Annons

OM-D E-M5 tips och tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
skumt, hoppas oly sverige fixar en procedur snart då

ni som redan visste detta, varför skrev ni inget här? :)

kanske man borde gjort en ny tråd av detta, mitt fel. kanske någon mod vill lyfta ur detta till egen tråd?
 

cango

Avslutat medlemskap
själv fick jag reda på det igår, och tack o lov hamnade mitt nummer utanför serien, och ingen spricka såg jag heller. Tveksam om jag skulle skickat in den, om jag vart drabbad.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
eBay

Mycket kul kan man köpa på eBay. Så jag handlade lite smått och gott där (inget av det var speciellt dyrt)

- Blixtskoskydd med vattenpass-libell. I gummi så den lossnar inte som de andra.
- Fjärrkontroll, trådlös men här använder jag bara mottagaren trådat.
- Motljusskydd i gummi. Här utanpå mitt filter, så ska det ju inte vara, men bara för att visa.

(sedan lite som inte syns på bild, polfilter, blixtskoskydd vanliga, stepup-ring 46-58mm så mina filter för 12-35'an passar mina andra objektiv, motljusskydd i gummi 46mm, ND8-filter, Tokina 400/5.6 för Pentax, Pentax K-adapter)

Okej, mycket halvdann kvalitet kan man hitta men det får man ju räkna med, tycker jag hittat bra grejjer hittils iaf.
 

Bilagor

gammel smurfen

Aktiv medlem
Min E-M5 har även den ett serienummer som ligger i sekvensen som 43rumors.com listar. Kände efter med nageln och mycket riktigt känner jag en liten spricka ovanför mittersta skruven i nederkanten av displayen. Kollar sedan i ljuset där den syns väldigt tydligt. När kameran som nu är vädertätad blir jag lite bekymmrad,regnvatten har en otrolig tendens att krypa in på de mest märkliga ställen.
Nu får vi hoppas att Olympus tar på sig ansvaret och rättar till felet och gärna en notis på sin svenska webplats.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
menar du hur man får fram det? tryck på info tills den dyker upp. Staplarna lyser grönt i nolläge, det är nolläge i alla tre (?) riktningar, dvs rakt fram, rakt upp eller rakt ner. Mycket praktiskt!
 

mapem

Aktiv medlem
Min E-M5 har även den ett serienummer som ligger i sekvensen som 43rumors.com listar. Kände efter med nageln och mycket riktigt känner jag en liten spricka ovanför mittersta skruven i nederkanten av displayen. Kollar sedan i ljuset där den syns väldigt tydligt. När kameran som nu är vädertätad blir jag lite bekymmrad,regnvatten har en otrolig tendens att krypa in på de mest märkliga ställen.
Nu får vi hoppas att Olympus tar på sig ansvaret och rättar till felet och gärna en notis på sin svenska webplats.
Risken att det kommer in fukt i kameran är obefintlig. Det är bara skärmen som eventuellt skulle kunna drabbas. Och bara då med att det skulle kunna komma in fukt mellan skärm och fattning, och vad skulle det ha för betydelse?

Jag tänker i alla fall inte bry mig om det hela förrän jag upptäcker att det verkligen är något problem. Jag har använt kameran i alla tänkbara väder utan minsta tendens till "vattenskada".

Det är en knappt skönjbar utseendefråga.
 

gammel smurfen

Aktiv medlem
Snabb och bra service!

Jag fick nåt slags standardsvar från Olympus Sverige om att jag ska lämna in kameran i butiken där jag köpte den, eller skicka den direkt till Olympus (men i det senare fallet måste jag betala frakten).

Dessutom måste jag skicka med en kopia av inköpskvittot och ett ifyllt garantikort om jag vill åberopa garanti.

Det verkar som om Olympus Sverige inte är uppdaterade med det senaste från Olympus Japan. Man tycker ju att det borde räcka med att kameran har ett serienummer i "rätt" intervall för att man ska få en garantireparation i och med att Olympus Japan har gått ut och erbjudit reparation av alla kameror som är berörda av felet.

Jag avvaktar nog med att lämna in kameran för reparation tills Olympus Sverige har infört en procedur för reparation av det här speciella felet. Jag har ingen lust att bråka med dem om de får för sig att det inte är ett garantiärende. Sprickan är knappt synlig.
Döm av min förvåning och glädje när posten kom idag.
Ville inte avvakta med att lämna in kameran. Så jag åkte tillOlympus i Solna den 28 feb och lämnade in min OM-D ang den lilla sprickan som uppkommit i del av en serie kameror. Idag fick jag tillbaks min efterlängtade kamera. En service som skulle ta 18-21 dagar gick förvånande värt snabbt. Och en repration som gick som garantiärende .

Vill rikta en stor eloge till Olympus Sverige!
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Bra att jag råkade läsa denna tråd, kollade min nyss och visst finns det en spricka där... får lämna in den eftersom jag ska sälja den och vill att den ska vara i perfekt skick. Tack för infon!
 

Leaflet

Aktiv medlem
Kolla antalet exponeringar OMD EM-5

I samband med att jag ska sälja min EM-5:a så tänkte jag kolla hur många exponeringar jag tagit med den. Gjorde som vanligt och skickade upp en bild till myshuttercount.com. Nää, det fanns ingen sådan uppgift sa sidan. ok, tänkte jag, då kollar jag med Photoshop då. Nää, inget där heller. Kisade mig igenom hela rå-metadatan men fann inget värde.

Jaha, då får det bli Google då. Och hittade lösningen. Inte helt intuitivt om man säger så :)

Delar härmed med mig av tipset;

For those who want to check their OM-D E-M5 shutter count, just go with these steps:

► Camera OFF
► Hold down MENU button and turn ON the camera
► Release MENU button and press MENU again to get to Menus
► Go to LCD Brightness Menu, that's in Spanner Menu ( spanner menu är "Skiftnyckeln", min anmärkning) and third item down.
► Press RIGHT to show screen adjusters
► Press INFO and then press OK and on my E-M5 this shows on screen....
OLYMPUS E-M5 0A 01 01 01
► Press in sequence UP/DOWN/LEFT/RIGHT/SHUTTER/UP and Page 1 info appears

► Variously press RIGHT for Page 2, DOWN for Page 3, LEFT for Page 4 and UP again to get Page 1

What we are looking for is the information on Page 2, on my E-M5 it shows.....
R 000091 [total shutter actuation count]
S 000011 [shot count with flash]
C 000000
U 000018 [turn on count which is ultrasonic wave cleaner count]
V 000000

B 000101 [seems to be total number of times shutter button is fully pressed for any reason]
L 000000

On Page 4 is D: damage code log, mine shows blank and that is good.

These are the same steps you can use to check shutter count from all Olympus PEN series and DSLR E-5
 

PMD

Aktiv medlem
Någon som vet hur man får fokus att ligga kvar på motivet efter exponeringen? Fotar fåglar och kameran tappar fokus efter exponeringen och det blir omöjligt att hitta motivet igen.
Om du ser till att följa fågeln med en aktiv fokuspunkt så kommer kamera att fokusera på fågeln nästa gång du trycker ner avtryckaren.

Ett annat alternativ är att frikoppla AF-aktivering från slutaravtryckaren och placera AF-aktivering på någon annan knapp, t.ex. en av knapparna som är åtkomlig med tummen. Då kan du fokusera med tummen och när du släpper den knappen så är AF inaktivt, dvs behåller senaste fokusavståndet.

