Advertisement

Annons

Oskarp mask i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Jag undrar vad det är som styr vilka värden den oskarpa masken i photoshop 7 börjar med? För varje gång jag börjar med en bild och ska använda oskarp mask så börjar den att redigera om bilden till det värdet den står på just vilket gör att jag inte kan redigera min bild från ursprungsläget.

tack på förhand

Jesper

Om jag inte minns fel är det så att den startar upp på de värden man senast använde. Dock är det ju så att den inte redigerar slutligt förrän du trycker på OK, fram till dess är det ju en förhandsvisning som förändras efterhand som du ändrar värdena. Därför kan du bara dra ner värdena till 0 så har du din originalbild att utgå från.

Hoppas du förstod hur jag menar...

Är inte riktigt med på vad du menar.

De värden som oskarp mask har är de värden som du ställde in sist.

Okej.. då vet jag, jag förstod...

men det är inte så att den går tillbak till det det den var på sist.. det har jag provat men den har samma ändringar ändå även om jag ändrar värdena och sen startar om..

mvh Jesper

Du har en liten kryssruta där du kan kryssa i och ur "preview".. Om du gör det så ändras bilden från original till ändrat läge i förhållande till ditt hur du ställt filtret. Det är ett enkelt sätt att kolla skillnaden. Tänk dock på att du ska titta på bildrutan när du gör det, inte den lilla utsnittsrutan i filtret.

ANNONS
Götaplatsens Foto