Annons

optik till Canon 400D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Koy N

Ny medlem
Hej
Första gången jag skriver här *ler*
Men jag har beställt en Canon 400 D och funderar på att investera även i ett par begagnade objektiv till den.

Så här i början så tar jag hellre ett bättre begagnat än ett billigt nytt. Är det fel resonerarat eller?
Men så undrar jag hur långt tillbaka man kan gå på de analoga systemkamerorna för att optiken skall passa en 400D ?
Tex. Passar objektiven från en eos 300( möjligen en 300v) ?En vän har en sådan kamera med objektiv till att sälja, och då funderade jag på om det är smart att köpa hela kitet, men också om de passar.
Hur vet man vilka objektiv som går att använda?

Tacksam för svar!
MVH Koy

Alla objektiv som har beteckningen EF passar. Äldre objektiv med fattning FD eller FDn passar inte. EOS 300, som är en relativt modern kamera (lanserades 1999), har samma objektivfattning som 400D

Alla ef och ef-s objektiv passar till 400d och andra EOS kameror (ef-s bara till digital med 1,6 sensor(300d, 350d, 20d, 30d)

Altså kan du använda alla objektiv som funkar på en eos 300!

Tack snälla ni för era snabba svar!
Då vet jag och det var som jag trodde ;-)
Men man vet ju aldrig *s*

Därför är det så bra med sådana här ställen med klippor som er som vet och kan förklara för en novis som mig :)

Öh, ursäkta, men det blir ju inte mycket till vidvinkel på en 400D.

Tänk på "brännviddsförlängningen" när du väljer objektiv Anna-Karin. Du ska multiplicera alla brännvidder med 1,6 om dom ska sitta på en kamera som inte har fullstor sensor, som t.ex. Canon 400D.

Och betala inte för mycket för gamla grejer. Det finns massor med nästan nya prylar som passar på digitalkameror till bra pris. Kolla Köp & Sälj här på Fotosidan till exempel.

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?objectcategory=2&type=sell

Senast ändrad:
Magnus.

Ett sådan objektiv får jag köpa av min vän till lägre pris Hon har en hel utrustning , fast huset krånglar för henne ( därav affären ) ;-) Så tack för erbjudandet, men nej tack ;-)

Bo: Tack för ditt svar. Ja jag har kollat där på fotosidan mycket, söker en bra blixt nämligen:)

Har tänkt köpa kompisens 4 objektiv, då jag vet nu att de passar. däribland ett telezoom 55-200( om hon inte ångrar sig. ( dock har hon fel sorts blixt en ez)
Tror annars att jag klarar mig med ett sådant och ett bra macroobjektiv. :) ( till att börja med i alla fall *s* )

Så tack för råd och tips !

/Anna-Karin

Jag skulle föreslå samma optikval som för Canon EOS 300D, 20D, 30D och 350D, men även optiken som i övrigt är byggda för Canon EOS.

Standarzoomarna som är anpassade för kameran är mycket användbara och det finns några att välja på.
Billigat och hyfsat bra är Canon EF-S 18-55mm samt Sigma 18-50/ 3,5-5,6 DC.

Bättre och lite dyrare men kanske ändå mer prisvärda är Sigma 17-70mm, Sigma EX 2,8/18-50mm och Tamron 2,8/17-50mm.

Mest avancerade standardzoomen och dyrast med stabilisering är Canon 2,8/17-55mm IS.

ANNONS
Götaplatsens Foto