Annons

Outlook

Produkter
(logga in för att koppla)

Bibi

Aktiv medlem
Detta är off topic, men jag misstänker att jag får svar på frågan här.

Jag kommer snart att "få" ny dator. Hur gör jag för att föra över allt i Outlook från den gamla till den nya datorn? Visst, synca ipaq hjälper en bit men jag vill ha hela kalendern, alla mail osv.

Gå in i Outlook, välj Arkiv-Import och Export, Exportera till fil, Personliga mappar (eller nåt sånt, heter "Personal Folder File (.pst)" på engelska). Markera Personliga mappar (eller vad de nu heter (högst upp)) och se till att "Inkludera underkataloger" är förkryssat. Ange filnamn och plats för filen och tryck på Slutför.

Mina 4000 mail (nej, jag slänger sällan mail) tog ca 150Mb.

Sen får du göra likadant, fast "Importera personliga mappar" istället på nya datorn, leta upp filen och vips så kommer dina gamla mail att finnas där.

Ingen fara, jag gjorde just det här på min egen maskin. Du får ursäkta om benämningarna inte riktigt stämmer, jag kör engelsk Windows och Outlook.

//E

Ingen fara, jag kör tysk dito och är van vid att de flesta här kallar allt för konstiga saker. En vän höll på att tappa hakan då jag nyligen frågade: "Vad är filutforskaren?"

Emil-G skrev:
Mina 4000 mail (nej, jag slänger sällan mail) tog ca 150Mb.
lyllos...
jag dras med 400Mb och inget kan slängas. ;o)

fast vad jag egentligen skulle säga är att jag bara går via "arkiv - datafilshantering" och "öppna mapp".
dom filerna som ligger där kopierar jag sedan och lägger på samma ställe i nästa outlook.
och vips så finns precis allt i det nya outlooket.
snabbt och enkelt.

det som förklarades tidigare här tycker jag låter onödigt krångligt.
måste man verkligen göra så?
jag har aldrig behövt göra så iaf och jag kör Outlook och XP.

Senast ändrad:
It's not a bug, it's a feature.

Antagligen en gammal kvarleva från den tiden då filsystemen inte kunde hantera mer än 2Gb. Tacka Pyttemjuk för det...

har frågat lite och som jag förstått det så kan inte FAT32 hantera mer än 2GB.
men NTFS klarar av det bra.

att föra över mer än 2GB till en extern hårddisk med FAT32 kan alltså misslyckas.
även att bränna till dvd, såvitt jag förstår?

så alternativet är att ha en extern hårddisk formaterad med NTFS (funkar det?) eller koppla ihop två datorer....

eller nåt?

Nej, det är gamla FAT16 som inte klarar mer än 2 GB, FAT32 klarar 4 TB (4096 GB). FAT16 försvann nångång med Win95 eftersom FAT32 då blev default vid installationen. NTFS klarar också 4 TB har jag för mig.

Microsoft var tvungna att lägga in FAT16 när Windows kom därför att DOS baserades på detta. När man introducerade WinNT hade man börjat från scratch, varit lite förutseende och skapat NTFS (NT File System). NTFS är nu standard i WinXP.

Likaså klarade inte Win3 av mer än 16 gigantiska megabyte RAM!

Emil-G skrev:
Fel av mig:
FAT32 klarar 2TB med max filstorlek 4GB, en dvd-image på 4,7 GB funkar alltså inte.
och det betyder...?
om jag har en outlook.pst fil som är över 2GB så kan jag alltså inte dra över den till min externa hårddisk som är formaterad med FAT32?

Outlook pst-filer bör inte gå att göra större än 2Gb. Sedan är det också tänkvärt att ju större .pst fil desto större är risken för att den blir korrupt. Så ett tips kan vara att istället ha flera mindre .pst filer samt att backa upp dem ibland...

Hepp,

Genom att skapa en ny pst fil (file->new->outlook data file) och sedan genom t.ex. regler sortera viss post till den andra filen. T.ex. så att all mejl som är äldre än ett visst datum läggs dit.

Lite meckigt kanske. Kan vara enklare att helt enkelt ta backups, inte hålla den för stor (Om man är orolig för att något ska hända...)

Mvh,

Mårten

Emil-G skrev:
Fel av mig:
FAT16 klarar tydligen 4GB men maximal filstorlek är 2GB.
FAT32 klarar 2TB med max filstorlek 4GB, en dvd-image på 4,7 GB funkar alltså inte.
NTFS klarar "volumes much larger than 2TB" enligt Microsoft på Choosing between NTFS, FAT and FAT32

Emil, jag har lite problem med att få igång min DVD-brännare. Kör XP, formaterat disken i NTFS. Hur stora filer klarar då windows att hantera vid DVD-bränning? Funderar på om mitt problem kan ligga här...

ANNONS
Götaplatsens Foto