Kom ihåg att stänga av "preview" av bilden. Om man har någon sekunds visning av en bild i sökaren så är det stört omöjligt att snabbt hitta ett flygande motiv igen.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
I helgen var jag ut och fotade och då märkte jag att ISO'n gradvis trappades upp. Såg det väl hemma sedan. De sista bilderna har ISO6400. I dagsljus med 12-35/2.8 fantastiskt :) någon som råkat ut för det? Jag måste ju kommit åt någon knapp, den hängde i axelrem
 

PMD

Aktiv medlem
I helgen var jag ut och fotade och då märkte jag att ISO'n gradvis trappades upp. Såg det väl hemma sedan. De sista bilderna har ISO6400. I dagsljus med 12-35/2.8 fantastiskt :) någon som råkat ut för det? Jag måste ju kommit åt någon knapp, den hängde i axelrem
Hur blev bilderna då? Om de inte blev rejält överexponerade så kom du väl helt enkelt åt bländar- och/eller slutartidsratten och fotograferade med f/22 och 1/8000s eller nåt sånt.
 

wirja

Aktiv medlem
Pana-objektiv på OM-D E-5

Vad händer om man på en OM-D E-5 sätter ett Panasonic-objektiv med inbyggd bildstabilisering men utan avstängningsknapp på själva objektivet?
a. Stängs bildstabiliseringen i objektivet av så att man kan använda kamerahusets bildstabilisering?
eller
b. Sätts objektivets bildstabilisering på så att man måste stänga av kamerans bildstabilisering?

Någon som vet?
(Varken supporten på Panasonic eller supporten på Olympus kunde svara på denna fråga).
 

wirja

Aktiv medlem
Prova detta trick: Kör jpeg+raw. Vrid programratten till ART. Välj filter 11. Vrid på fokusringen. Då blir det en svart kontur där skärpan är. Tryck av. På kameradisplayen ser man bara den fula jpeg-bilden som blir följden av filtret, men ladda ner den till datorn och se att raw-bilden är oförvanskad av filtret och har skärpan där man ville ha den. Enkelt och fiffigt.

Kolla här: http://www.youtube.com/watch?v=UpOqo6gA92Y

eller här: http://www.youtube.com/watch?v=k8rC-XVZVYs

Tips från dpr m43-forum
Jag såg detta först idag och har provat. Fungerar utmärkt! Tack för tipset!
/Jan Eric
 

Bladegunnar

Aktiv medlem
Vad händer om man på en OM-D E-5 sätter ett Panasonic-objektiv med inbyggd bildstabilisering men utan avstängningsknapp på själva objektivet?
a. Stängs bildstabiliseringen i objektivet av så att man kan använda kamerahusets bildstabilisering?
eller
b. Sätts objektivets bildstabilisering på så att man måste stänga av kamerans bildstabilisering?

Någon som vet?
(Varken supporten på Panasonic eller supporten på Olympus kunde svara på denna fråga).
Ingen bildstabilisering i objektivet om det inte finns on/off knapp på objektivet med EM-5. Med de objektiven som har knappen kan man välja inbyggda eller objektivets (får slå av IS i huset och på på objektivet).
 

PMD

Aktiv medlem
På E-M5 finns det sällan anledning att använda objektivets bildstabilisering, men på andra Olympuskameror är det en poäng att göra det om kameran inte stabiliserar sökarbilden eftersom bildstabiliseringen bara är aktiv när man tar bilden. Det gäller för vissa av Pen-kamerorna. (t.ex. E-PL3; vilka övriga det gäller vet jag inte på rak arm).
 

wirja

Aktiv medlem
På E-M5 finns det sällan anledning att använda objektivets bildstabilisering, men på andra Olympuskameror är det en poäng att göra det om kameran inte stabiliserar sökarbilden eftersom bildstabiliseringen bara är aktiv när man tar bilden. Det gäller för vissa av Pen-kamerorna. (t.ex. E-PL3; vilka övriga det gäller vet jag inte på rak arm).
Tack för ditt svar, som egentligen dock inte besvarade min fråga. Jag undrar således hur E-M5 reagerar när man sätter på ett Panasonic OIS objektiv utan avstängningsknapp på själva objektivet (de nya tycks vara konstruerade så). Man kan ju inte sätta på eller stänga av OIS via E-M5.
Fråga: blir OIS på eller av?
 

PMD

Aktiv medlem
Det svarade Bladegunnar på i inlägget ovan mitt. Jag har aldrig provat den kombinationen själv.
 
ANNONS