Annons

om lightroom och extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Hej, har en gammal seg dator och har därför alla mina bilder på en extern hårddisk, tyvärr är datorn seg och därför kopplar jag ur hårddisken när jag inte använder den. Nu till frågan, jag funderar på att köpa lightroom MEN hur fungerar det om jag alla bilder på den externa hårddisken?
 
Hej, har en gammal seg dator och har därför alla mina bilder på en extern hårddisk, tyvärr är datorn seg och därför kopplar jag ur hårddisken när jag inte använder den. Nu till frågan, jag funderar på att köpa lightroom MEN hur fungerar det om jag alla bilder på den externa hårddisken?

Inga problem!
Installera programmet och ha cache på datorn, men lägg över bilderna på den externa HD:n.
Tumnaglar, EXIF och annan info lagras i datorn och LR hämtar mer bildinfo när du lägger dig i redigeringsmodulen.

EDIT: Är datorn redan seg så kanske du kommer uppleva LR som seg.... Kanske dags att köpa ny dator?

/Stefan
 
Inga problem

Det fungerar perfekt, en av grundtankarna med Lightroom är den sk. katalogen, dvs en databas över dina bilder som är helt oberoende av var bilderna finns lagrade fysiskt. Du kan alltså lugnt använda en extern hårddisk (men den måste vara kopplad;) ), och du kan också byta / skaffa flera hårddiskar om den gamla blir full.
Däremot är Lightroom relativt resurskrävande, så en seg gammal dator kan nog vara lite frustrerande att jobba med. Det beror naturligtvis på hur stora bildfiler du har, hur många bilder på en gång etc.
 
Inga problem!
Installera programmet och ha cache på datorn, men lägg över bilderna på den externa HD:n.
Tumnaglar, EXIF och annan info lagras i datorn och LR hämtar mer bildinfo när du lägger dig i redigeringsmodulen.
Jag har börjat leka med en tanke om backup.
Jag har en intern HD med bara bilder.
Kan man lägga katalogfilen på den HD i stället för systemdisken?
I så fall kan jag docka en backupdisk o spara.
Sedan sopas den interna disken ren o jag kan börja om på ny kula med ny backupdisk när den interna är full.
 
Jag har börjat leka med en tanke om backup.
Jag har en intern HD med bara bilder.
Kan man lägga katalogfilen på den HD i stället för systemdisken?
I så fall kan jag docka en backupdisk o spara.
Sedan sopas den interna disken ren o jag kan börja om på ny kula med ny backupdisk när den interna är full.

Inga problem. dock måste du manuellt kopiera ev. Develop presets och brushes ifall fu vill behålla egna sådana innan du blåser HD:n-

Antingen exporterar du ut katalogen som en helt ny katalog via LR. Eller så kopierar du helt enkelt LRCAT filen manuellt. Kopierar du LRCAT filen så kom ihåg att du måste göra nya tumnaglar när du formaterat HD:n och installerat om LR.
Vet ej om tumnaglar följer med vid export av katalog.

/Stefan
 
Inga problem. dock måste du manuellt kopiera ev. Develop presets och brushes ifall fu vill behålla egna sådana innan du blåser HD:n-

Antingen exporterar du ut katalogen som en helt ny katalog via LR. Eller så kopierar du helt enkelt LRCAT filen manuellt. Kopierar du LRCAT filen så kom ihåg att du måste göra nya tumnaglar när du formaterat HD:n och installerat om LR.
Vet ej om tumnaglar följer med vid export av katalog.

/Stefan
Antagligen förklarar jag otydligt eller förstår jag inte helt ditt svar.

1 är en intern disk med bara bilder OCH LR-cat-filen, inget annat.
2, 3, 4... är en extern disk som dockas(varje finns i flera ex)

1 kopieras till 2, när 1 är full (+ngra säkerhetskopior under tiden innan den blir full).
1 raderas o jag startar om med 1.

Vill jag komma åt 2 så dockar jag den tillfälligt och jobbar mot LR-cat´en på 2.

När 1 återigen är full köps nr 3.

LR ligger på systemdisken o den har jag inte tänkt röra alls.
 
Vad jag försgtår har du alltså två interna HD. en med OS och en med bilder och LRCAT.
Sedan har du flera dockningsbarar HD som du gör backup med?

Eller så har du väldigt liten HD och måste därför docka flera HD för att komma åt alla bilder?


Har du liten HD så rekommenderar jag att antingen köpa större eller bara de nyaste du jobbar med. När du är klar med dessa skyfflar du över dom till extern HD via LR så du inte förlorar länkningen.

/Stefan
 
Antagligen förklarar jag otydligt eller förstår jag inte helt ditt svar.

1 är en intern disk med bara bilder OCH LR-cat-filen, inget annat.
2, 3, 4... är en extern disk som dockas(varje finns i flera ex)

1 kopieras till 2, när 1 är full (+ngra säkerhetskopior under tiden innan den blir full).
1 raderas o jag startar om med 1.

Vill jag komma åt 2 så dockar jag den tillfälligt och jobbar mot LR-cat´en på 2.

När 1 återigen är full köps nr 3.

