Annons

Fler sätt att visa bilder på Fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

lusidor

Aktiv medlem
Det är viktigt för oss alla att få respons på våra bilder. Men det handlar faktiskt inte bara om att ge och få kritik, i meningen kommentarer om vad som kunnat göras bättre eller annorlunda. Bara att se att någon lägger märke till min bild bland alla andra är positivt och gör det roligare att jobba vidare. Det snackas för mycket om att det bara är hård konkret kritik som ger något. Det är olika för olika personer och olika bilder. Den enda allmänna visningsformen för enskilda bilder idag är bildkritikpoolen, därför hamnar många bilder som medlemmar av olika skäl aktivt vill visa just i den poolen. Bildkritikpoolen är överbelastad och många är irriterade över att de inte får den typ av kommentarer som just de vill ha. Det är dags att skapa lite nya pooler för bildvisning tror jag.

Jag visar mina bilder här på Fotosidan av olika skäl:
- Vissa bilder vill jag verkligen ha kommentarer på av någon specifik anledning, jag tvekar om komposition, kontrast eller färgton.
- Andra bilder visar jag utan att jag har några artikulerade tankar eller frågor om dem. Jag har min relation till motivet, och undrar om bilden funkar för någon annan.
- Vissa är jag så säker på att jag egentligen inte är intresserad av kritik. Men det är intressant att se hur många som fastnar för bilden och roligt att höra kommentarer om varför. Kanske kan den glädja och inspirera någon annan fotograf precis som jag blir inspirerad av att se bilder som jag inte vill ändra ett dugg på.
- Ibland slinker det upp en bild som inte är så seriös utan mest är ett ”kolla vad jag har sett”, men det är en del av processen. Kanske någon som ser skräpbilden får en idé till en riktigt bra bild med ett liknande tema. Motiven är inte någon ovidkommande del av fotograferandet.
- Sammantaget är de bilder jag har i mina album presentationen av mig som fotograf. Jag tycker på motsvarande sätt att det är intressant att titta på andra fotografers kollektioner för att se vad de vill visa.

För att fylla de olika behoven kan jag tänka mig flera allmänna bildpooler:

Bildkritik ska förstås finnas kvar, med samma inriktning på att kommentarer ska vara konkreta och konstruktiva, positiva eller negativa. Enbart ”Läckert!” eller ”Uselt!” duger helt enkelt inte utan ska rapporteras till poolansvarig.

Showcase är en pool där du kan lägga upp bilder som du vill att andra ska titta på förutsättningslöst. Du märker på visningsfrekvensen hur intressant bilden är. Kommentarerna bör handla om vad betraktaren får ut av bilden som den är presenterad, det är givande både för den som får sätta ord på hur man upplever/uppfattar bilden och för fotografen som får läsa andras tankar om sin bild. Det är förstås OK att vara konstruktiv även i denna pool, men renodlat negativa kommentarer är inte tillåtna. Gillar man inte bilden går man till en annan.

Sågbocken Här har du chansen att utmana de vassaste kritikerna med dina bilder! Positiva åsikter om bilden är tillåtna – så länge de är motiverade! Negativa åsikter får vara hur onyanserade som helst, det är upp till fotografen att sålla ut de kommentarer som ger något.



Tillsammans med de föreslagna avdelningarna så tror jag att mitt förslag (eller något liknande) skulle ge alla medlemmar möjlighet att hitta den information de söker och få den respons de önskar.

/ Leif
 
ANNONS