Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

P900 vs Canon imagePrograf PRO-1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken timing😃. BestĂ€llde frĂ„n BGA nĂ„gra timmar före ditt inlĂ€gg. Det som Ă€r bra med BGA Ă€r att de har en cm tillgodo i sina passepartouter. För precis som du sĂ€ger Ă€r Ikeas passepartouter inte alltid av rĂ€tt mĂ„tt. I de ramar jag köpt dĂ€rifrĂ„n Ă€r hĂ„let för utskriften exakt samma som utskriften eller nĂ„got för stor. VĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ det snyggt. Hoppas bli nöjd med de ramar jag bestĂ€llt nu. Det blev en 50x70, 30x40, och tvĂ„ a4 utan passepartout. A2 utskrift i 50x70 och a4 i 30x40.

A2 stĂ€ller definitivt högre krav vilket Ă€r positivt. Det tvingar fram försiktighet gĂ€llande utsnitt sĂ„ det finns detaljer nog. Har Ă€ven börjat prova att dubblera pixlar i LR med skiftande resultat. A2 utskrifter kommer Ă€ndra lite pĂ„ hur jag fotograferar framöver. Alternativt köper jag ett hus med högre upplösning 😉.

Bra lösning med ramarna👍
Ja nu jÀklar ska det printas eller hur :)
 
Sten-Åke tror jag gissar rĂ€tt bra kring en ny Canon. Intressant blir vĂ€l Ă€ven om blĂ€cket förbĂ€ttras för en lĂ€ngre livslĂ€ngd. Det lĂ€r dock dröja innan vi fĂ„r det svaret Ă€ven om skrivaren slĂ€pps i rappet.
FÄr de till en bÀttre upplösning kanske de Àven skippar patronen Chroma optimizer och anvÀnder ljusgrÄtt istÀllet som P900 gör.

Det Ă€r en del att ta stĂ€llning till och dĂ€rav denna trĂ„d. Tror dock du blir riktigt nöjd med p900. Jag kĂ€nner numera en nĂ€stintill barnslig förtjusning nĂ€r nĂ„gon ny bild ska skrivas ut😃. Lycka till med köpet.
Det glömde jag! Ja att de kommer förbÀttra blÀckens hÄllbarhet Àr en verklig lÄgoddsare. Det Àr verkligen rÀtt generande stora skillnader dÀr mellan Epson och inte minst HP och Canon. SÄ hÀr mÄste de nog göra nÄgot om de ska vara relevanta för exv. kulturarvssektorn m.fl. professionella anvÀndare.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Sten-Åke tror jag gissar rĂ€tt bra kring en ny Canon. Intressant blir vĂ€l Ă€ven om blĂ€cket förbĂ€ttras för en lĂ€ngre livslĂ€ngd. Det lĂ€r dock dröja innan vi fĂ„r det svaret Ă€ven om skrivaren slĂ€pps i rappet.
FÄr de till en bÀttre upplösning kanske de Àven skippar patronen Chroma optimizer och anvÀnder ljusgrÄtt istÀllet som P900 gör.

Det Ă€r en del att ta stĂ€llning till och dĂ€rav denna trĂ„d. Tror dock du blir riktigt nöjd med p900. Jag kĂ€nner numera en nĂ€stintill barnslig förtjusning nĂ€r nĂ„gon ny bild ska skrivas ut😃. Lycka till med köpet.
Tack
Nu Àr den bestÀlld inkl en uppsÀttning extra fÀrgpatroner.

Har tÀnkt sÄ mycket pÄ detta under flera Är. Ser fram emot att kunna ge bort en mindre bild dÄ och dÄ
 
ApropÄ ingenting...

Har grottat lÀnge nu med att lÀsa och jÀmföra. Inte helt lÀtt och genomtrÀngligt detta. Fick prata med en som visste mer Àn mig - betydligt mer. Eco tank kontra pigmentfÀrg osv osv fick mig att bestÀmma mig nÀstan. NÀr jag sÄg hur en A2 skrivare Àven kan fÄ plats utan att behöva sÄ stor yta i vilolÀge sÄ bestÀmde jag mig.