LR ligger på systemdisken o den har jag inte tänkt röra alls.

Jag skulle inte rekommendera att ha katalogfilen (LRcat) på en extern hårdskiva, helt enkelt för att systemet blir mycket trögare då (eventuellt undantaget om du har Thunderbolt). Så länge katalogen finns på en intern hårddisk har det ingen betydelse om det är systemdisken eller någon annan. Inte heller om den ligger på samma disk som själva programmet LR torde ha någon betydelse.
 
Vad jag försgtår har du alltså två interna HD. en med OS och en med bilder och LRCAT.
Sedan har du flera dockningsbarar HD som du gör backup med?

Eller så har du väldigt liten HD och måste därför docka flera HD för att komma åt alla bilder?


Har du liten HD så rekommenderar jag att antingen köpa större eller bara de nyaste du jobbar med. När du är klar med dessa skyfflar du över dom till extern HD via LR så du inte förlorar länkningen.

/Stefan
2 TB
men även den kommer med tiden att bli full.
Och jag tycker om att tänka först o slippa överraskningen när dagen kommer.
 
Katalogen (och därmed även previews) bör ligga på så snabb disk som möjligt eftersom det är ett knstant läsande och skrivande av små datamängder. Cache kan med fördel också läggas på snabb disk. De faktiska bilderna kan däremot ligga på en vanlig disk utan att det påverkar särskilt mycket.
 
Jag skulle inte rekommendera att ha katalogfilen (LRcat) på en extern hårdskiva, helt enkelt för att systemet blir mycket trögare då (eventuellt undantaget om du har Thunderbolt). Så länge katalogen finns på en intern hårddisk har det ingen betydelse om det är systemdisken eller någon annan. Inte heller om den ligger på samma disk som själva programmet LR torde ha någon betydelse.
Vad är Thunderbolt?

Mitt chassi har en fast docka med satakontakt. Vet ännu inte om det är till 2,5 eller 3,5 tum eller både och.

Tydligen är en disk som pluggas in här detsamma som om den satt internt, det skall inte vara ngn skillnad.

2 används bara tillfälligt när 1 är sopad ren och månadsvisa backuper tas till disk 3.
2 är liksom klar o används bara till förvaring o tillfälligt för att titta på äldre "jobb".
Och 2 förvaras brandsäkert i flera kopior.
 
Hej, har en gammal seg dator och har därför alla mina bilder på en extern hårddisk, tyvärr är datorn seg och därför kopplar jag ur hårddisken när jag inte använder den. Nu till frågan, jag funderar på att köpa lightroom MEN hur fungerar det om jag alla bilder på den externa hårddisken?

Det går bra med en extern hårddisk, men du måste ha Windows Vista eller Windows 7 för att köra Lightroom 4, XP går inte. Här är en gratis testversion att ladda ner.
 
Många bra svar här men jag tycker vi missar en del "konstigheter" i beskrivningen av problemet

Hej, har en gammal seg dator och har därför alla mina bilder på en extern hårddisk,

Om du har en seg dator så lär det inte hjälpa mycket att lägga bilderna på en extern disk. Sannolikt kommer det att gå ännu segare. Enda situationen där du kan vinna prestanda genom att flytta bilder till en extern disk är om din interna disk är i princip full.

Men du kanske menar att du har lagt bilderna på en extern disk för att den interna är full?

tyvärr är datorn seg och därför kopplar jag ur hårddisken när jag inte använder den.


Det låter märkligt att datorn skulle gå snabbare med urkopplad disk.


Nu till frågan, jag funderar på att köpa lightroom MEN hur fungerar det om jag alla bilder på den externa hårddisken?

Som redan sagts, att ha bilderna på den externa hårddisken fungerar men frågan är om det löser dina problem?

Som Lotta påpassligt påpekar så kräver senaste versionen av Lightroom att du inte kör XP. På din beskrivning av din nuvarande dator så gissar jag att du har XP.

Dessutom, Lightroom är ett program som faktiskt kräver rätt mycket av datorn för att fungera bra. Att installera LR på en dator som redan i dag känns seg är ingen bra idé.
 
Hej alla tack för svar, jag har Microsoft Vista, att datorn är seg med mitt extern minne är när jag startar upp datorn, varför har jag ingen aning om men datorn startar upp lättare om jag drar ur minnet. Har kört med provversionen av Lightroom och det funkade bra men det var innan jag köpte till minnet. Ny dator blir det så småningom men hade ingen lust att vänta på den. Men enligt vad alla menar funkar det bra att ha bilderna på externminnet så länge den är inkopplad?
 
Sälla skriv HDD om ni menar hårddisk!

HD är förkortningen av High Definition eller Högsta Domstolen på alla andra forum...
 
Sälla skriv HDD om ni menar hårddisk!

HD är förkortningen av High Definition eller Högsta Domstolen på alla andra forum...

HD är en vedertagen förtkortning på Hårddisk sedan jag haft dator från 80-talet. HDD står för Hard disk drive.
Dvs båda förkortningar bör fungera bra. Snart kommer dessa bytas ut mot minnen istället.

/Stefan
 
ANNONS