Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Outbildad - får jag kalla mig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
"Ung" är ett kvalitetsmått på ålder. :)

FOTO hade en avdelning reserverad för presentation av unga fotografer. Jag tror att det fanns en anledning till det.
 

afe

Aktiv medlem
Jag förstår inte poängen med att titulera sig "ung fotograf" - det är ungefär lika meningslöst som om jag kallar mig "tjock medelålders fotograf".
 

afe

Aktiv medlem
Du förstår mycket väl vad jag menar, så ordmärkeriet är onödigt. Ämnet handlar ju dessutom vad man får kalla sig (vilket jag inte ser som samma sak som hur man presenterar sig).
 

Skäran

Medlem
Fotograf eller inte

På en utställning är väl är det väl ännu enklare...man titulerar sig med sitt namn :)

Tror inte det är speciellt vanligt med "amatörfotograf" eller "yrkesfotograf" på visitkort, mailsignaturer, dörrskyltar osv.
På de fotouställningar vi har i fotoklubben skriver vi alltid " Fotograf,namn XX
Som jag sagt tidigare så är väl alla som fotograferar fotografer men alla är inte yrkesfotografer och visst är det väl en viss skillnad. Jag tror att många yrkesfotografer använder sig av den titeln. Den finns ju också som alternativ här på FS så något betyder det väl. Där finns också benämningen "Frilansfotograf" vilket är en mer diffus benämning då många sätter likhetstecken med "Frilans" och att ha sålt någon bild till en tidning eller fått betalt för något bröllopsfoto.
 

snap01

Aktiv medlem
Fotograf har som ni säger blivit mer en utövande titel än yrkestitel.

Jämförbart är t ex löpare, skidåkare, tennisspelare, fotbollspelare som vi också kan kalla oss så fort vi utövar aktiviteten.

Tyvärr har väl inte språket begåvats med någon smartare lösning vad gäller yrkesord än ett antal sammansatta ord.

Amatörfotograf
Proffsfotograf
Studiofotograf
Frilansfotograf
Tidningsfotograf

utom paparazzi som fått en helt egen yrkestitel.. ;)
Om man lever på sin fotografering så är det enklast att kalla sig yrkesfotograf. Många som kallar sig frilansfotografer har inte sin huvuddel från fotografering utan från annat jobb. Det viktigaste är att man kan ge kunden vad dom minst förväntar sig det är viktigare än titeln.
 

PMD

Aktiv medlem
Du förstår mycket väl vad jag menar, så ordmärkeriet är onödigt. Ämnet handlar ju dessutom vad man får kalla sig (vilket jag inte ser som samma sak som hur man presenterar sig).
Att presentera och titulera är olika saker. Det handlar inte om ordmärkeri.

Att "kalla sig" är inte lika väldefinierat, och kan nog både syfta både på presentation och titulation. Jag siktade in mig på presentation och föreslog ett alternativ som frågeställaren tycks ha uppskattat, samt argumenterade lite för det med en referens till tidningen FOTOs avdelning för unga fotografer.

Å andra sidan är det väl inte så himla viktigt vad man kallar sig, så länge man inte hävdar att man "är" något man inte är? För den som vill göra sig ett namn som fotograf är det gissningsvis betydligt viktigare att visa upp sina bilder än att kalla sig något särskilt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hon/han fotograferar, så heter det väl i folkmun och sker ett anta gånger varje dag eller minut runt vår Jord. Liknande diskussioner dyker alltid upp med jämna mellanrum då ofta beroende på vilken typ av kamera man använder. TS ställer ut bilder och hon kan då få frågan när hon minglar runt där för att vara behjälplig, Är det du som är Fotografen, ja det är jag som tagit bilderna, frågeställaren behöver väl inte alltid tro att man måste tillhöra någon speciell elit för att ställa ut bilder, Fotoklubbar gör i bland sina egna utställningar för allmänheten att beskåda i ortens Folkets Hus eller liknande.


Fotograf kanske låter mera laddat för en del, beror nog på hur man betonar ordet och i vilket sammanhang man använder det, ställer man sedan ut bilder i någon lokal på västkusten så får man nog mera beröm om det är med mycket båtar på bilderna.


