Annons

Optimera bilden för tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej,

Ska leverera några bilder till ett företag som ska trycka en broschyr. Eftersom det är första gången mina bilder ska gå i tryck har jag några frågor:

1. Är det någon skillnad att optimera bilden för tryck respektive utskrift?

2. Ska jag anpassa bilden till rätt storlek eller gör tryckeriet (eller reklambyrån som gör broschyren) det själv? Eller ska jag leverera bilden i originalstorlek?

2a. Om jag ska anpassa själv, vilket ppi använder tryckerierna?

2b. Ska jag skärpa upp bilden själv eller gör tryckeriet/reklambyrån det och jag ska leverera en helt ouppskärpad kopia?

3. Föredrar de att få bilderna i jpeg eller 8/16 bitars tiff så att de kan finjustera bilden efter behov?

4. Jag antar att det är Adobe RGB som gäller.

5. Borde bilderna döpas om till något vettigt eller kan jag behålla mitt interna arkivnummer?

6. Underlättar det om bilderna är rätttaggade?

7. Något annat jag ska tänka på när jag levererar bilderna?

Jag har kontakt med informationsansvarig på företaget och hon kan inte någonting om det tekniska. Därför frågar jag här. Ni som levererar bilderna för sådant, hur gör ni?

Gör bilden "färdig", dvs med de justeringar du anser att den behöver, inkl normal skärpa. Leverera i full storlek, Adobe rgb, gärna i tiff.

Reklambyrån kommer att fixa till storlek, cmykning, slutskärpa osv.

ErlandH skrev:
Gör bilden "färdig", dvs med de justeringar du anser att den behöver, inkl normal skärpa. Leverera i full storlek, Adobe rgb, gärna i tiff.

Reklambyrån kommer att fixa till storlek, cmykning, slutskärpa osv.
Tack för ditt svar Erland! Du är min räddare i nöden. :) Som du förstår är det följdfrågor från min tidigare tråd du svarat i. :)

Jag antar att 8-bitars tiff räcker?
Brukar bilderna döpas om eller räcker det med att de har ett nummer?

Det kanske blir enklare för beställaren att hantera om bilderna har ett namn som antyder något om vad de föreställer, men nödvändigt är det inte. Det kan vara bra att lägga in lite bildinfo i filerna också.

ErlandH skrev:
Det kanske blir enklare för beställaren att hantera om bilderna har ett namn som antyder något om vad de föreställer, men nödvändigt är det inte. Det kan vara bra att lägga in lite bildinfo i filerna också.
Tack Erland! Det blir värdens bästa leverans. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto