Annons

Parallellkoppla blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwahlberg

Aktiv medlem
Är det någon som vet om man kan parallellkoppla flera blixtar till ett pcsynkuttag?
Har tänkt koppla två stycken blixtar till en slavtändare.
Finns det ingen risk att spänningen från blixtarna blandas ihop med varandra?
Någon som vet eller har provat något liknande?
 
Jag har sett det. Det jag undrar egentligen är om kontakterna bara är parallellkopplade i det där grenuttaget eller om det är resistorer inblandade?
 
Det behövs inget annat än parallellkoppling. Krämen kan ju bara ta en väg eftersom blixtarnas kretsar inte har något annat gemensamt.
 
Är du säker?
Den ena blixtens trigger spänning är 85V och den andra är på 5,5V. Kan inte den ena blixten "slå ut" den andra? Vill inte sabba mina blixtar... :|
 
johanwahlberg skrev:
Är du säker?
Den ena blixtens trigger spänning är 85V och den andra är på 5,5V. Kan inte den ena blixten "slå ut" den andra? Vill inte sabba mina blixtar... :|

Jag är ganska säker på att det finns en risk här.
Inte minst med tanke på att vissa blixtar har plus till mittstiftet, andra minus.
Säkrast, och smidigast (utan kablar) är att använda IR-utlösare på slavblixtarna.
Annars borde en diod (kan bara leda strömmen i en riktning) kunna kopplas i serie med varje blixt.
 
Man kan bara vara säker om blixtarna är av samma sort. Olika spänningar klaras med diod (om man vet hur man skall få till det). Omvänd polaritet går INTE!

Jag skulle inte tro att det kan fungera på något annat sätt än med en slavtändare till varje "sorts" blixt. De kan med lätthet förstöra varandra.

/AnWi
 
Jag tror jag synkar en av blixtarna med sladd från kameran och den andra får en slavutlösare. Så får det bli.
Tack för er hjälp!
 
Olika blixtar

Det är olika spänning i synk kontakten på olika blixtar.
Man ser ju ibladn varningar för att koppla "fel" blixt till en nyare kamera exvis.
Äldre blixtar har som någon skrev ganska hög spänning (85V) i synk kontakten.
Andra har bara 5 Volt eller så.
Äldre kameror hade en mekanisk kontakt som kämdes till vid exponering.
Moderna mer elektroniska kemeror har en transitor utgång för att trigga blixten.
Att då sätta en blixt med högspänning i synk sladden till en sådan kamera betyder bara kort livslängd o död i förtid för kameran.

Så jag håller ej med om att det bara är att parallel koppla blixtar.
Mät i så fall först så det är samma synkspännig eller samma fabriklat på blixtarna.

En äldre blixt har en del av högspänningen ut på synk kntakten, en modern ´triggas elektroniskt o har elelktronik som skall styra o ställa, exvi kunna bestämma när blixten skall slockna oxo den vägen vid TTL.

Så var försiktig!!
 
Då borde rimligen även slavutlösare kunna skadas av 85V. De bygger ju, väl, på en transistorslutning? Jag kan alltså inte använda min gamla 85V blixt... Förutom med min gamla Nikon FE
 
johanwahlberg skrev:
Då borde rimligen även slavutlösare kunna skadas av 85V. De bygger ju, väl, på en transistorslutning? Jag kan alltså inte använda min gamla 85V blixt... Förutom med min gamla Nikon FE

En slavutlösare är byggd med detta i åtanke. Den har en tyristor som får den mekaniska brytarens funktion - och med stor sannolikhet har den en tyristor som klarar ett par hundra volt. Det finns gamla blixtar som arbetar med denna spänning.
 
Elektriker hjälp: diod för att få ner spänningen

Funderade på att montera in en diod (som väl bara leder viss spänning "tillbaka") i blixten för att få ner den till under 6v.

- Nån som kan hjälpa mig i hur jag ska räkna ut vad jag behöver för diod?

- Finns det några problem med detta?

En blixt har 14v triggerspänning, den andra runt 70v. Antar jag får kolla strömmen också...
 
Bara en fundering. Fungerar blixten som den ska om man sänker triggerspänningen från 70V till 6V?

En ren gissning från min sida är att det finns en anledning till att den är 70V.
 
En zener-diod släpper bara igenom en viss spänning. 0,7 volt i ena riktningen och 3 volt eller mer (zenerspänningen) åt andra hållet. En vanlig diod släpper igenom 0,5-1,5 volt i ena riktningen och 100-3000 volt åt andra hållet.
 
Tack för svar.

Tyvärr var det alldeles för länge sen jag läste sånt här...

Tror ni att det skulle funka?

Nån, med kunskap om detta, som skulle kunna rekommendera något ifrån tex Elfa?

Jag skulle kunna börja testa genom att montera det på en gammal 10cm PC-kabel så slipper jag öppna blixten.
 
mlq skrev:
Tack för svar.

Tyvärr var det alldeles för länge sen jag läste sånt här...

Tror ni att det skulle funka?

Nån, med kunskap om detta, som skulle kunna rekommendera något ifrån tex Elfa?

Jag skulle kunna börja testa genom att montera det på en gammal 10cm PC-kabel så slipper jag öppna blixten.

Jag, som håller på med mjukvara och elektronik, skulle inte hålla på att "fixa" med blixtarna. Visst skulle man kunna slänga ihop en koppling med ett par transistorer som kunde fixa det hela men det behövs ju bara ett litet fel för att skicka blixtutgången på kamerahuset till himlen.

Blixtsynk är ju billigt, om man köper pirat. Det finns inte så mycket att vinna men skapligt mycke att förlora.

/AnWi
 
Använd en opto-triac enligt följande länk.

http://www.chemie.unibas.ch/~holder/nikonflash/coolflash.html

Kamerasidan blir HELT isolerad från blixten.
Varje sida kan anpassas separat efter hur
kameran och blixten vill ha det för att trivas.
Observera att olika kameror har egenheter som gör
att kretsschemat behöver modifieras lite.
(Har byggt en variant för Olympus som har den egenheten
att om strömmen till kameran under synkpulsen ligger
över ett visst värde så håller kameran utgången
på låg nivå även efter synkpulsen)

Om någon skulle vilja så går det att koppla in
flera triacar och tända flera blixtar men ändå
hålla alla isolerade från varandra.
(men det är ju fegt, det är ju för spänningens
skull man håller på med det elektriska)
 
ANNONS