//Bengt.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Om man tar en bra bild som blir publicerad och det framgår vem som är fotograf , så kan man kalla sig fotograf oavsett vad som kreti och pleti än säger!
Om man tar en usel bild under samma förutsättningar så kan man även i det läget kalla sig fotograf. End off diskussion;-)
 

Nyblivenfotograf

Aktiv medlem
Fotograf ja Proffsfotograf nej. :)
Ser ju barn!!! som kallar sig fotografer vid 13-14 års ålder så varför får inte du kalla dig fotograf? :)
 

Kambrium

Ny medlem
Fotoamatör

Jag har ingen yrkesutbildning inom fotografi men är sedan många år amatörfotograf. Om jag ställer ut bilder på ett galleri, får jag egentligen titulera mig som fotograf?
Jag kallar mig för fotoamatör, det beskriver att jag lär mig på egenhand och mina bilder kan vara av god klass, men det betyder inte att jag är en utbildad yrkes man som en fotograf är. Min personliga syn på saken är att vi bör vara försiktiga med att använda titeln fotograf. MVH: Mike
 

Skäran

Medlem
Alla är fotografer

Jag har ingen yrkesutbildning inom fotografi men är sedan många år amatörfotograf. Om jag ställer ut bilder på ett galleri, får jag egentligen titulera mig som fotograf?
Självklart får du titulera dig som fotograf. Det är vi ju allihop som lägger upp bilder på FS. Det är ingen skillnad mot att visa bilderna på en utställning eller publicera en bild i en tidning. Alla är fotografer heter ett TV-program som går på SVT1 på onsdagar nu.
Däremot ska man inte kalla sig för yrkesfotograf eller frilansfotograf om man inte har sin huvudsakliga inkomst av fotografering. Vet däremot inte om det spelar någon roll om man har utbildning. Se bara på de gamla fotograferna som skapade sig ett namn utan formell utbildning men ändå levde på fotograferingen. Det förekommer även idag, vilket man kan läsa om i många fotoböcker och dito tidskrifter.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Man kan titulera sig vad som helst förutom läkare , polis eller annan myndighetsutövare.
Man kan således titulera sig Fotograf utan några som helst betänkligheter om man har psykopatiska drag ;-). Att sedan stå för det är en helt annan historia. Om man titulerar sig som fotograf så kanske man skall tänka till lite. Det kan ju bli så att man får bevisa sitt yrke , och då kan det bli lite jobbigt om man har Kodac Instamatic som enda erfarenhet. :)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad var Vivian Maier med tanke på vad krävs för att kalla sig "fotograf", - hobbyfotograf, amatörfotograf, fritidsfotograf (hon fotade på fritiden), fotoentusiast?
 
Senast ändrad:

bentelkalb

Aktiv medlem
Nej jag håller med att man inte behöver en utbildning, så är det inom många yrken! Säg kock, bilmekare eller annat praktiskt! Men samtidigt kräver det lite dokumentation och inte bara att man påstår att man kan!

Sedan så är det subjektivt vem avgör om du är en proffsfotograf?
Lätt att avgöra om du lämnat bilen för att byta torkarblad och du hämtar bilen sen men den startar inte ;) Det är inte så subjektivt :p
Får man kalla sig konstnär om man inte är utbildad till det? Ja.
Får man kalla sig revisor? Nej.
 

Skäran

Medlem
Man kan titulera sig vad som helst förutom läkare , polis eller annan myndighetsutövare. Att sedan stå för det är en helt annan historia. Om man titulerar sig som fotograf så kanske man skall tänka till lite. Det kan ju bli så att man får bevisa sitt yrke , och då kan det bli lite jobbigt om man har Kodac Instamatic som enda erfarenhet. :)
Verkar som du ändrat dig nu. Du skrev tidigare följande: Man kan således titulera sig Fotograf utan några som helst betänkligheter om man har psykopatiska drag ;-). Om man tar en bra bild som blir publicerad och det framgår vem som är fotograf , så kan man kalla sig fotograf oavsett vad som kreti och pleti än säger!
Om man tar en usel bild under samma förutsättningar så kan man även i det läget kalla sig fotograf. End off diskussion;-) OBS jag är inte psykopat men kan ändå kalla mig Fotograf. Leif b
 
ANNONS