild är bara blänk från mina ledlampor som speglar sig i det semimatta papperets yta.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/364835/3270877.htm?_p=3270876

Något är riktigt galet nu med skrivaren och vi är ju ganska många som har problem. Så jag föreslår vi ställer Epson Sverige mot väggen och ber dem komma med ett förslag hur de skall rätta till sitt skamfilade rykte.
Alla ni som har drabbats. Skicka mig ett mail via fotosidan så skall jag senast Fredag kontakta Epson och höra hur de tänker sköta detta. Att de flesta som har haft en skrivare i 2-3 år skall drabbas av problem är verkligen ingen goodwill för Epson.

Till alla er som funderar att köpa en skrivare kan jag bara rekommendera att köpa något annat än Epson Stylus R3000.
Det gör jag gärna, men hittade ingen länk för att skicka mail till dig. Kollade din profilsida. Hur når jag dig?
 

stefohl

Aktiv medlem
Finns det några indikationer att en motsvarande SC-P600 kommer att komma i a2+ storlek inom närmaste framtiden?
Epson 3880 har varit en av de mest lyckade modellerna som Epson tagit fram. Samtidigt vet jag att de har lagt ner oerhört stora pengar på att utveckla detta nya skrivarhuvud och det nya bläcket, så det vore väl konstigt att om de inte använde dessa framsteg i nya skrivare. Men när, det vet nog bara några få.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vad gäller SC-P600 är den nog tyvärr konstruerad på samma sätt som R3000 när det gäller spillbläck. Jag sökte just på det i den manualen. På sidan 104 nämns att om man får error för pads skall man kontakta Epson support. Låter inte betryggande.
Men även de skrivare som du nämnde ovan har ju en snarlik konstruktion, liksom 3880, så det kanske inte är en grundläggande konstruktionsfel. Sedan att Epson borde bygga sina mera semi- och professionella skrivare att de är enklare att serva, där är vi mycket överens.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Epson 3880 har varit en av de mest lyckade modellerna som Epson tagit fram. Samtidigt vet jag att de har lagt ner oerhört stora pengar på att utveckla detta nya skrivarhuvud och det nya bläcket, så det vore väl konstigt att om de inte använde dessa framsteg i nya skrivare. Men när, det vet nog bara några få.
Hur stor skillnad upplever du i svärtan i 3880 mot SC-P600?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag håller med dig Stefan. Det måste inte betyda problem.
Jag skall fråga Epson när jag pratar med dem. Den där kommentaren på sidan 104 i manualen för SC-P600 antyder dock att padsen kan behöva bytas under skrivarens livslängd.
En åtgärd man säkert inte kan göra själv.

Så du anser att Epson 3880 har varit befriad från problem av den typ vi har upplevt med R3000?

Kanske skall jag satsa på en sådan istället för en SC-P600?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag håller med dig Stefan. Det måste inte betyda problem.
Jag skall fråga Epson när jag pratar med dem. Den där kommentaren på sidan 104 i manualen för SC-P600 antyder dock att padsen kan behöva bytas under skrivarens livslängd.
En åtgärd man säkert inte kan göra själv.

Så du anser att Epson 3880 har varit befriad från problem av den typ vi har upplevt med R3000?

Kanske skall jag satsa på en sådan istället för en SC-P600?
Men den använder också sådana uppsamlingspads. Det är först när du kommer upp på Epson 4900 som de går över till att använda en utbytbar uppsamlingstank.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror även min tidigare skrivare R1900 tror jag den hette också använde pads. Fast det fungerade under de år jag hade skrivaren.
Så pads i sig måste väl inte ställa till det?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har nu varit i kontakt med Epson support som sitter i Holland. Pratade med en engelsk talande dam.
Beskrev problemet för henne ingående och att vi är många som drabbats av samma bekymmer med just denna skrivare.
Hon var var någorlunda hemma på skrivare men kunde givetvis bara svar generellt att de Epon har ett års garanti och att de får titta på problemet och lovade återkomma.
Förmodligen kommer problemet eskaleras till support level 2.

Jag lovade skicka henne bilder på mina misslyckade utskrifter samt en länk till denna tråden.

Vi får se vad som händer och när de återkommer.

Processen är åtminstone startad.
 
ANNONS