Kommer att bestÀlla en Epson SC-P900. Ska Àven sÀlja av en kamera som bara ligger för tillfÀllet för att delfinansiera.

Ser jag fram emot detta? Svar: Ja
Ja jag kollade mÄtt och vikt tidigare.

MÄtt och vikt för 900 Àr:

L: 60,5 cm
B: 36,5 cm
H: 19,5 cm
Vikt: 17 kg

Flera av dessa mÄtt Àr mindre Àn de P600 har men P600 vÀgen 15,8 kg och Àr drygt ett kilo lÀttare.

Motsvarande för Canons Imageprograf Pro 100 Àr:

L: 72 cm
B: 43 cm
H: 28,7 cm
Vikt: 32,3 kg

Det som verkligen sticker ut Àr vikten som i Canon Prographs fall Àr nÀstan dubbelt sÄ hög som den P900 har - 32,3 kg mot 17 kg. Prograph Àr lika tung som P900 och P600 vÀger tillsammans sÄ nÀr som pÄ ett ynka hekto.

För mig var detta ocksÄ viktigt dÄ jag brukar vrida min skrivare 90 grader dÄ jag printar mot hur den stÄr normalt mellan dessa tillfÀllen.
 

J O HÀrnström

Aktiv medlem
Lite av en chansning, jag har bestÀllt en Logan Elite passepartoutskÀrare. Det Àr ju bra att kunna skÀra till egna format och utsnitt pÄ pappersramarna.
Dessutom sĂ„ Ă€r bĂ„de hustru och barn kreativa sĂ„ skĂ€raren lĂ€r komma till anvĂ€ndning. Barnbarnen Ă€r smĂ„ Ă€n sĂ„ lĂ€nge men det verkar vara gott konstnĂ€rligt gry i dem Även om precisionen kanske inte Ă€r 100 % i LoganskĂ€raren sĂ„ blir ramarna förhoppningsvis tillrĂ€ckligt fina.

Dock avvaktar jag med A2-skrivare tills vidare.

Hehe.
En sÄdan hÀr kanske kan göra sig i 40x60 pÄ vÀggenGeting MP-E 3x 12lager _1080.jpg:
 
Jag kollade ju tidigare efter grava problem med P900 innan jag köpte en och det finns folk som haft problem. Vanligast om man kollade Amazons köpare var skrivare som helt enkelt inte gick i gÄng (olika former av DOA (Dead on arrival).

Visst missnöje fanns med att mycket blÀck försvann vid initialiseringen.

Den tredje punkten gÀllde att matningen av papper i bakre facket missade

Canons Imageprograph Pro 1000 har ju mÄnga lyft till skyarna men det finns Àven de som inte alls varit imponerade som denne anvÀndare pÄ Dpreview:

Mr Owl ‱ Regular Member ‱ Posts: 100
Re: Maintenance - Epson P900 or Canon Pro1000
In reply to Hoka Hey ‱ Feb 17, 2021

7
I switched from a Canon Pro-1000 to an Epson SC-P900. Hands down I would say the P900 is much easier to maintain & therefore cheaper to run. Primarily because, as far as I am aware, the P900, unlike the Pro-1000, does not perform cleaning cycles at set intervals of time which the user has no control over.
The P900 does perform a short clean perhaps before or after a print but this isn't the major ink-guzzling performance my Pro-1000 used to do sometimes before AND after a print. Sometimes I remember waiting a long time after pressing Print until the paper was drawn in to begin printing. Some may say that's a good thing as the printer is probably saving the print head from some disaster in the future. However, I'm not convinced. This behaviour began not long after I bought it so there had not been any pattern established yet. Clearly the self-cleaning cycles were predetermined from the start.

