Annons

OM-D E-M5 tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

mapem

Aktiv medlem
Jag kan intyga att det fungerar riktigt bra. Jag har kameran inställd så att jag kan välja vilken metod jag vill ha till fokushjälp. F1-knappen ger "focus peaking" som beskrivs i länken och F2 ger förstoring. Ibland är det ena bäst, ibland det andra. Fördelen med den beskrivna metoden är att man ser hela bilden i sökaren och kan komponera bilden samtidigt som man sätter skärpan. Med förstoringsmetoden ser man ju bara ett begränsat utsnitt, men det kan varieras genom att man flyttar förstoringspunktenm. Förstoringsmetoden är mer exakt tycker jag.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
fusk-HDR

Det går att lyfta OMD:s bilder en hel del utan att bruset blir fullständigt groteskt.i skuggorna. Två steg skulle jag vilja säga är fullt möjligt för det mesta. Imponerande mycket faktiskt, jämfört med den fem år gamla dslr jag hade innan. Utvecklingen är snabb. (Innan någon annan hinner skriva det, så går det absolut att göra ännu mer med en FF-kamera som D800 t ex.) Kul för en som gärna pressade Tri-X två, tre steg när det begav sig. Eller Ektachrome, det gick det med om man hade tumme med labbet.
igår testade jag att från bara en råfil göra en fusk-HDR och det vart faktiskt rätt imponerande bra måste jag säga. Bra bra, har ändå inte hittat bracketing-finessen än :) kolla:
http://tinyurl.com/awe4svc
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Fjärrutlösare

Någon som testat köpa fjärrutlösare från eBay, det finns några olika. Vet inte om jag vågar prova en trådlös eller om jag ska ta en billig trådad modell?!

(helst vill jag ha en app med bt-styrning men det finns väl inte?)
 

cango

Avslutat medlemskap
Någon som testat köpa fjärrutlösare från eBay, det finns några olika. Vet inte om jag vågar prova en trådlös eller om jag ska ta en billig trådad modell?!

(helst vill jag ha en app med bt-styrning men det finns väl inte?)
Sitter å väntar på att få en trådad köpt från ebay. Få se hur den funkar när den väl dyker upp. Fick mikrofonen man kan köpa till idag. Dock passade inte "myggorna" som jag hade. Vill kunna få med fågelljud utan att få med min andning...
 

jwalck

Medlem
Någon som testat köpa fjärrutlösare från eBay, det finns några olika. Vet inte om jag vågar prova en trådlös eller om jag ska ta en billig trådad modell?!

(helst vill jag ha en app med bt-styrning men det finns väl inte?)
Jag har en trådbunden sådann till min E-PL2 och den funger alldeles utmärkt, men den fungerade inte med min E-M5 när jag fick den. Det bör dock finnas nya kopior som gör det, hittar du en säljare med rätt pryl och hög feedback på ebay brukar det fungera alldeles utmärkt.

Trådbunden mot trådlös är ju en smaksak och beror på hur du använder den. Endast för att undvika vibration vid avtryckaren eller för att ställa kameran på stativ och springa iväg t.ex.
 

PMD

Aktiv medlem
"Time lapse"-fotografering med E-M5

Olympus E-M5 har en inbyggd intervalometer som är lite gömd (fråga 28). Genom att kombinera "anti-shock"-funktionen med seriebildstagning så kan man få kameran att ta en bildsekvens med upp till 30 sekunder mellan bilderna tills minneskortet är fullt (eller man avbryter).

Man bör ha en fjärrutlösare så att man kan låsa avtrycket istället för att hålla nere det med fingret hela tiden. :)
 

gorred

Aktiv medlem
OMD med Zuiko Four Thirds objektiv

Prövade mitt gamla Olympus FT 70-300mm idag på EM 5. Objektivet är ju faktiskt inte mycket större än m43 varianterna. Det blev, till slut, riktigt skarpt och fint men fokuseringen tog alltså lite tid, en del jagande. Någon annan som har erfarenhet av "gamla" Olympusobjektiv på EM5?

