Annons

Panasonic dmc-gf3 som förstakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon86

Ny medlem
Hej funderar på att köpa mig en digitalkamera och har fastnat för Panasonic Gf3. Jag vill ha en hyfsat smidig kamera som är lätt att ta med när man reser.
Egentligen kanske en kompaktkanera hade vart bäst? Men jag vill kunna utvecklas och byta objektiv och leka med filter också.

Jag har hittat den för ca 4900kr med pannkaksobjektivet, sen tänkte jag köpa till det andra stdobjektivet som är 14-42 så man kan zooma med. Det jag funderar lite över är detta att den har inbyggd blixt och att bildstabiliseringen sitter i objektiven.
Klarar jag mig med den inbyggda blixten som nybörjare? Alla kompaktkameror har ju inbyggd tex.
Sen hur ser det ut pris/utbudsmässigt med objektiv som har inbyggd bildstabilisering jämfört med objektiv utan?

Jag tycker tex det är riktigt snyggt när man fotar i fish-eye måste jag köpa ett sånt objektiv då eller fungerar det med sån lins man skruvar utanpå objektiven som tex detta kit http://viewitem.eim.ebay.se/FisheyeWide-AngleTelephoto-LensPanasonic-GF1-GF2-G1/330514993310/item

Är det värt att köpa denna kamera för ca 6000kr med dom 2 objektiven och utvecklas med istället för att börja med en kompakt?

Det jag med undrar över är om man ska slå till på en Gf3 eller vänta på att Olympus släpper sin e-pm1 i september som har bildstabiliseringen i huset, stereomic och extern blixt (är det bättre? Känns som det tar mer plats och är bökigare? Läste på nån amerikansk sida att dom var lite missnöjda att skärmen var 16:9 när man oftast fota i 4:3 så ca 25% av skärmen användes inte. Är det billigare med objektiv när man har bildstabiliseringen i huset? Har man större utbud av Objektiv av samma anledning?

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få i denna djungel.
 
Senast ändrad:
Satsa på något billigare begagnat innan du lägger pengar på nya kameror.
Varför inte en tidigare Panasonic GF1 eller GF2?
Eftersom det är svårt att veta vad man vill ha om man aldrig provat så tycker jag att det är bättre att köpa något begagnat. Men köp något i närheten av där du bor så att du kan titta på det innan. Vore ju synd att bli blåst av någon långt bort!
Begagnat brukar man kunna sälja igen utan någon större förlust, i alla fall inte med lika stor förlust som om man köpt något nytt.

Adaptrar i all ära men objektiv är bättre. Fast ett fisheye är så extremt att det inte går att använda hela tiden. Kul effekt men alla bilder kan inte se ut så.

Möjligen kan Olympus vara ett bättre alternativ eftersom de har inbyggd stabilisering i sina m4/3-hus.

Lycka till!
 
Hej!

Jag tycker det är lite tokigt att köpa en kamera som saknar blixtsko som första kamera om dina planer på sikt är att utvecklas som fotograf. En extern blixt lyfter bilderna oerhört mkt. Blixtljuset skuggas dessutom ofta av objektivet på GF3 har jag hört.

Jag stämmer in i föregående talare om att köpa en beggad kamera men då helst från en av drakarna, Nikon eller Canon. Till dessa två har du mer beggad utrustning att tillgå, dessutom är en traditionell spegelreflexkamera bättre ur ergonomisk synvinkel, bättre batteritid då sökaren inte drar ström och kameran kan därmed vara påslagen för jämnan vilket medger en snabbhet som inte kan underskattas. En större kamera är dessutom skönare att hålla i tillsammans med större/tyngre objektiv/blixt och har större och bättre knappar vilket gör den enklare att manövrera med vantar när vintern kommer (för det gör den i år med).

Om du inte vill köpa en systemkamera kan jag rekommendera Canon G10/11/12 med en 270EX eller ännu hellre Nikon P7000 med en SB-400 för den korta uppladdningstiden. Dessa två ger iof sämre bildkvalitet och är långsammare än alla systemkameror men (oftast är den tillräckligt bra) medger smidighet och bekvämlighet som ingen systemkamera kan matcha, det jag menar att kameran och blixt tar nästan ingen plats och att objektivet oftast täcker in en hel tung och dyrbar kameraväska.

Jag har tittat lite på Samsung NX-10/11. Jag tror på sikt att detta system kan bli bra. Kameran har bra ergonomi, APS-C sensor(som Canon/Nikon), blixtsko, bra elektronisk sökare, bra skärm utan informationsöverlägg dock saknas ännu en vettig blixt….:)

Slutligen har ju Olympus EPL2 med inbyggd blixt och blixtsko, inbyggd VR, kollapsande normalzoom, möjlighet till elektronisk sökare som tillval, blixtljuskompensering vilket GF3 verkar sakna.

Detta var min skopa med åsikter hoppas det var till hjälp.

Hans
 
ANNONS