Annons

paint.net lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

lundgren.sandra

Ny medlem
Jag är en riktig nybörjare då det kommer till efterbehandling.
Jag laddade hem gratisprogrammet paint.net och tänkte redigera en bild svartvit men med läpparna röda och ögonen gröna. Hur får jag till det här med lager på lager? Förklara gärna så att en femåring förstår :)

MVH Sandra

Nu kan jag inte Paint.NET, men på ett lite primitivt sätt kan du göra så här: Öppna bilden. I lagerfönstret trycker du på duplicera lager i fönstrets nederkant. Du har nu två likadana lager på varandra. Klicka på det undre lagret så det markeras. Gå till menyn Adjustments och klicka på Black and white, det undre lagret skall nu bli svartvitt, vilket du ser på miniatyrbilden av lagret i lagerfönstret. Klicka nu på det övre lagret så det markeras. Klicka sedan på suddgummit i verktygsfönstret. Ställ in lämplig storlek på sudden i inställningarna för verktyg som syns nära överkant i programfönstret. Sudda sedan på bilden bort allt det färgade som skall vara svartvitt i det färgade lagret (det undre svartvita lagret kommer fram när du suddar). Använd ångra om du suddar för mycket.

Du kan ju alternativt avfärga det övre lagret och sudda fram det undre färgade lagret om det bara är någon liten detalj du vill ha färg på i en hel bild. Enklare att göra tvärtom då.

Nu kan jag som sagt var inte Paint.NET, det kanske finns någon mer sofistikerad variant för finliret med att sudda lagom mycket längs kanterna.

ANNONS
Götaplatsens Foto