Annons

Pentax över axeln

x-country

Aktiv medlem
Jag flög över till Watford och England i november, det var Pentax 100års event vid SRS microsystem. Det blev en workshop, 3 seminarium för mig och 100års festen. Plus lite inköp på SRS, allt på samma dag.
Det var som den! Visste att Pentax firade 100 men trodde mest det gjordes i hemlandet. SRS? Kände jag inte till. Är de typ som BH Photo i USA?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har handlat ett par gånger förut på SRS https://www.srsmicrosystems.co.uk/ , så jag fick mejl om eventet. Helst handlar jag lokalt, men dom brukar ha kraftigt sänkta priser på vissa varor ett par dar nån gång ibland. Det är inte en SÅ stor butik men dom verkar ha det mesta, speciellt Pentax. Jag tyckte dom var väldigt trevliga.
Vi var 3 st från Sverige, jag och 2 från Skåne.
Den lätta buffén var god, men tårtan var snyggare än god och det var riktig skumpa vi skålade i för nästa 100år. Vi fick en kasse med 100års grejor i, mugg, kamerarem mm. Pentax president Mr Takahashi höll tal efter Pentax UKs chef, han sa bla att han fick frågan hur många dar han skulle stanna i England - han svarade 7 timmar.
Här en rapport från eventet, andra bilden är en skåning; https://www.pentaxforums.com/forums/16-pentax-news-rumors/398099-hundred-years-pentax-england.html

Förra gången jag var i England var på en interrailresa 1977. Jag åkte en fredag från Arlanda med Finnair till Heathrow via Hellsingfors, buss till Watford. 3 pubkvällar och hem på måndagen med Brittish airways pga strejk i Finland.
Bild 1. jag tänkte inte på kontakterna i England, men det funkade.Elnät 1132.jpg

Jag gick i Cassiobury park på söndan, det var mycket hundar (1/15s). Hund 2413.jpg

5000 år gammalt, se bild.Gammalt vatten 2422.jpg

Och lite nattfoto i parken, krokodil?
Krokodil 2433.jpg

Specialversion av KP "KP J" säljs i Japan.KP J 1113.jpg
 

Måns H

Aktiv medlem
Nu är jag ute och plåtar naturreservat pga en Wikimediadrive under maj. Jag som sällan lämnar "trygga" asfaltdjungeln utom på Gotland har nu kommit ut i Norrköpingsnära natur. Här tjärnen Råsjö Tärna i Glotternskogarna nån mil norrut från Rådhuset.
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Riktigt fint skimmer i bilden!

Jag är nyfiken på objektivet. Har beställt en version med K-bajonett från Sibirien. Det ska gå att lirka fram lite swirly bokeh i vissa situationer.
 

Pellerin2

Aktiv medlem
Riktigt fint skimmer i bilden!

Jag är nyfiken på objektivet. Har beställt en version med K-bajonett från Sibirien. Det ska gå att lirka fram lite swirly bokeh i vissa situationer.
Minns att jag googlade en del innan jag köpte mitt från Ryssland. Vill minnas att objektivet finns i flera versioner med lite olika kvalitet och egenskaper. Mitt är ett Helios-44M-7 och jag är helnöjd med både kvalitetskänsla och bildegenskaper.
 

PMD

Aktiv medlem
Ju högre siffra efter bindestrecket desto senare årsmodell. De tidiga versionerna utan flerskiktig antireflexbehandling anses av hard core Helios-44-fansen bäst.
 
ANNONS