Annons

Åtgärdsförslag till lösning av "problemet" med okommenterade bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Med anledning av tråden "Mer bilder i poolerna än vi orkar kommentera" har jag tagit mig en liten kort funderare..

Jag tror inte på att strypa inflödet av bilder eller på några "tummar upp" och liknande för att komma till rätta med okommenterade bilder. Mitt förslag handlar mer om att ha en "hjälpande syn" på det hela.

Statistiken som syns när man tar fram "Okommenterade kritikbilder" visar att i poolerna "Bildkritik" och "Bildkritik - mjukstart" ligger det 325 okommenterade bilder de senaste fem dagarna. Dagssnittet för denna period är alltså 65 st okommenterade bilder. Om denna siffra är helt rättvisande eller ej för andra perioder under året låter jag vara osagt. Jag skulle dock tro att det är en ganska rättvisande siffra i alla fall.

Mitt konkreta förslag är att en större grupp medlemmar, tillsammans, tar på sig ansvaret för att ge kommentarer på okommenterade bilder. Vi är långt över 100 000 (hundratusen) medlemmar på fotosidan.se..och som jag ser det borde det finnas många kompetenta personer här som skulle kunna bidra med sina kunskaper och sin tid för att lösa denna sak. Det borde väl inte vara svårt att få ihop ett 50-tal personer eller så som ingår i en slags "faddergrupp för okommenterade bilder" (eller vad man nu ska kalla det) som tar på sig detta lilla extra ansvar?!

65 okommenterade bilder i snitt/dag för den senaste 5-dagarsperioden innebär att det räcker med att varje enskild "fadder" endast behöver kommentera 1-2 bilder/dag. Om ens det eftersom det inte sällan finns de som gärna kommenterar fler bilder än den "genomsnittliga tilldelningen"..

Nu ligger det väl en del okommenterade bilder i varje intressegrupp också (om än inte lika många som i bildkritik). Medlemmar i dessa intressegrupper bör ju då också använda sig av ovanstående förslag.

Mitt förslag är alltså tänkt att vara av en "hjälpande typ", där förhoppningen är att ingen bild ska lämnas okommenterad och att bilder som verkligen behöver konstruktiv kritik ska få det. Inget fel i att kommentera och hylla riktigt bra bilder där fotograferna verkligen har lyckats - inte alls, men detta utesluter inte att man också kan kommentera dem mindre lyckade bilderna. Jag kan själv bli mycket bättre på detta.

Avslutningsvis vill jag uppmuntra alla som får en kommentar på någon av sina bilder att återgällda denna person (om det är möjligt) med en egen kommentar på någon av hans eller hennes bilder. Gärna på någon okommenterad sådan om det finns.. :)
 
Jag tycker det är ett utmärkt förslag, och jag skulle utan tvekan ansluta mig till en dylik grupp!

Kanske skulle medlemmar i den gruppen få någon "extra utmärkelse" i profilen som visar att de är aktiva kommenterare? (skriver man kommentatorer?)
 
Ett bra förslag

Jag tycker verkligen att du har ett bra förslag. Jag skulle tänka mig ställa upp som "frivillig bildkritik givare". Det värsta är att jag inte är så himla bra fotograf själv, det är bara att kolla mina bilder. Sedan är jag också försiktig när jag ger kritik, det behöver inte vara "rätt" det jag tycker. Men ditt förslag är verkligen tänkvärt.
Mvh
Assar

Med anledning av tråden "Mer bilder i poolerna än vi orkar kommentera" har jag tagit mig en liten kort funderare..

Jag tror inte på att strypa inflödet av bilder eller på några "tummar upp" och liknande för att komma till rätta med okommenterade bilder. Mitt förslag handlar mer om att ha en "hjälpande syn" på det hela.

Statistiken som syns när man tar fram "Okommenterade kritikbilder" visar att i poolerna "Bildkritik" och "Bildkritik - mjukstart" ligger det 325 okommenterade bilder de senaste fem dagarna. Dagssnittet för denna period är alltså 65 st okommenterade bilder. Om denna siffra är helt rättvisande eller ej för andra perioder under året låter jag vara osagt. Jag skulle dock tro att det är en ganska rättvisande siffra i alla fall.