//Göran
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Jag testade som hastigast några olika, det enda jag kommer ihåg var detta:

Sigma 30/1,4 på denna var AF långsamt, inte jättelångsamt men långt från lika bra som på E-3'an.

Zuiko 12-60/2,8-4,0 på den var AF snabbt! nästan i klass med hur det var på E-3'an. Fullt användbart om man står ut med bulkigheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Men det blir knivskarpt i alla fall, precis som på E-5'an. Frågan är om jag står ut med fokusjagandet, kommer ju att direkt påverka vad jag fotar med objektivet.
Med mina OM-objektiv är det bara att låta bli att vrida på fokusringen så slipper man fokusjagandet. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Min E-M5 har ett serienummer som ligger i sekvensen som 43rumors.com listar, och mycket riktigt ser jag en liten spricka ovanför en av skruvarna i nederkanten av displayen. Jag har skickat ett meddelande till Olympus Sverige och frågat vart jag ska vända mig för att få felet åtgärdat.

Jag hittar ingenting om det här på Olympus svenska webplats.
 

mapem

Aktiv medlem
Det har varit mycket diskussioner om den där sprickan på olika fora, särskilt amerikanska. Jag har själv en sån där knappt synbar spricka vid mittskruven, men hade inte upptäckt den om det inte skrivits om "problemet". Nånstans i alla upprördhet meddelade Olympus att sprickan är ofarlig. Jag beslutade mig för att inte bry mig det ringaste om detta. Men nu har Olympus tydligen ändrat sig och erbjuder reparation. Frågan är om det är värt besväret även om det är gratis. Tror knappt det.
 

ma59

Aktiv medlem
Det har varit mycket diskussioner om den där sprickan på olika fora, särskilt amerikanska. Jag har själv en sån där knappt synbar spricka vid mittskruven, men hade inte upptäckt den om det inte skrivits om "problemet". Nånstans i alla upprördhet meddelade Olympus att sprickan är ofarlig. Jag beslutade mig för att inte bry mig det ringaste om detta. Men nu har Olympus tydligen ändrat sig och erbjuder reparation. Frågan är om det är värt besväret även om det är gratis. Tror knappt det.

Hade inte heller uppmärksammat saken alls om det inte poppat upp prat om saken på diverse ställen.

Kollade kameran när detta först kom mig till kännedom; ingen spricka (ett par månader sedan)
Inte heller idag någon spricka...får väl med vetskap om risken hantera kameran vänligast möjligt utan att fördenskull ha den i dubbla skyddsfodral ;-)

Hur som, OM nu sprickan finns där har det nog bara en betydelse som kan skapa nämnvärt problem och det skulle kunna vara risken för fukt (och förstås damm) som kunde tränga in. Annars inget man måste skicka in, typ... även om jag tror jag skulle göra det om problemet uppstod, bara för att veta det är ur världen
 

PMD

Aktiv medlem
Min E-M5 har ett serienummer som ligger i sekvensen som 43rumors.com listar, och mycket riktigt ser jag en liten spricka ovanför en av skruvarna i nederkanten av displayen. Jag har skickat ett meddelande till Olympus Sverige och frågat vart jag ska vända mig för att få felet åtgärdat.

Jag hittar ingenting om det här på Olympus svenska webplats.
Jag fick nåt slags standardsvar från Olympus Sverige om att jag ska lämna in kameran i butiken där jag köpte den, eller skicka den direkt till Olympus (men i det senare fallet måste jag betala frakten).

Dessutom måste jag skicka med en kopia av inköpskvittot och ett ifyllt garantikort om jag vill åberopa garanti.

Det verkar som om Olympus Sverige inte är uppdaterade med det senaste från Olympus Japan. Man tycker ju att det borde räcka med att kameran har ett serienummer i "rätt" intervall för att man ska få en garantireparation i och med att Olympus Japan har gått ut och erbjudit reparation av alla kameror som är berörda av felet.

Jag avvaktar nog med att lämna in kameran för reparation tills Olympus Sverige har infört en procedur för reparation av det här speciella felet. Jag har ingen lust att bråka med dem om de får för sig att det inte är ett garantiärende. Sprickan är knappt synlig.
 
ANNONS