At the back of my mind I used to feel much more pressured into making prints just to satisfy the P1000's cleaning demands. That is, you end up working for your printer rather than it for you. The P1000 needs ink to clean the different parts of its apparatus. That's normal. But judging by the speed at which I ended up having to buy more & more replacement ink maintenance carts, not to mention the weight of a full ink cart, would bring home how much wasted ink was passing through the machine. I felt I was just throwing money down the toilet.

Every user has a different use for their printer. Perhaps it just wasn't happy with my less demanding print frequency. The P1000 really wants you to print often. It doesn't like ink not flowing through the printhead & onto a print. The P900 seems OK about performing an occasional nozzle check for those gaps when you don't print as frequently. I find the P900 MUCH more forgiving & user friendly that way. Epson seems to have gone out of its way with this model to ensure that it is much less inclined to clog as perhaps some of their earlier models did.

Interestingly, for my work pattern, which is more random, for the two months I've used it I have not had a single clog or bad nozzle check at all, touch wood. Yet for all the cleaning cycles it foisted on me, the P1000 had ink issues & long delays while it rattled & clicked & spluttered. Anyone who's owned one will know what I mean. The P900 just gets down to it & does the job. I stress though I've only had it for a couple of months so I will continue to monitor it fairly closely. But in this respect, while treating it well, I don't think there should be any long term issues given its performance so far.

One important thing to be careful about with the P1000: unlike the P900, it's nozzle checks do NOT give an accurate account of the status of the nozzles in the printhead. This is to do with the fact that as nozzles get damaged over time & malfunction, the printhead automatically employs new nozzles to take over (there is a built in surplus of nozzles on the printhead that it can use for this purpose). As this happens on the fly, it masks any potential issues, so that the user only ever gets to see a perfect nozzle check result. Therefore the user has no way of knowing what the actual status is of the printhead/nozzles. This can be dangerous because the nozzle check looks good until a moment when a major catastrophe happens, & then the only recourse is an expensive printhead replacement or internal breakdown that only a service centre can repair. That happened to me twice & fortunately Canon did replace the machine under warranty. This auto-replacement of nozzles while printing, & what Canon touts as a feature, is to me more an unnecessary complication. It is so 'under the hood' that it can become a tricky & expensive problem in the end.

That is my biased opinion, but it's a relief to me, so far, that my P900 seems less complicated but just as good a printer in producing great prints as the P1000. Having said all that, the P1000 produced wonderful prints with a more robust print feeder mechanism with its excellent vacuum function to hold prints down flat as they progressed through the print path.
For the P900, you still need to do a nozzle check every now & then, & treat it with respect. Nozzle checks are good insurance perhaps before an important large print/roll print, but the onus is much more on the user to maintain the P900 rather than Canon taking control away from you & setting the Pro-1000 to do it for you no matter what.
These are concerns & issues I had, others may indeed have had a very different experience with their P1000.


Personligen tycker jag en jÀmförelse mellan en skrivare som Àr fyra - fem Är Àldre Àr en lite orÀttvis betraktelse - Àven om nu denna Canon-skrivare alltsÄ fortfarande sÀljs. Det hÀnder mycket pÄ 4-5 Är och Ànnu mer mellan generationen P600 / P/800 och P900 som Àr ca 7 Är. Den stora förbÀttringen med P700 och P900 Àr att dessa Àntligen fÄtt fysiskt Ätskilda kanaler för Photo black och Matte black. Det var frÀmst att tvÄ blÀck hela tiden fÄtt dela pÄ samma fysiska kanal som varit Epsons verklige designproblem. Jag har aldrig förstÄtt varför det tagit Epson sÄ lÄng tid att ÄtgÀrda detta.

Jag bÄde ser och hör nu att P900 beter sig fullstÀndigt annorlunda Àn P600. Borta Àr dessa ibland minutlÄnga uppstartscykler som P600 Àgnade sig Ät dÄ blÀckpumpen rÄmade konstant. Det tar heller inte flera minuter för skrivaren att byta blÀck och "flusha" kanalen innan man kunde skriva ut. Nu kan man i princip printa direkt utan en massa sÄdant att reta sig pÄ.

Fyll gÀrna pÄ ni andra om ni hittat egna eller lÀst om andras problem med P900 som ni tycker vi bör kÀnna till.

Tycker ocksÄ det ska bli intressant att se vad Canon kommer hitta pÄ framöver.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lite av en chansning, jag har bestÀllt en Logan Elite passepartoutskÀrare. Det Àr ju bra att kunna skÀra till egna format och utsnitt pÄ pappersramarna.
Dessutom sĂ„ Ă€r bĂ„de hustru och barn kreativa sĂ„ skĂ€raren lĂ€r komma till anvĂ€ndning. Barnbarnen Ă€r smĂ„ Ă€n sĂ„ lĂ€nge men det verkar vara gott konstnĂ€rligt gry i dem Även om precisionen kanske inte Ă€r 100 % i LoganskĂ€raren sĂ„ blir ramarna förhoppningsvis tillrĂ€ckligt fina.

Dock avvaktar jag med A2-skrivare tills vidare.

Hehe.
En sÄdan hÀr kanske kan göra sig i 40x60 pÄ vÀggenVisa bilaga 167011:
Återkom gĂ€rna kring hur den fungerar och vad du köper för papper att skĂ€ra. Fin nĂ€rbild👍
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Återkoppling

Har fĂ„tt min nya fotoskrivare - en Epson P900. Kom snabbt och tillsammans med extra fĂ€rgpatroner och papper etc blev det 3 paket. Åkte för sĂ€kerhets skull till postombudet för varje sms .... :) Nja, hade inte observerat att jag hade fĂ„tt 3 sms. Ett för varje paket... Det man inte har innanför pannbenet fĂ„r man istĂ€llet ha i benen.

Har inte haft brÄttom med att starta upp. Fick Àven bestÀlla ny hylla frÄn IKEA och göra om min datorhörna. Köpa lÀmplig lÀngd av TCP och USB kabel. Har bÀgge anslutna men vet inte pÄ vilket sÀtt datorn kommunicerar med skrivaren. BÀgge sladdarna fÄr sitta i tills vidare.

SÄ idag nÀr jag visste att jag kan hÄlla pÄ tills jag Àr klar - Àven om det tar tid - sÄ gjorde jag installationen. Först var jag lite brydd dÄ papperet som följde med var lite för spartanskt. Men sÄg nÀr jag lÀste igenom att man gÄr till Epson.sn, vÀljer skrivare och laddar ned det som behövs. Innan hade jag dock skakat om alla 10 fÀrgpatronerna och satt i dem i skrivaren pÄ avsedd plats. Den höll sedan pÄ en stund med att initiera sig sjÀlv.

Fantastiskt bra stöd pÄ webb platsen för att bli guidad genom processen. Lite Ät "straight forward" hÄllet. Inga problem - inga felmeddelanden över huvud taget. Allt gick smidigt och snabbt. Tog inte lÄng tid

Den första utskriften blev pÄ vanligt A4 papper, samma som jag har i min laserskrivare och den andra utskriften frÄn samma bild pÄ fotopapper. Stor skillnad naturligtvis men förvÄnansvÀrt bra Àven pÄ det vanliga papperet. Var lite osÀker pÄ hur skrivaren hanterar fram och baksida men sÄg att jag gjorde rÀtt första gÄngen.

SÄ jag Àr igÄng. Detta blir kul. Ska kolla om det blir skillnad om man för de bilder man ska skriva ut istÀllet vÀljer ADOBEŽs fÀrgprofil nÀr man konverterar frÄn raw. Det borde det bli

Det följde med ett program pÄ CD. Mirage... Vet inte vad det tillför extra och vet heller inte just nu om det Àr en riktig licens eller om jag behöver köpa till den efter 14 dagar.

Har ganska klart för mig vad jag ska anvÀnda skrivaren till. Ser ex fram emot att ge bort bilder pÄ och till familj och vÀnner - som blev bra. Tittade pÄ en Youtube film dÀr en beskrev installationsförfarandet. Han förklarade ocksÄ att nÀr man Àven skriver ut bilden sÄ kommer det att pÄverka hur man sedan fotar. Tror det ocksÄ. Att fÄ hÄlla ett analogt papper i handen och pÄ det sÀttet se sin bild kommer naturligtvis fÄ konsekvenser.

Men, har i alla fall fĂ„tt ur tummen. Är med fotoskrivare nu. Ska lĂ€sa och kolla lite mer innan jag ger mig pĂ„ A2.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kul att du Àr igÄng och fÄr utskrifter och att installationsprocessen gick sÄ smidigt.

Jag har tittat pÄ lite instruktionsfilmer om Mirage och kÀnner inte att det kommer tillföra nÄgot gentemot Lightroom för mig. DÀremot Àr det nog en god hjÀlp för dom som skriver ut mycket till kunder och anvÀnder rullpapper. DÄ finns lite bra instÀllningar som underlÀttar. För mig som skriver ut ett ark i taget kÀnns det onödigt. Vad jag förstÄr sÄ har du licens och fÄr anvÀnda det fritt. Har du inte nÄgot bra utskriftsprogram idag sÄ finns allt du behöver i Mirage och lite till. Hade jag bara haft Photoshop skulle det nog hamnat pÄ datorn.

Startar nog en trÄd om olika papper framöver. Hoppas du och mÄnga i trÄden hÀnger med Àven dÀr och delar upplevelser.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
y
Kul att du Àr igÄng och fÄr utskrifter och att installationsprocessen gick sÄ smidigt.

Jag har tittat pÄ lite instruktionsfilmer om Mirage och kÀnner inte att det kommer tillföra nÄgot gentemot Lightroom för mig. DÀremot Àr det nog en god hjÀlp för dom som skriver ut mycket till kunder och anvÀnder rullpapper. DÄ finns lite bra instÀllningar som underlÀttar. För mig som skriver ut ett ark i taget kÀnns det onödigt. Vad jag förstÄr sÄ har du licens och fÄr anvÀnda det fritt. Har du inte nÄgot bra utskriftsprogram idag sÄ finns allt du behöver i Mirage och lite till. Hade jag bara haft Photoshop skulle det nog hamnat pÄ datorn.

Startar nog en trÄd om olika papper framöver. Hoppas du och mÄnga i trÄden hÀnger med Àven dÀr och delar upplevelser.
FĂ„ lite inblick i val av papper och kvaliteter kan bli mycket intressant.

Den sÀljare som jag köpte av berÀttade att det finns ett "bomullspapper" som han rekommenderade varmt. SÄg att Àven begreppet "canvas" fanns nÀr jag blÀddrade i pappersmenyerna men just det kanske ligger pÄ en rulle

Som sagt. Ser fram emot att dela erfarenheter kring val av media
 
Återkoppling

Har fĂ„tt min nya fotoskrivare - en Epson P900. Kom snabbt och tillsammans med extra fĂ€rgpatroner och papper etc blev det 3 paket. Åkte för sĂ€kerhets skull till postombudet för varje sms .... :) Nja, hade inte observerat att jag hade fĂ„tt 3 sms. Ett för varje paket... Det man inte har innanför pannbenet fĂ„r man istĂ€llet ha i benen.

Har inte haft brÄttom med att starta upp. Fick Àven bestÀlla ny hylla frÄn IKEA och göra om min datorhörna. Köpa lÀmplig lÀngd av TCP och USB kabel. Har bÀgge anslutna men vet inte pÄ vilket sÀtt datorn kommunicerar med skrivaren. BÀgge sladdarna fÄr sitta i tills vidare.

SÄ idag nÀr jag visste att jag kan hÄlla pÄ tills jag Àr klar - Àven om det tar tid - sÄ gjorde jag installationen. Först var jag lite brydd dÄ papperet som följde med var lite för spartanskt. Men sÄg nÀr jag lÀste igenom att man gÄr till Epson.sn, vÀljer skrivare och laddar ned det som behövs. Innan hade jag dock skakat om alla 10 fÀrgpatronerna och satt i dem i skrivaren pÄ avsedd plats. Den höll sedan pÄ en stund med att initiera sig sjÀlv.

Fantastiskt bra stöd pÄ webb platsen för att bli guidad genom processen. Lite Ät "straight forward" hÄllet. Inga problem - inga felmeddelanden över huvud taget. Allt gick smidigt och snabbt. Tog inte lÄng tid

Den första utskriften blev pÄ vanligt A4 papper, samma som jag har i min laserskrivare och den andra utskriften frÄn samma bild pÄ fotopapper. Stor skillnad naturligtvis men förvÄnansvÀrt bra Àven pÄ det vanliga papperet. Var lite osÀker pÄ hur skrivaren hanterar fram och baksida men sÄg att jag gjorde rÀtt första gÄngen.

SÄ jag Àr igÄng. Detta blir kul. Ska kolla om det blir skillnad om man för de bilder man ska skriva ut istÀllet vÀljer ADOBEŽs fÀrgprofil nÀr man konverterar frÄn raw. Det borde det bli

Det följde med ett program pÄ CD. Mirage... Vet inte vad det tillför extra och vet heller inte just nu om det Àr en riktig licens eller om jag behöver köpa till den efter 14 dagar.

Har ganska klart för mig vad jag ska anvÀnda skrivaren till. Ser ex fram emot att ge bort bilder pÄ och till familj och vÀnner - som blev bra. Tittade pÄ en Youtube film dÀr en beskrev installationsförfarandet. Han förklarade ocksÄ att nÀr man Àven skriver ut bilden sÄ kommer det att pÄverka hur man sedan fotar. Tror det ocksÄ. Att fÄ hÄlla ett analogt papper i handen och pÄ det sÀttet se sin bild kommer naturligtvis fÄ konsekvenser.

Men, har i alla fall fĂ„tt ur tummen. Är med fotoskrivare nu. Ska lĂ€sa och kolla lite mer innan jag ger mig pĂ„ A2.
Kul, ja Epson har faktiskt lagt ner en hel del i att fÄ till en bra start för de som köper de nya fotoskrivarna P700 och P900.

Jag brukar alltid ha en A4-bunt av testpapper (Epson Archival Matte och Canson Etching Rag) som jag kör testutskrifter med innan jag kör större format. Eftersom jag oftast kör Epson Archival Matte ICC-profilen om jag vill att utskrift ska synka bra med min skÀrm sÄ kör jag ofta det med Canson Etching Rag ocksÄ för den profilen Canson bjuder pÄ diffar lite men ger ibland ÀndÄ det resultat jag vill ha sÄ jag vÀxlar lite beroende pÄ önskad look and feel jag vill ha. Annars Àr ju Epsons profiler rÀtt bra sÄ jag hÄller mig oftast till dessa.

Kul att vara igÄng och jag tycker det var ett bra inspel frÄn Jonas att starta en pappers trÄd. Den ska jag följa med intresse.

Har ocksÄ bestÀllt en hel uppsÀttning fÀrger igÄr. Den ljusgrÄ har flaggat för byte och det Àr ju svÄrt att avgöra nÀr det tar stopp för det Àr fortfarande hyfsat med blÀck kvar enligt systemet. Var köper ni ifrÄn? Mitt kostade 4300 spÀnn med frakt. En del Àr ju klart dyrare Àn sÄ.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Kul, ja Epson har faktiskt lagt ner en hel del i att fÄ till en bra start för de som köper de nya fotoskrivarna P700 och P900.

Jag brukar alltid ha en A4-bunt av testpapper (Epson Archival Matte och Canson Etching Rag) som jag kör testutskrifter med innan jag kör större format. Eftersom jag oftast kör Epson Archival Matte ICC-profilen om jag vill att utskrift ska synka bra med min skÀrm sÄ kör jag ofta det med Canson Etching Rag ocksÄ för den profilen Canson bjuder pÄ diffar lite men ger ibland ÀndÄ det resultat jag vill ha sÄ jag vÀxlar lite beroende pÄ önskad look and feel jag vill ha. Annars Àr ju Epsons profiler rÀtt bra sÄ jag hÄller mig oftast till dessa.

Kul att vara igÄng och jag tycker det var ett bra inspel frÄn Jonas att starta en pappers trÄd. Den ska jag följa med intresse.

Har ocksÄ bestÀllt en hel uppsÀttning fÀrger igÄr. Den ljusgrÄ har flaggat för byte och det Àr ju svÄrt att avgöra nÀr det tar stopp för det Àr fortfarande hyfsat med blÀck kvar enligt systemet. Var köper ni ifrÄn? Mitt kostade 4300 spÀnn med frakt. En del Àr ju klart dyrare Àn sÄ.
Mina fÀrgpatroner kostade 529 kr st. Det blir 5290 kr jÀmfört med 4300. Det Àr ju 1000 kr skillnad. Vart köpte du dem? Kanske jag köper pÄ samma stÀlle nÀsta gÄng.

ApropÄ papper. SÄ hÀr bestÀllde jag initialt frÄn Scandinavian Photo

Epson Premium Semigloss A4 251gr 20blad 1,00 St 229,00 229,00
Epson Premium Semigloss A3+ 250gr 20blad 1,00 St 349,00 349,00
Epson Edition Etching Rag A2 310gr 25blad 1,00 St 1 390,00 1 390,00

Har Àven köpt smÄ format. HÄller pÄ med att göra i ordning Ärsvisa foto pÀrmar till mina tvÄ söner som har med deras uppvÀxt att göra. Kommer att bli flera 100 sÄdana utskrifter. Vill ge bort och se att de stÄr i deras bokhyllor innan hela min handflata slÄr i kaklet. Ett eller flera vinterprojekt. har börjat med dessa kartonger

Epson Premium Semigloss 10x15cm 251gr 50blad 1,00 St 119,00 119,00
Epson Premium Glossy 10x15cm 255gr 40blad 1,00 St 149,00 149,00

Det skulle vara kul att ha en gemensam sammanstÀllning över olika papper och vad vi tycker om dem. Pris och varifrÄn etc. Kan ge mycket
 
Senast Àndrad:

Micke_O

Aktiv medlem
Priserna fluktuerar litegranna men kolla t ex Prisjakt eller Pricerunner nÀr det Àr dags att bestÀlla, hÀr en svart som exempel:
https://www.pricerunner.se/pl/187-5236826/Blaeck-Toner/Epson-T47A1-(Photo-Black)-priser

Har inte testat Mirage sÄ jag kan inte uttala mig utan jag brukar printa frÄn Lightroom och nÀr det Àr nÄgot enskilt som inte Àr importerat i LR sÄ anvÀnder jag Epson Print Layout (laddas ner gratis frÄn Epson).
 
Mina fÀrgpatroner kostade 529 kr st. Det blir 5290 kr jÀmfört med 4300. Det Àr ju 1000 kr skillnad. Vart köpte du dem? Kanske jag köper pÄ samma stÀlle nÀsta gÄng.

