Hej. Jag använder PSP på jobbet, och Gimp/ Photoshop elements hemma. Gillar inte PSP alls.
Det borde heta PAIN shop pro, för maken till omständiga menyer och funktioner har jag aldrig sett i nåt annat program.
Det beror kanske på vilken bakgrund man har för jag har stora problem med att greppa fördelarna med lightroom.
Oförstörande redigering?
Jag väljer alltid "spara som" när jag har bearbetat en bild i psp, på så sätt ligger originalet kvar, helt orört och jag får möjligheten att välja var jag vill spara min bearbetade kopia.
Så vad var problemet egentligen?
Vill jag justera någon parameter i bilden så går jag in i menyn adjust (justera), vilket känns ganska intuitivt. Om det är t.ex. skärpan jag vill justera så går jag in i menyn adjust och ställer pekaren på sharpness och väljer någon av de metoder för att justera skärpan.
Vad är det som är omständigt med det förfarandet?
Om det är något som har med ljus och kontraster i bilden som jag inte är nöjd med så väljer jag "adjust" och alternativet brightness and contrast och därefter det alternativ som jag är mest intresserad av.
Jag förstår inte vad det är som omständigt?
Vill jag göra samma ändringar på fler än en bild, så finns också möjlighetern att "spela in" ett script med alla ändringarna och sedan köra "batch conversion" och applicera samma motsvarande justeringar på ett stort antal bilder. I denna funktion finns också möjligheten att välja att spara alla redigerade filer på annan plats i annat namn.
Jag har väldigt svårt att förstå kritik mot psp's användarvänlighet.
Men kanske är det så att vi har olika bakgrund, för jag misstänker att om man är van vid "photoshop-tänket" så kanske psp-tänket verkar lika obegripligt som lightroom-systemet är för mej.
Ungefär som att jämföra linux och windows. De löser samma uppgifter, men på helt olika sätt många gånger. Det är svårt att förstå det ena operativet om man är uppvuxen med det andra och vice versa...
Jag tror att det är mer konstruktivt att hjälpas åt att förstå de olika systemen istället för att ägna sej åt att misskreditera dom baserat på den egna bristande insikten...
Det hade i vart fall varit till större hjälp för mej i mitt sökande efter det program som passar mej bäst.
Givet är att oavsett vilket program man väljer att behandla sina bilder med så har dom alla olika fördelar och nackdelar.
Jag är t.ex. definitivt inte rätt person att kritisera varken photoshop eller lightroom, jag kan ju knappt "öppna" en bild för redigering i de programmen...