Mitt konkreta förslag är att en större grupp medlemmar, tillsammans, tar på sig ansvaret för att ge kommentarer på okommenterade bilder. Vi är långt över 100 000 (hundratusen) medlemmar på fotosidan.se..och som jag ser det borde det finnas många kompetenta personer här som skulle kunna bidra med sina kunskaper och sin tid för att lösa denna sak. Det borde väl inte vara svårt att få ihop ett 50-tal personer eller så som ingår i en slags "faddergrupp för okommenterade bilder" (eller vad man nu ska kalla det) som tar på sig detta lilla extra ansvar?!

65 okommenterade bilder i snitt/dag för den senaste 5-dagarsperioden innebär att det räcker med att varje enskild "fadder" endast behöver kommentera 1-2 bilder/dag. Om ens det eftersom det inte sällan finns de som gärna kommenterar fler bilder än den "genomsnittliga tilldelningen"..

Nu ligger det väl en del okommenterade bilder i varje intressegrupp också (om än inte lika många som i bildkritik). Medlemmar i dessa intressegrupper bör ju då också använda sig av ovanstående förslag.

Mitt förslag är alltså tänkt att vara av en "hjälpande typ", där förhoppningen är att ingen bild ska lämnas okommenterad och att bilder som verkligen behöver konstruktiv kritik ska få det. Inget fel i att kommentera och hylla riktigt bra bilder där fotograferna verkligen har lyckats - inte alls, men detta utesluter inte att man också kan kommentera dem mindre lyckade bilderna. Jag kan själv bli mycket bättre på detta.

Avslutningsvis vill jag uppmuntra alla som får en kommentar på någon av sina bilder att återgällda denna person (om det är möjligt) med en egen kommentar på någon av hans eller hennes bilder. Gärna på någon okommenterad sådan om det finns.. :)
 
Låter konstruktivt och bra.

När ni kommit på ett bra sätt,kanske som det sades: någon intresse grupp,
som försöker rodda runt detta,så är jag med på noterna.
Janne
 
Jag tycker det är ett utmärkt förslag, och jag skulle utan tvekan ansluta mig till en dylik grupp!

Kanske skulle medlemmar i den gruppen få någon "extra utmärkelse" i profilen som visar att de är aktiva kommenterare? (skriver man kommentatorer?)

Kul att ni gillar idén! :)

Som du skriver Walle, skulle man kunna tänka sig att det på något sätt syns i ens profil att man är med och hjälper till i denna typen av grupp. Assars benämning "frivillig bildkritikgivare" tyckte jag lät som en bra etikett på dem som är med i en eventuell sådan anslutning. Däremot tycker jag inte att en "frivillig bildkritikgivare" ska ha några extra förmåner eller så. De som är med ska vara med för att de vill och känner för att ge konstruktiv kritik till okommenterade bilder. Inget annat! :) Och på så sätt också hjälpa fotografer att utvecklas tekniskt och konstnärligt.

Fördelen med "frivilliga bildkritikgivare" (till skillnad från att försöka sig på att lösa det med någon slags "ratio-styrning") är att dessa förmodligen kommer att vara måna om att försöka ge en god konstruktiv kritik. Man är inte tvungen att ge ett antal kommentarer för att själv få ladda upp bilder, vilket blir fallet med ratio. Och de som av någon anledning inte vill eller möjligtvis inte tycker sig ha något att bidra med vad gäller att kommentera bilder, slipper helt enkelt. Det finns också medlemmar på fotosidan som endast känner för att ge sin kritik till bra bilder eller bilder som kanske redan fått ett tiotal kommentarer..dem kan lugnt fortsätta med det. Vi andra (som förhoppningsvis i så fall blir många) tar hand om resten!

