Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Panik tips om Capture One Pro ! Snarast!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär_Olert

Aktiv medlem
Hej.

Jag har varit ute och fotat en tjej till hennes student bal, och nu ska jag ta och redigera bilden,
fotade i RAW format. (canon 350D)
Och jag tänkte nu använda Capture one pro som raw konverterare. det blir kanon bra och skarpa bilder med det programmet, mycket bättre än när jag använder CS2. Varför det ?

men , när jag har konverterat i capture one och ska spara bildeni TIFF eller JPG så beskärs bilden, utan att jag har beskurit den innan.

och sen när jag startar upp den sparade bilden i CS2 , så är den inte alls så skarp som den såg ut i Capture One...

Detta är lite panik, för jag vill ha bilden sopm den ser ut i Capture one, men gör jag nått fel när jag sparar den ?

ska snart leverera bilden också.

vore tacksam för snabba svar.

Mvh Pär

Beskuren bild

Hej, Jo Capture One tar lite tid att behärska.
Att beskära en bild är lite klurigt. Det finns ett verktyg över bilden du redigerar. Ser ut som beskärningsverktyg brukar se ut.
När du markerar vad du vill beskära händer inget förrän du konverterar bilden. Det är lätt att glömma av vad man markerat när man sedan inaktiverar verktyget. Skulle gissa att det är detta som har hänt.
Uppskärpningen i C1 ser topp ut men om du tänker jobba vidare med bilden i Photoshop så är det bättre att inte skärpa den alls eller lite i CS1 och sedan göra detta i Photoshop istället. Uppskärpningen i CS1 är ganska aggressiv och ger mycket artefakter

Hej Pär
Gå in i preferences och se om du har kryssat i att skärpningen inte skall följa med output filen.
Kryssa ur den och du får skärpningen med bilden
mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto