Annons

Panorama - Hur når man den stora massan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte för flera år sedan ett Manfrotto 360 sph huvud och har hyffsad koll på hur man använder det och sätter ihop panoramabilder av flera rader med bilder etc. Nodalpunkt och den biten känner jag till....

Men nu i flashdödens tid undrar jag hur ni som tillverkar panoramor går tillväga för att få ut en färdig produkt som faktiskt fungerar för merparten av besökarna på en site?

Har snurrat omkring lite och på panorama.dk verkar man använda sig av Quicktime, men även detta är ju en plugin. Jag kan inte se panoramorna i varken Firefox, chrome eller IE utan att göra något alls....dvs någon plugin måste installeras etc alternativt så måste Quicktime installeras.

Flash är inget jättebra alternativ heller av samma anledningar. Så min fråga är helt enkelt hur tänker ni och hur gör ni? Helst ska ju lösningen som producerar ut panoramat vara gratis och det bör inte behövas någon speciell input från slutanvändaren för att sedan kunna titta på det.

EDIT
För att förtydliga. Jag har alltid använt PS och målet har tidigare varit högupplösta bilder för utskrift alternativt visning i min lokala dator. Men jag skulle nu vilja producera en zoombar och "vridbar" bild för webben.
 
Bäst just nu är photosynth som har PS export plugin.

Just nu nås IE10+ utan plugin (JavaScript, HTML5) samt dom andra browserna i Windows och OS/X med Silverlight plugin. Windows Phone och iOS nås med App.
Vad jag hört skall photosynth snart finnas i JavaScript, HTML5 för fler browsers.

/Karl
 
ANNONS