Annons

Otroliga överpriser på begagnade laptops

Produkter
(logga in för att koppla)

snabb kamera

Aktiv medlem
Är på väg att köpa en ny billig bärbar dator till min flickvän i födelsedagspresent, men insåg att begagnat är bara att glömma: nämligen inte prisvärt för fem öre. Hittade en rätt gammal HP Pavilion, 512 MB RAM, 40 GB hårddisk - och döm om min förvåning då de skulle ha nästan 4000 ( 3.900 för att vara exakt ) för en så gammal dator med " stenåldersprestanda ".

Ja, man undrar ju ens om de kan bli av med grejorna för det som jag ser det " överpriset ". Man kan nämligen hitta en likvärdig NY bärbar dator, ja jag vet för jag har kollat runt lite, med 2 GB RAM och 160 GB hårddisk idag för i princip samma pris och på vissa ställen till och med en bra bit under detta.

Ja, vem betalar lika mycket eller mer då för en dator med betydligt sämre prestande på i princip alla punkter - och då man dessutom kan få en HELT NY för samma pris. Ja, otroliga " överpriser " på dessa gamla och idag slöa maskiner som sagt. Mycket märkligt och oskäligt högt prissatta skulle jag vilja säga. Skulle själv knappt ens betala hälften för en begagnad bärbar med en 512:a RAM och 40 GB hårddisk i dag. Ja, skulle förvåna mig mycket om någon får för sig att betala mer för en uråldrig begagnad bärbar dator då man kan få en ny med ljusår bättre prestanda och helt oanvänd för samma pris och till och med billigare.
 

Falumas

Aktiv medlem
Är på väg att köpa en ny billig bärbar dator till min flickvän i födelsedagspresent, men insåg att begagnat är bara att glömma: nämligen inte prisvärt för fem öre. Hittade en rätt gammal HP Pavilion, 512 MB RAM, 40 GB hårddisk - och döm om min förvåning då de skulle ha nästan 4000 ( 3.900 för att vara exakt ) för en så gammal dator med " stenåldersprestanda ".

Ja, man undrar ju ens om de kan bli av med grejorna för det som jag ser det " överpriset ". Man kan nämligen hitta en likvärdig NY bärbar dator, ja jag vet för jag har kollat runt lite, med 2 GB RAM och 160 GB hårddisk idag för i princip samma pris och på vissa ställen till och med en bra bit under detta.

Ja, vem betalar lika mycket eller mer då för en dator med betydligt sämre prestande på i princip alla punkter - och då man dessutom kan få en HELT NY för samma pris. Ja, otroliga " överpriser " på dessa gamla och idag slöa maskiner som sagt. Mycket märkligt och oskäligt högt prissatta skulle jag vilja säga. Skulle själv knappt ens betala hälften för en begagnad bärbar med en 512:a RAM och 40 GB hårddisk i dag. Ja, skulle förvåna mig mycket om någon får för sig att betala mer för en uråldrig begagnad bärbar dator då man kan få en ny med ljusår bättre prestanda och helt oanvänd för samma pris och till och med billigare.
Det har förmodligen med att göra att en del sätter priset utifrån inköpspriset vilket förmodligen var runt 10000kr och glömmer att titta på vad nytt kostar nu. Köpa begagnade laptops är nästan alltid en dum affär då reparationer oftast är jättedyra om reservdelarna ens finns kvar.

/Karl
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Du kanske helt enkelt letar på fel ställe?

Kolla priserna på IT Auktion i Bromma (http://www.it-auktion.se/) där brukar det gå att göra fynd. Köpte själv en 24" skärm med en bra S-PVA panel för drygt 2000 kr av dem, laptopar har de i alla prisklasser.

/Sara
 

Anders Östberg

Guest
En ny lågprislaptop i samma prisklass som vad folk försöker få för sin några år gamla är troligen mer välutrustad och har bättre prestanda, har garanti och det finns tillbehör och minnen som passar. En gammal stationär kan man åtminstone återanvända som mediaserver, router eller liknande, men begagnade laptops är riktigt trist.
 

snabb kamera

Aktiv medlem
Men auktioner är ändå ovisst - då man aldrig vet vad budet slutar

Du kanske helt enkelt letar på fel ställe?

Kolla priserna på IT Auktion i Bromma (http://www.it-auktion.se/) där brukar det gå att göra fynd. Köpte själv en 24" skärm med en bra S-PVA panel för drygt 2000 kr av dem, laptopar har de i alla prisklasser.

/Sara
Nja, nackdelen med auktioner är att det inte heller är någon GARANTI för att det blir billigare där heller: dels måste du själv lägga ett bud dels kan ju priset ändå bli dyrare än att köpa ute i handeln om det visar sig att budet slutar högre än vad det kostar på andra ställen. Ja, långt ifrån SÄKERT att det blir billigare alltså. Auktioner är " luriga " som sagt.
 

Anders Östberg

Guest
Det kan vara lätt att dras med i en budgivning, var kylig i förväg och sätt ett maxpris och backa ur direkt när det går över det priset.
 

Zzzz

Aktiv medlem
Det gäller tyvärr inte bara laptops

Men du har såklart rätt. När du kan få en ny för det priset vad är då anledningen att jag skulle vilja köpa en stenåldersapparat utan garanti på att den funkar?
För att ha den i hyllan och fundera på den gamla goda tiden när datorer var slöa och var sorgliga att titta på?
 

Forslund

Aktiv medlem
Marknadsekonomin har väl oftast sin gång.. De blir tvungna att sälja billigare tillslut..

Jag försökte köpa studielitteratur billigt på nätet. En ett år gammal bok för samma pris som på bokus.se. När jag påtalade det och ville köpa för en hundring billigare blev svaret; "Satt pris gäller". 2 veckor senare kontaktade hon mig och ville sälja till budet jag gett men då hade jag redan köpt nytt! Men man kan ju gå tillbaka till sig själv. Man vill ju alltid ha ut så mycket som möjligt av en vara när man själv ska nyinvestera dyrt.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag skulle nog avråda från att köpa beggade laptops. Min erfarenhet (från PC-support) är att laptops generellt har betydligt kortare livslängd än stationära maskiner, både prestandamässigt och rent funktionellt. Antagligen beroende på att dom lever ett hårdare liv (står inte bara stilla på ett skrivbord) samt att det är så j*vla trångt i dom att temperaturerna gör att livslängden på komponenterna förkortas.

Dessutom kan det vara väldigt svårt att få tag i reservdelar till en några år gammal burk och lyckas man så kan det i vissa fall vara DYRARE än att köpa en ny med lite bättre prestanda, lite beroende på vad som havererar. Stationära kan man oftast mecka i standardkomponenter, men generellt sett så ju mindre den är desto mera specialgrejer (läs: märkes eller modellspecifika) är det i den.

Lägg till detta att dom som sagt ofta är alldeles för dyra, speciellt när man väger in det jag skrivit ovan.
 
ANNONS