Annons

Panik! Kommer inte in i windows

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
GAHHH!

Skulle starta om datorn, hade inte gjort något speciellt. Efter vanlig omstart så komemr jag inte fram till den valiga inloggningssidan i XP. Det är bara helt svart... Det funkar i felsäkert läge, ja även med nätverk. Men om jag startar om så kommer windowsflaggan och XP laddar, men när inloggningsskärmen skall dyka upp så är det bara svart... hjäääääääääääääälp... :(

Starta i felsäkert läge.
Ställ om upplösningen på skärmen till 600x800 och 256 färger.
Om du kan logga in då så är det bara att stegvis öka upplösningen tills du är nöjd/allt blir svart igen.

Vad som kan ha hänt är att drivruten för grafikkortet spårat ur. Om metod ett inte fungerar så prova att installera en ny drivrutin.

Du kanske kör för hög upplösning för skärmen? Prova ta bort grafikkortet i enhetshanteraren i felsäkert läge och starta om så den får detecta om det.

Starta senaste fungerande konfiguration brukar funka för mig i det läget.

Finns på samma ställe som man väljer att starta i felsäkert läge.

Trracer skrev:
Du kanske kör för hög upplösning för skärmen? Prova ta bort grafikkortet i enhetshanteraren i felsäkert läge och starta om så den får detecta om det.

Nej, jag kör 1680x1050, vilket är den rekommenderade upplösningen för min 20.1".. Har inte ändrat något.. Men det kanske är något med drivrutinen som ballat ur..

Provar..

Inte vad du vill veta antar jag...... Men samma sak hände mig. Kom inte heller in i Win. Ominstallation ink formatering blev tillslut enda utvägen.

Jag tankade ned en uppdatering från win update till mitt grafikkort när det hände.

Hoppas det löser sig för dig.

Kör du Windows Update automatiskt? Då kand det ju vara någon uppdatering därifrån som ställt till det. Har hänt mig mer än en gång... System restore har hjälpt mig då.

Tror jag har haft samma problem en gång.
DÅ startade jag i Felsäkert läge, sen gick jag in på lägg tll ta bort program, tog bort grafik drivisar/programvara, startade om och det fungerade igen.

btw, Ladda alltid ner drivisar för grafikkort från tillverkarn.

http://www.ati.com för ati
http://www.nvidia.com för nvidia osv :)

Lycka till

Tjena Jeppe!

Kanske slår jag in öppna dörrar, men ändå; ett tips.

Fundera noga igenom vad du gjort sedan den 22:e, framför allt de senaste dagarna. Installerat något nytt program, gjort några uppdateringar, nya plugin osv. Ofta är det något sådant som orsakar strulet.
Utan att måla "du-vet-vem" på väggen hade jag nog också fixat till en backup på alla viktiga filer. När Murphy är i regionen kan vad som helst inträffa och då är det bra att vara förberedd...

/Arne
...som nyss har ominstallerat två datorer...

Efterklok är lätt att vara. Vad jag har lärt mig med mina 2 bärbara win datorer är att alltid göra en uppdaterad Ghoast, som kan slängas in när det kniper.
Före varje stor förändring, nya programinstallationer,exv test av rawfilsprogram gör jag en GHOAST som antingen ligger på en annan hårddiskpartition eller DVD. 15 min senare är jag på banan igen om något skulle strula.

Har inte råd att hålla på med att felsöka,krångla.
På mina maccar slipper jag undan med dessa problem, men har ändå en spegling av OSX på en annan hårddisk.

Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto