Annons

P4 eller athlon 64?

Produkter
(logga in för att koppla)

ohls

Aktiv medlem
Tjena sitter här och funderar på att slå till på
ett nytt moderkort, minne och cpu men funderar på vad man ska satsa på antingen en P4 2.8 ghz eller en athlon64 3000+ dator ska främst användas till bildbehandling och indesign, illustrator.

Kör på en athlon tycker jag, har haft deras processorer tidigare själv.
Kör nu med en P4 och ångrar att jag inte tog en AMD - lättare att klocka upp än Pentium och du får dessutom mer prestanda för pengarna om du tar en AMD.

Athlon ger dig mer för pengarna. Dessutom är 64-bitars processorn förbättrad på vissa punkter mot vanliga athlon samt så är den ju förberedd för 64-bitars program.

Har för mig att AMD:s processorer är kända för att bli väldigt varma = mer fläktkrav = mycket buller = jäkligt irriterande...

Fram för tysta datorer!

Slowfinger skrev:
Har för mig att AMD:s processorer är kända för att bli väldigt varma = mer fläktkrav = mycket buller = jäkligt irriterande...

Fram för tysta datorer!

AMDs processorer har en högre arbetstemperatur än pentium, fläktarna är desamma.
De AMD jag haft har legat 10-12 grader celsius högre än pentium, men fläktarna låter inte mer än Pentiums då det vart samma typ av fläkt...

Slowfinger skrev:

Fram för tysta datorer!

japp, så var det förr. athlon64 har lägre effektförbrukning numera. har en sådan själv och kör med en kylare med 92 mms fläkt (zalman 7000) och datorn är HELT tyst.

ohls skrev:
Tjena sitter här och funderar på att slå till på
ett nytt moderkort, minne och cpu men funderar på vad man ska satsa på antingen en P4 2.8 ghz eller en athlon64 3000+ dator ska främst användas till bildbehandling och indesign, illustrator.

Vad jag förstått så är Pentium bäst då det gäller just bildbehandling/ordbehandling etc. Athlon å andra sidan är nummer ett när det gäller spel och avancerad 3D (även om grafikkortet där spelar större roll).

Sen är dagens processorer löjligt varma, det är svårt att komma undan.

Tips - Köp den du får billigast.

//

Re: Re: P4 eller athlon 64?

Megapolare skrev:
Vad jag förstått så är Pentium bäst då det gäller just bildbehandling/ordbehandling etc.

Just precis så har jag också uppfattat det efter att ha lustläst ett flertal större "motherboards"-forum; Intel när det gäller bildbehandling/video-editing då dessa program oftast är optimerade för just Intel-processorerna.

Såhär ser min blivande konfiguration ut:

ABIT IC7-MAX3
Intel Pentium 4 Northwood-C 3.0GHz Socket 478 800MHz
Corsair DDR 3200 RAM 1GB

/bjanha

ZoMbiE skrev:
AMDs processorer har en högre arbetstemperatur än pentium, fläktarna är desamma.

Helt fel nuförtiden! En Athlon 64 är rejält mycket kallare än en Prescott P4, plus att den har cool'n'quiet som gör att den klockar ner sig och utvecklar mycket mindre värme när datorn inte gör något krävande.

Att AMD skulle vara varmare är en gammal myt från förr, nu för tiden är det Intel som är varmare.

P4! Körde AMd förr men bytte till Intel och har inte haft nå skumma problem med blåskärmar etc som jag hade med AMD.

Jag tycker en athlon 64 är ganska onödigt i dags läget för att det inte finns något windows som stödjer 64 bitar, men det finns ju unix system som stödjer 64 bitas processor.

Det snackas också om att det ska komma ett windows xp 64 bitars edition mot årskiftet.

Sen så stödjer ju vissa spel och program 64 bitar, men ska du ha ny procssor i dagsläget skulle jag nog rekommendera en stark P4, det är viktigt med mycket ram minne till datorn.

för dom som låg och nannade på fysiklektionerna kan jag berätta att varmare processor behöver mindre fläckt! För att bli av med en viss effekt överskottsvärme. Så högre processortemepratur är en ljudmässig fördel!!

AronAkesson skrev:
för dom som låg och nannade på fysiklektionerna kan jag berätta att varmare processor behöver mindre fläckt! För att bli av med en viss effekt överskottsvärme. Så högre processortemepratur är en ljudmässig fördel!!

Det där var bland det dummaste jag hört. Du menar alltså att en processor som utvecklar 100 watt behöver en mindre fläkt än en processor som utvecklar 90 watt?

Förklara gärna hur du resonerar.

/Micke

Han menade nog inte effekten utan hur varm den kan bli , en proc som tål högre arbetstemp behöver ju faktiskt mindre kylning.....

Alltså för att kyla bort en viss effekt, klarar man sig med högre termisk resistans (mindre fläckt exemplevis) om man kan tillåta högre temperaturskillnad.

Så så himla dummt vet jag inte om det va.....

/Aron
civilingenjör på området och fd hårdvaruutvecklare på Sun Microsystems i Silicon Valley.

AronAkesson skrev:
Alltså för att kyla bort en viss effekt, klarar man sig med högre termisk resistans (mindre fläckt exemplevis) om man kan tillåta högre temperaturskillnad.

Så så himla dummt vet jag inte om det va.....

/Aron
civilingenjör på området och fd hårdvaruutvecklare på Sun Microsystems i Silicon Valley.

Visst är det så, men en civilingenjör borde väl vara lite bättre än så på att applicera teorin på verkligheten. Du resonerar nämligen fel. Ett exempel:

Du har en processor som utvecklar 50 watt och du kyler den med luft som är 20 grader. Med den kylfläns/fläkt du använder blir då processorn tex 60 grader varm.

Om du nu istället gör så att den kylande luften är 5 grader så kommer naturligtvis värmeavledningen att bli effektivare och processorn kommer med samma kylfläns/fläkt att bli svalare. Om du vill så kan du sänka farten på fläkten och behålla samma processortemperatur.

Grejen är att detta inte kommer att hända i en dator. Temperaturen på den kylande luften är ju mer eller mindre konstant inne i ett datorchassi. Om du tar exemplet ovan (50 watt/20 graders luft/60 graders processor) och istället stoppar i en ny, modern Sun UltraSparc IV som utvecklar 108 watt så kommer temperaturen på processorn att öka. Eftersom luften som ska kyla fortfarande är 20 grader så kommer kylningen även här att bli effektivare (eftersom temperaturskillnaden ökar) men det hjälper ju inte. Trots att kylningen blir effektivare så blir den inte så mycket effektivare att den klarar av att kyla bort all den extra effekt som processorn utvecklar. Temperaturen på processorn kommer att fortsätta att öka och sedan stabilisera sig på en högre nivå, kanske 90 grader. Om du nu även i detta fall sänker farten på fläkten så kommer processorn naturligtvis att bli ännu varmare.

Det är enkelt att se det orimliga i det du skrev genom att tänka sig en processor som utvecklar 1 watt och som med en viss kylfläns/fläkt blir 30 grader varm. Vad kommer att hända om du istället sätter dit en processor som utvecklar 1 kilowatt och kyler den med samma kylfläns/fläkt?
Kommer värmeavledningen att bli effektivare? Säkert!
Kommer processortemperaturen att minska? Knappast...

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto