Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Orrspel - Placera ut gömslet lång tid innan?

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Jag har precis införskaffat ett tältgömsle som jag tänkt använda för att fota orrspel. Kan jag placera ut gömslet kvällen innan, eller måste det stå där några dagar för att fåglarna skall vänja sig vid det? Hur många dagar i sådana fall?

Är inte så sugen på att sätta ut det flera dagar innan användandet. Dels skall det bli lite blåsigt de närmsta dagarna (vill kolla orrspel redan nu i helgen om det är möjligt) och dels vill jag inte riskera att det blir stulet.

Du kan ställa dit tältet på em innan, spelet börjar bli ganska intensivt nu så dom är inte lika vara.
Placera det så camouflerat som möjligt.
Dock får du trassla dig dit sen medans det är mörkt.
Själv brukar jag övernatta, förra veckan började spelet jag var på vid 5 tiden då är det rätt skönt att redan vara på plats.
Klara vindstilla morgnar tycker jag ger bäst utdelning, men det är bara att prova.

Går lite emot det förra svaret men hur som, vid den här tiden på året har jag flera gånger bara haft med mig gömslet ut på natten/morgonen. Inga problem alls, de har spelat så nära inpå så att jag skulle kunnat ta nån genom att sticka ut armen bara.

Då har det också varit ett camofärgat tält på snötäckt myr. Så det ska nog gå fint det med. Bara du, som sagts, är på plats innan orrarna.

Vilka djur är mer känsliga för förändringar i sin omgivning? Hur lång tid innan bör gömslet sättas upp om man t ex skall fota vid ett rävgryt?

Var aldrig så nära att du kan tänkas störa, sätt dig på plats tidigt på morgonen med vinden till din fördel, det är det viktigaste.

Absolut. Att inte störa är en självklarhet. Jag missar hellre en bild än att jag stör något djur.

ANNONS
Götaplatsens Foto