Annons

Onlinearkiv för bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har sökt men inte hittat det jag vill i gamla trådar så tar det i en egen.

Det jag vill ha är en plats online att lagra bilder på till ett fotoprojekt jag håller på med, det som är viktigt är att De andra i projektet kan ladda ner bilderna för att jobba vidare med dem, och NEJ det är inte fråga om olämpliga bilder eller andras bilder utan mina egna som med mitt godkännande ska användas av andra, men visst en backupfunktion är ju också bra men inget krav.

Helst en gratistjänst för jag behöver inget sofistikerat, har dock ingen koll på vilka program/hemsidor som finns och vilka som funkar eller är kass så ge mig råd.

Photobucket.com kör jag med, men den största storleken de godkänner är 1024x768 tror jag, så det funkar kanske bättre attt bara visa bilder med.

Har du kollat Picasa och deras webalbum? Jag vet att det finns en mängd olika inställningar för "sharing" men vet ej om det är möjligt att någon tankar hem en bild du har lagt upp där.

Annars om du inte har bilder som överstiger 10mb kan du enkelt skapa ett konto på gmail där ni alla i projektet delar user och password. Bifoga bara bilden i ett mail och skicka till samma adress så ligger den i inkorgen. Där kan nästa person logga på och tanka ner den på sin dator.

Använder mig av detta i jobbet ofta när man är ute och far.

Det här är ju ett klockrent jobb för dropbox ju. Med dropbox får du en mapp i datorn som automatiskt synkas till internet, samt alla andra datorer som du har dropbox installerat på.

Du kan t.ex. dela en mapp med de övriga som deltar i projektet. Då kommer filerna uppdateras hos samtliga varje gång någon sparar. Det är väl det absolut smidigaste, så slipper folk in på en hemsida och ladda ner filen.

Ska inget arbete göras av de andra på filerna så finns det en mapp i dropbox som heter "public". Slänger du bilderna i den mappen så kan du länka direkt till filerna (du får en direktlänk till filens internetplats via högerklick på filen).

Sist men inte minst går det också att slänga dem i undermappen "Photos", så hamnar de automatiskt i ett enkelt webbgalleri.

Dropbox kan du skaffa här: https://www.getdropbox.com/referrals/NTY1NTc0NDk
Jag klistrade in min "referal länk" vilket ger både mig och den som registrerar 250mb extra gratis utrymme, utöver de 2gb som ingår.

Jag har domän hos one.com och där ingår den tjänsten(bildgalleria). Det är mycket smidigt att hantera, man kan t.o.m skaffa användrare med olika rättigheter. Bilderna kan laddas upp i original storkel om så önskas.

+ laddas upp i original storlek
+ kan laddas ner
+ skapa användare, olika rättigheter
+ möjlighet att kommentera bilderna
+ mycket enkelt

- Vet ej vilka format utöver Jpeg. har inte hunnit testa
- kostar, dock inte mycket :) Jag betalar några hundra om året ink 3gb uttrymme.

Här ett ex som som jag hastigt laddade upp för ett par dagar sedan

http://svenskabostader.masterpower.se

Flickr?

Flickr.com har ett PRO-konto som jag tror kostar 25 dollar/år och då kan man ladda upp obegränsat med bilder. Kolla om det är några begränsningar, jag använder det bara för "färdiga" bilder, dvs jpeg.

Sen kan du ställa in så att alla bilder blir privata, dvs att de inte går att hitta via deras eller andra sökmotorer. Då har du ett bra bildarkiv. Vill du kan du ge gäst-access till valda delar eller bara ge samma lösord till alla som ska komma åt det.

Borde funka för dig/er.

Tackar för alla bra tips ska utvärdera dem närmare för en mera långsiktig lösning, kortsiktigt för detta projekt kom jag på att jag kunde lägga upp en "osynlig" subsida på min befintliga hemsida och lägga upp bilderna där och så kan de övriga ladda ner dem direkt från den via direktlänk.

Vill återigen slå ett slag för dropbox (kanske du som registrerade dig via min affiliate-länk vill slänga in din egen länk istället? Jag har fyllt min kvot och är altså uppe i 5 GB gratis lagringsutrymme i Dropbox onlinearkiv).

Den absolut största fördelen som jag ser det är ju just att man slipper peta runt i ftp-program och ha sig. Bara genom att slänga filerna i en mapp så tillgängliggör man dom. SLänger man dom i "photos"-mappen blir det ett galleri, slänger man dom i "public"-mappen så kan man skicka direktlänkar till varje fil istället.

Jag har dropbox på samtliga mina datorer (2 stationära och 3 laptops), vilket gör att jag alltid har mina viktigaste filer automatiskt synkade på alla fem. Dessutom har jag installerat dropbox på jobbet, och sedan delat en mapp mellan mitt konto och jobbets konto. På så sätt har jag även ordnat tillgång till de viktigaste filerna från jobbet, såsom min avrapporteringsfil, e.t.c.

Vill återigen slå ett slag för dropbox (kanske du som registrerade dig via min affiliate-länk vill slänga in din egen länk istället? Jag har fyllt min kvot och är altså uppe i 5 GB gratis lagringsutrymme i Dropbox onlinearkiv).

Den absolut största fördelen som jag ser det är ju just att man slipper peta runt i ftp-program och ha sig. Bara genom att slänga filerna i en mapp så tillgängliggör man dom. SLänger man dom i "photos"-mappen blir det ett galleri, slänger man dom i "public"-mappen så kan man skicka direktlänkar till varje fil istället.

Jag har dropbox på samtliga mina datorer (2 stationära och 3 laptops), vilket gör att jag alltid har mina viktigaste filer automatiskt synkade på alla fem. Dessutom har jag installerat dropbox på jobbet, och sedan delat en mapp mellan mitt konto och jobbets konto. På så sätt har jag även ordnat tillgång till de viktigaste filerna från jobbet, såsom min avrapporteringsfil, e.t.c.

Tack för tipset, har precis installerat och tycker det ser riktigt smidigt ut att dela lite större filer som man inte kan maila.
Hoppas bara att det är bra fart i det hela när man ska hämta filer.

ANNONS
Götaplatsens Foto