Som jag ser det missgynnar förslaget ingen. De som vill ha det som de har det, kan fortsätta ha det så och de som frivilligt vill hjälpa till med att kommentera okommenterade bilder gör det. Och det bästa av allt: bildskaparna som nu får kommentarer till sina bilder blir förhoppningsvis både glada och kanske även bättre fotografer.. :)
 
En annan variant är att Fs knyter till sig någon/några som mot betalning tar sig an de bilder som verkar ha svårt att få kommentarer. Så pass många betalande borde ju sajten ha att det skulle finnas ett utrymme till detta eller så tar man bort gratismedlemsskapet och tar ut en mindre avgift som täcker en sådan kostnad.
/Nonno
 
Senast ändrad:
Detta borde vi klara av

Med det som det tidigare sagts,att vi är ca 100.000 medlemmar så borde vi i rimlighetens namn klara av att kommentera det bildflöde FS har utan
att anställa någon/några,nu är vi ett gäng redan "frälsta"som har liknande åsikter och så kör vi en forumtråd som i värsta fall bara läses av oss själva det blir lite navelskådande man kanske måste slå an hårdare på förstasidan för att försöka väcka upp lite folk.Vi skall inte glömma att det är 100.000 enskilda individer med olika intresse så alla kommer inte att kunna nås med budskap som talar emot deras egen syn.
Janne
 
Jag föreslår att vi helt enkelt kör igång, och så får FS på något sätt integrera idén i siten om de känner för det :)

Jag håller med om att "Frivillig bildkritikgivare" är en bra benämning, och att dessa inte ska ha några förmåner.
 
Ligger i som en iller

Har gett mig djävulen på att kommentera varje dag,och har lyckats med detta de senaste dagarna,men som jag skrivit tidigare i andra forum så dras jag med problemet att jag inte kan särskilja vad jag själv tycker om
och ett bra komponerat foto d.v.s anslår inte bilden en ton till mina egna sinnen så skriver jag inte något,får jobba på detta.
Janne
 
Ställer mig lite fundersam till idén. De som skulle ansluta sig till gruppen skulle troligtvis vara såna som redan är mycket aktiva kommentatorer - se topplistorna på vilka som är de mest aktiva kommentatorerna här: http://www.fotosidan.se/gallery/toplist.htm?view=albumtoplist-mostactivecommenter&days=30

Hoppas också att en grupp som denna med frivilliga inte leder till att övriga börjar kommentera mindre.

Jag tror personligen mest på kvotsystemet. Läs i den ursprungliga tråden varför.
 
Varför göra det svårare än det är

Har skummat igenom sidorna igen,och finner väl inte att jag blir mer övertygad om kvotsystemets förträfflighet,jag själv drabbas inte av ett sådant för jag kommenterar som sagt,men jag tänker på dem som bara gillar
bilder,att ta och titta på.Tror att vi tappar många som bara tycker det är roligt med bild.Och jag hoppas innerligt att vi inte är ute efter något elittänkande.
Janne
 
Intressant idé! Vi skulle självklart kunna ge tillbaka något till "kritikfaddrarna" genom ikon/symbol och kanske även reducerat pris på medlemskap (förutsatt att de uppfyller det man tar på sig som fadder).

De som vill bli faddrar - skall de ställas några krav på dem?
 
De som vill bli faddrar - skall de ställas några krav på dem?

Nej, det tycker jag inte att det måste. Åtminstone inte mer än att en fadder ska ha en inställning att vilja ge bra, konstruktiv kritik till okommenterade bilder. Faddrarna ska se det som ett sätt att hjälpa andra i deras bildskapande utveckling. Det är själva förutsättningen.

Sedan skulle man kunna tänka sig att ni ansvariga håller lite koll på (genom statistik) om faddern "sköter sitt uppdrag" - dvs kommenterar bilder i den utsträckningen han/hon bör göra. Om inte..ja då kanske inte denne fadder längre bör ingå i sammanslutningen. Man får dock tänka på att en fadder kanske kommenterar mindre vissa perioder under året och mer under andra..så därför bör man se över en fadders kommenterande under en längre period, kanske under ett år eller så.
 
Senast ändrad:
Jag ger gärna kommentarer till okommenterade bilder redan nu.
Men tanken att vara "utmärkt" som frivillig bildkritiker...
Oj, jag skulle vara rädd att det blir högre krav på mina kommentarer, framför allt då den kanske kommer att stå där helt ensam eftersom alla andra flitiga kritiker kastar sig på nästa bild i stället....
Bättre än ingen ändå kan man tänka sig, men jag tror jag skulle föredra att förbli frivillig frivillig kommentator. ;-)
 
Låter som en bra ide. Men ja har upptäckt några fel menyerna och hur bilderna presenteras när man tittar på "okommenterade bilder i kritikpoolen" Då visas de nyast inlagda först. Jag kan förstå att man vill ha denna ordning när de gäller nya bilder i kritikpoolen för om man trycker där så vill man se om de kommit några nya bilder sen man titta sist. Men om man trycker på "okommenterade bilder i kritikpoolen" så tycker ja man med fördel skulle kunna göra en omvänd ordning. Dvs de som fått vänta längst blir kommenterade först.

