Annons

ok zoomobjektiv till min d700?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kollar just nu runt på alternativa gluggar till min kamera. Har ju några fasta för tillfället och ett ganska dåligt zoom jag fick med min f100 för länge sedan. Eftersom jag fotar mycket dokumentärt så skulle ett 24-70 eller liknande sitta fint. Hade ett sigma med 2.8 som jag gillade till min canon för länge sedan. Har ni något förslag på en bra zoom från zigma etc som inte kostar multum men ändå är en bra glugg?

Kollar just nu runt på alternativa gluggar till min kamera. Har ju några fasta för tillfället och ett ganska dåligt zoom jag fick med min f100 för länge sedan. Eftersom jag fotar mycket dokumentärt så skulle ett 24-70 eller liknande sitta fint. Hade ett sigma med 2.8 som jag gillade till min canon för länge sedan. Har ni något förslag på en bra zoom från zigma etc som inte kostar multum men ändå är en bra glugg?

Nikon släpper snart ett 24-85f3.5-4.5 som förmodligen inte kommer kosta multum, men som kommer vara ett bra objektiv. Något ljussvagare än f2.8, men det kompenserar din D700 flera gånger om jämfört med vilken film som helst i din f100.

/Karl

Sigma 18-50/2.8 EX såg jag precis på en annons här på fotosidan. Verkar vara ett trevligt objektiv också. Hur skulle det vara med min d700?

Sigma 18-50 passar inte

Sigma 18-50 är ett DX objektiv som inte fungerar på din D700 som är en FX kamera.

Bra optik .

Har en Sigma 24- 70 2,8 till min D700 .Inte den nya modellen med inbygd motor . Funkar förträffligt . Finns säkert som begagnad . Lycka till önskar Krillan 54 .

Sigmas 24-70 till Nikon ska dock inte jämföras med Sigmas 24-70 till Canon som är betydligt bättre både vad det gäller skärpa och vinjettering. Sigmas 24-70 2,8 är påtagligt mjukare än Nikkors 24-70. Titta i så fall hellre på Tamrons 24-70 med VR, den gluggen är lite sämre än Nikons i större delarna av omfånget och på olika bländartal, men i många avseenden kompenseras det med VR-funktionen i mitt tycke.

Kan inte hitta någon rescension om det Tamron objektivet. Hittar ett annat 24-70 men det hade bara en rätt usel betyg. Men jag tittar säkert fel.

Standardsvaret på frågan brukar vara Tamron 28-75/2,8. De är lite trixiga. Jag fick ett sådant av en vän för ett tag sen, och det känns som att det ska falla sönder när som helst, så jag var lite skeptisk. Men jag gav det en chans, och optiskt är det väldigt bra, ofta bättre än eller lika bra som 35/2 och annat jag använder..

Däremot missar det ofta fokus när det är mörkt, och jag använder det ogärna i kompositioner där det som ska vara i fokus ligger långt ut i kanterna. Många av mina frilanskollegor använder just kombinationen D700 och Tamron. Inte bara för att det är extremt billigt i förhållande till optisk prestanda, utan också för att det har mycket lägre vikt än motsvarande Nikon.

Det är inte perfekt på något sätt, men en mycket bra kompromiss. Jag är väldigt nyfiken på vad nya 24-70:n kan tänkas prestera.

Standardsvaret på frågan brukar vara Tamron 28-75/2,8. De är lite trixiga. Jag fick ett sådant av en vän för ett tag sen, och det känns som att det ska falla sönder när som helst, så jag var lite skeptisk. Men jag gav det en chans, och optiskt är det väldigt bra, ofta bättre än eller lika bra som 35/2 och annat jag använder..

Däremot missar det ofta fokus när det är mörkt, och jag använder det ogärna i kompositioner där det som ska vara i fokus ligger långt ut i kanterna. Många av mina frilanskollegor använder just kombinationen D700 och Tamron. Inte bara för att det är extremt billigt i förhållande till optisk prestanda, utan också för att det har mycket lägre vikt än motsvarande Nikon.

Det är inte perfekt på något sätt, men en mycket bra kompromiss. Jag är väldigt nyfiken på vad nya 24-70:n kan tänkas prestera.

ja det blir ju alltid lite av en kompromiss. Klart man skulle vilja ha orginal på allt. Men det gillar inte plånboken! Nu efter att just ha köpt min d700 ligger jag lågt ett tag, och då kan ju ett sigma eller tamron vara en kompromiss som sagt.

Absolut. Värt att tillägga är att vinjetteringen är rätt brutal på stora bländaröppningar. Men jag måste säga att gluggen har en skönt krispig karaktär, i brist på mer exakta termer.

ANNONS
Götaplatsens Foto