ApropÄ papper. SÄ hÀr bestÀllde jag initialt frÄn Scandinavian Photo

Epson Premium Semigloss A4 251gr 20blad 1,00 St 229,00 229,00
Epson Premium Semigloss A3+ 250gr 20blad 1,00 St 349,00 349,00
Epson Edition Etching Rag A2 310gr 25blad 1,00 St 1 390,00 1 390,00

Har Àven köpt smÄ format. HÄller pÄ med att göra i ordning Ärsvisa foto pÀrmar till mina tvÄ söner som har med deras uppvÀxt att göra. Kommer att bli flera 100 sÄdana utskrifter. Vill ge bort och se att de stÄr i deras bokhyllor innan hela min handflata slÄr i kaklet. Ett eller flera vinterprojekt. har börjat med dessa kartonger

Epson Premium Semigloss 10x15cm 251gr 50blad 1,00 St 119,00 119,00
Epson Premium Glossy 10x15cm 255gr 40blad 1,00 St 149,00 149,00

Det skulle vara kul att ha en gemensam sammanstÀllning över olika papper och vad vi tycker om dem. Pris och varifrÄn etc. Kan ge mycket
1665177596094.png

Firman heter Grafisk Handel och Àr dansk. Har ingen aning om varför priserna diffar som de gjorde men det kanske beror pÄ dollarpriserna i botten. Grafisk Handel kanske köpte nÀr det var billigare innan inflationen drog igÄng.

BlÀcket hittar du hÀr: Epson SureColor P900 (grafisk-handel.se)

Ska bli kul att höra vad du tycker om Epsons Etching Rag.

Höst och vinter Àr ju perfekt för att dra igÄng lite fotoprojekt. Vintern Àr lÄng och mörkret behöver lysas upp lite och lite fina bilder Àr aldrig fel :)
 
Senast Àndrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Grafisk handel har ibland riktigt bra priser. Eftersom de Àr nischade mot tryck fÄr de nog lite bra kampanjer som Inte alla övriga fÄr. Mitt exempel, P900 var dyrare Àn hos de flesta konkurrenter nÀr jag köpte medan P900+rullpappershÄllare var billigast med flera tusen i marginal pga kampanj. Grafisk handel, Konstexpo och Cyber Àr de som oftast fÄr mina pengar efter jÀmförelser.
 

Cambo

Aktiv medlem
Köper patroner till min Canon Pro-1000 hos 123 Ink.se. Dom har haft det billigaste priset. Ibland rejÀlt billigare.
 

Artis

Aktiv medlem
Ja dom var billigast pĂ„ blĂ€ck till P600😃. Det gĂ€ller att kolla runt sĂ„ sparas mĂ„nga kronor👍
Till min P600 köper jag pÄ Scandinavian Photo. Kostar 9 kr/st mer Àn pÄ 123ink men dÄ tillkommer ingen frakt pÄ SP oavsett om jag köper de i butiken eller bestÀller med avhÀmtning i butiken.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Vi hade diskussion tidigare i trĂ„den kring vad det gĂ„r att göra med alla utskrifter. Det börjar bli nĂ„gra stycken😃. HĂ€r Ă€r exempel pĂ„ nĂ„gra motiv som testats med P900.

6DDC9B6D-A46A-4B0C-BCB5-BFB727556D58.jpeg
Papper i a2 kommer förpackade inuti en box som blir perfekt att samla i den dagen jag anvĂ€nt upp dom, men just nu har jag ingen bra uppsamlare. Är det nĂ„gon som har nĂ„gon smart lösning hemma? Jag har ingen bra byrĂ„lĂ„da som klarar a2.

Obs, bilden ska bara komplettera texten. Försök inte avgöra kvalitet pĂ„ utskrifterna mer Ă€n möjligen gĂ€llande val av objekt och komposition. Fotat detta handhĂ„llet i dĂ„ligt ojĂ€mnt ljus. BĂ„de lite högre iso och lokal uppljusning har krĂ€vts. Även hög komprimering frĂ„n LR till IPad.
 
ANNONS