Roliga diagram där saker är rött gult och grönt är ochså trevligt. Kan man ålägga gruppen att hålla diagrammet på grönt. Så får man en mer överskådlig bild på hur bra de går. Formuleringar i stil med "Just nu krävs de i snitt x kommentarer per gruppmedlem för att få mätaren på grönt" skulle ochså vara trevligt. Kanske till och med två mätare, en mätare som mäter "godkänd personligt mål" och "godkänt gruppmål". Inga bestraffningar eller belöningar för om de går dåligt/bra. Möjligen i form av highscore innom gruppen baserat på något roligt poängsystem.

Kanske skulle de gå att få till så att gruppmedlemmarna skulle kunna få ha dessa mätare nånstans överskådligt i närheten av sitt namn och den "menyn"?

Jag tror inte på ideen att dessa gruppmedlemmar skulle få förmåner som lägre medlemsavgift eller dylikt. Att kommentera är för mig i alla fall mer utvecklande än att få kommentarer så de måste komma från denna vilja att utvecklas och inte för att man vill ha lägre avgift.

Edit: Kom även på att de borde finnas i alla profiler tillsammans med aktiviteter. Där de står "Antal okommenterade bilder i kritikpool." Kanske även en knapp när man ska skriva svar när man fått kommentar. "Användaren har x antal okommenterade bilder i kritikpool. Du kanske vill tacka genom att ge en kommentar tillbaka?" Då skulle folk som fått få kommentarer men gett många själv kunna öka sin möjlighet att få kommentar på sina bilder på ett bättre sätt än dagsläget.
 
Senast ändrad:
Tycker att det är en bra idé. Jag har tröttnat själv litet på att kommentera bilder i kritikpoolen då jag har en känsla av att det bara kastas in bilder för att visas upp och kanske inte för att bli kommenterade. Det har varit uppe förut att det är bra om den som lägger ut en bild också frågar. Vad är bra? Vad är dåligt. Jag undrar över beskäring mm.

De som lägger ut bilder i mjukstart tycker jag vi skall värna extra om. Jag har själv gjort ett ryck i kväll med kommentarer tack vare tråden och skulle gärna kunna tänka mig att bli "kommentarfadder" och önskar inget i gengäld.

Jag försöker verkligen skriva litet mer till varje bild och det brukar uppskattas, inte bara "Bra bild" eller "Snygg solnedgång". Jag ger oftast kritik och försöker vara konstruktiv men försöker också framhäva det jag tycker är bra.

Bra idé detta för jag tycker verkligen mitt eget bildseende utvecklas genom att ge kommentarer.

/FW
 
Ville inte öppna en ny tråd för saken, så tänkte flika in här med en lite smålustig sak jag nyss märkte. Har ju att göra med bildkommentarer i alla fall...

Gick på skoj gick in igen och såg på vilka som kommenterat flitigast. Herrarna Leonsson och Elmfeldt, med Lindh inte så långt efter. "Kul!" Tänkte jag, "FS egen personal har själva gjort en drive och kommenterat extra flitigt de senaste dagarna". Gick in och kollade lite på vilka bilder de kommenterat, men hittade så gott som inga kommentarer från de senaste dagarna av någon av dem. Inte för jag nu bryr mig så mycket, de får väl göra vad de vill här på sina sidor, men undrar bara varför? Är det opublicerade bilder eller nåt som de kommenterat? Verkar ju ytterst konstigt annars...
 
Eftersom det är de senaste tre dagarna så misstänker jag att det kan vara så att de kommenterar i uppladdningspoolerna till Fotosidan Magasin som beslutsunderlag för vilka bilder som ska med eller något liknande.. Jag vet absolut inte, men just eftersom det är de senaste dagarna så känns det inte som en otrolig teori. Dessa pooler stängde ju nyligen för uppladdning.
 
ANNONS