Annons

Oops... tillbakaspolad oexponerad film :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Skulle prova nya kameran med en Plus-X när jag fick den i fredags. Dagen efter ändrade jag mig och spolade tillbaka hela filmen (utan att ha tagit några bilder alltså) av misstag! Någon som har ett bra förslag på hur jag sa få ut den lilla rackaren?

/cj

Det finns särskilda filmutdragare att köpa för ändamålet. Lite pill men det går.

Sök på "filmutdragare" på www.scandinavianphoto.se och du får upp en från Ilford för 275 spänn. Värt det eller ej får du själv avgöra.

Annars kanske du kan pröva att gå till en lokal fotobutik och fråga om dom kan hjälpa dig.

Hmm ja. Glömde att skriva att det inte är något alternativ då filmutragaren kostar ganska mycket mer än filmen.. även om den går att använda flera gånger :).

Prova att slicka på emulsionssidan på en filmsnutt och stick in den i kassettenmed emulsionssidan inåt. Rotera filmen (i indragningsriktningen) tills den fuktiga snutten klibbar fast och dra sen försiktigt ut.

Jag har inte provat själv dock, jag kör med utdragare.

Går utmärkt att ordna med ett par filmremsor. Den ena remsan behöver vara sisådär 10cm lång, den börjar du med att sticka in i springan ungefär 4-6 cm. Den andra remsan bockar du kanten på (kortsidan), och petar sen in den en liten bit, kanske 1-2 cm, med den bockade biten in mot filmrullens mitt. Vrid sen på "filmrullsrullen" Som om du skulle dra in filmbitarna in i rullen, tills du hör ett litet knäpp, vilket är filmens flik som passerar den bockade biten av remsan du stuckit in. Då vrider du rullen åt andra hållet, för att försöka pressa in flärpen mellan de två remsor du stuckit in, samt skjuter försiktigt in den bockade remsan lite till. Dra sen försiktigt i bägge remsorna, samtidigt som du kan hjälpa till och rulla lite mer på rullen, som om du ville trycka ut filmen genom springan. Lite pilligt, och det krävs lite övning, men jag får ut filmänden 3-4 gånger av 5 nuförtiden :)

Personligen skulle jag passa mig för att slicka direkt på filmen. Slicka på handen istället och dra av det på filmen.

Men så slickar jag ogärna ens på frimärken. Bläh!

Clas Ohlson har utdragare för 98 kr. Vet inte hur bra dom funkar jämfört med andra. Det brukar ju kunna vara lite si och så med deras saker ibland.

275:- för en plastbitskonstruktion verkar vara rena ockret...Fast det är ju eftermarknaden det tjänas pengar på...

Bara för att komma med fler varianter... jag har fått ut film med en liten pappremsa som jag satt en bit dubbelhäftande tejp på.

Enklast: Stoppa filmen i fickan. Nästa gång du går förbi ett timmeslabb, fråga om de kan dra ut filmen. Det tar 10 sekunder...

Tack för alla svar!

Hmm, när vi ändå är igång med klantighet blandat med återspolning har jag en till fundering! Jag skulle spola tillbaka en film idag med nya gamla nikonen (för hand via vev alltså), efter en stund tog det helt stopp. Tvärstopp alltså. Blev lite sur för det var i en ganska pressad situation så jag öppnade luckan, smart som jag är, i tron om att spolen till höger hade låst sig eller bara ville jävlas. Den rullade dock fint (sumpade ca 10 fina bilder där f.ö) men felet satt i filmen! Helt knas i den alltså, som berget satt den. Hur fasen kan den ha blivit så egentligen?

ANNONS
Götaplatsens Foto